hallo allen.
ik ben justin en ik had een oud topic gezien waarin stond dat iemand zijn boiliemachine wou automatiseren.
nu wou ik dat ook gaan doen maar ik heb totaal geen verstand van sensoren enz enz.

hier een filmpje als voor beeld
http://www.youtube.com/watch?v=hTfIuUpKTwA&feature=related

nu gaat hem om het stukje dat de worst op het juiste moment de machine in geduwd word dmv de pneumatische cilinder

als iemand mij zou kunnen helpen met de componenten bij elkaar te zoeken dan zou ik al heel erg te vreden zijn.

mvg justin feunekes

Hai,

Als ik het filmpje bekijk, word de worst onder constante druk door het snij blok (laat ik het maar zo noemen) geperst en om de x seconden word het mes naar buiten en weer terug getrokken, vandaar ook dat kleine stukje overblijfsel.

Wil je dit gedeelte maken, of zit ik ernaast?

hallo

een kleine uitleg
het deeg gaat in het zogehete stopbus dat is een machine die van een homp deeg een worst maak
de stopbus spuit de worst over het lopende bandje
tot dat de worst het signaal van de sensor onderbreekt waardoor er iets aangestuurt worde die het plaatje aanstuurt die de worst afsnijd en tegelijkertijd weg duwt de machine in
dat laatste wou ik gaan maken

stan1 : jah dat stukje bedoel ik.
dus als ik het goed begrijp dan heb ik een sensor, ventiel , pneumatische cilinder ( die uit eigen kracht terug schiet.)en een voeding nodig voor de sensor en het ventiel

hier nog een filmpje :

http://www.youtube.com/watch?v=Po5MnNQYjRo

hier bedoel ik dat blauwe ding mee .wat boven op de machine zit.

mvg justin

Hai,

Het mechanische gedeelte lijkt mij moeilijker dan het elektronische.

Je zou zoiets het beste kunnen maken in 2 delen, anders word het mechanische vrij lastig om te realiseren.
Deel 1: pneumatisch mes (snijd de worst af).
Deel 2: Duwer. (Duwt de worst weg).

Moet je de lengte echt met een sensor meten, ik zie op het filmpje ook niet iets van een sensor zitten. Kun je daarvoor niet gewoon een tijd referentie gebruiken?

Met een 5/2 of een 5/3 ventiel moet het gaan.
http://www.wenotechniek.nl/onlinecatalogus/pdf/online_catalogus_hfd2.p…

De lengte van de worst zal in de machine wel gemeten worden door een encoder. Wat je ook kan doen is een capacitive sensor aan het eind van de worst plaatsen om de lengte te meten. De machine zal misschien ook een fractie moeten stoppen als de worst afgesneden, en weg geduwd wordt. Denk dat je met een paar timers en een paar relais al wegkomt. Of een kleine plc, denk hierbij aan een logo.

Op 19 juli 2011 16:08:38 schreef Lambiek:
Met een 5/2 of een 5/3 ventiel moet het gaan.
http://www.wenotechniek.nl/onlinecatalogus/pdf/online_catalogus_hfd2.p…

De lengte van de worst zal in de machine wel gemeten worden door een encoder. Wat je ook kan doen is een capacitive sensor aan het eind van de worst plaatsen om de lengte te meten. De machine zal misschien ook een fractie moeten stoppen als de worst afgesneden, en weg geduwd wordt. Denk dat je met een paar timers en een paar relais al wegkomt. Of een kleine plc, denk hierbij aan een logo.

Het kan al met een 3/2 ventiel, wel moet het dan wel een enkelwerkende cilinder (1 die terugkomt op veerkracht) zijn.

p.s iets als een logo werkt supermooi in dit soort problemen/oplossingen

Sorry verkeerd knoppie

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (89%)]

Denk dat je hiervoor beter een dubbelwerkende cilinder kan gebruiken.

het kan wel met een enkel werkende cilinder denk ik
als de cilinder maar snel genoeg terug gaat,
de machine die de worsten maakt hoeft niet perse te stoppen.
die kleine afval stukjes die worden veroorzaakt door het doorlopen van de worst gebruik ik ook gewoon om te vissen.

ik wou het zo simpel mogelijk houden omdat het voor mij maar voor de hobby is en ik het leuk vind om zo iets erop te knutselen

zou het ook kunnen met een lichtsluis met een reflector..?

mvg justin

Het kan wel met een enkelwerkende cilinder, maar dan kan je niets regelen kwa snelheid, en met een dubbelwerkende cilinder wel. Maar goed het kan wel.

Je zou een lichtsluis erop kunnen maken, als je maar rekening houd met je schuif die de worst wegduwt.
Als je het met een capacitive sensor zou doen, dan kan je de kop van de worst detecteren. Dan zit er ook niets in de weg.

oke dan
weet iemand toevallig hoe snel een enkelwerkende cilinder van uit naar in gaat?

ik wou het zo simpel mogelijk houden omdat ik zelf niet alles ervan weet
ik hoorde wel dat ik de van de sensor naar het ventiel een rela tussen moet zetten..?

mvg justin

Dat ligt aan de veer die je gebruikt,(of de veer die er inzit, als dat bestaaat) en aan hoe snel je lucht weg kan lopen. Dus je ventiel zo kort mogelijk bij je cilinder plaatsen denk. Dan heb je de minste weerstand.

Als het hobby is, zou je i.p.v. pneumatiek ook een (oude) deuropener van een auto kunnen gebruiken. Deze hebben een redelijke kracht en slag. (natuurlijk minder dan pneumatische cilinders bieden).

Die dingen zijn elektrisch en "schieten" vrij snel open en dicht.
(en simpel, 12v omdraaien spanning met relais)

heb je niet eens een stukje "intelligentie" in de vorm van een plc nodig ofzo. Lichtsluis / capacitieve sensor geeft hoog ? relais bekrachtigd, dan natuurlijk sensor laag ? omdraaien middels ander relais. Heb je alleen een "rust" schakelaar nodig.

tis maar een idee....

De kracht is afhankelijk van de druk en de diameter. De slag zal in jouw geval +/- 3 cm zijn, dan zal een in en uitgaande beweging nauwelijks 1 seconde zijn.
De diameter zal (geschat) zo'n 30 mm moeten zijn.

Maar waarom een enkelwerkende cilinder? Deze zijn duurder als een dubbelwerkende cilinder, en een 5/2 ventiel is nauwelijks duurder dan een 3/2 ventiel.

Voor de besturing heb je alleen een sensor nodig die een signaal geeft "cilinder uit" , dit signaal laat je overnemen door een relais, en als de cilinder uit is dan onderbrek je dvm. een eindschakelaar het relais en de cilinder gaat in.

ow hahah voor mij is het allemaal acra cadabra
een maat van me is electricien en mijn broer doet veel met hydro en heeft ook dingen gehad met pneumatiek
ik moet alleen weten welk onderdeel ik waar kan halen
en welke ik nodig heb

groeten

Op http://frightprops.com/ kan je pneumatiek bestellen, misschien handig?