beste leden,
ik ben hier niew maar ben al een maand aan het lezen over hoe robots in elkaar zitten en heb dan ook heel wat af gelezen. ik weet dus wat er mij te wachten staat als ik eraan begin!
ik wil graag een hovercraft gaan bouwen met mijn kleine broertje.
deze hovercraft bestaat dan uit een platform met een arduino uno erop
hierop wil ik 3 motoren (3×cpu fan) en een servo aansluiten.
nu is de vraag of ik mijn schematische circuit wel juist gebouwd heb. ik heb namenlijk gelezen dat een motor direct op het arduino systeem de microcontroller kan frituren (verbranden) d.m.v. hoge stroom/spanning-pieken. dit wou ik oplossen door een condensator en een diode te plaatsen tussen het bord en de motoren. verder heb ik geen ervarring met pnp of npn transistoren en weet dus ook niet welke ik nu gebruik/moet gebruiken.
ik hoop dat mijn circuit werkt:
http://imageshack.us/f/193/naamloosgzb.png/
zoals ik hoop dat het werkt:
- doormiddel van pin 0 op HIGH (5v) te zetten kunnen de twee motor niet draaien
- doormiddel van pin 1 op HIGH (5v) te zetten kan de hovercraft niet vooruit bewegen (omdat de motor niet draait)
- via een script kan ik de servo draaien die voortdurend op een elektrischiteitscircuit zit aangesloten
Die condensator en diode richting de basis van de transistoren is overbodig. Neem beter een weerstand van een paar 100 ohm.
Stel dat je motor een stroom neemt van 500mA en je transistor een versterking (hFE) heeft van 100. Dan moet je 5mA in de basis van de transistor sturen om de transistor open te zetten. Neem liever ietsje meer om de boel lekker 'hard' te schakelen.
De weerstand kun je dan berekenen met R=U/I = (5 - 0.7)/0.01 = 430 ohm.
De exacte waarden zul je moeten zoeken in de datasheets.
Hallo, ten eerste welkom, zie dat je nieuw bent.
Die diode en de condensator kan je beter vervangen door een weerstand van bv 470E of 1K. Ligt er een beetje aan wat voor type transistor je gebruikt. Je zou voor het aansturen van de motoren (3 X cpu fan) ook een ULN2803 kunnen gebruiken.
Die kan je zonder weerstand rechtstreeks op je controller aan sluiten. Zie datasheet.
http://www.cse.chalmers.se/research/group/idc/ituniv/kurser/06/uc/bx24…
En als je transistoren gebruikt moeten er nog diode's over je motoren staan om de transistoren te beschermen.
De servo kan je rechtstreeks op je controller aansluiten.
Al vraag ik me af of die cpu fan's wel genoeg luchtstroom leveren om het geheel te laten werken.
Voor de bouw van de hovercraft zelf kun je hier veel info vinden :
http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen-schepen/106970-griff…
Groeten, Bram
Nog even over je transistoren die in je schema staan.
Dat zijn npn type's, en ze staan goed getekend. Op deze manier trekken de transistoren de motoren naar de gnd als er een positief signaal op de basis van de transistor komt.
Even een ezelsbruggentje.
Als de pijl in de emitter naar de plaat staat is het een pnp (pijl naar plaat) type, en als de pijl van de plaat afstaat is het een npn type. Zo kan je het makkelijk onthouden. 
EDIT:
Nog even dit, een pnp type heeft een negafief of laag signaal op de basis nodig om hem open testuren.
[Bericht gewijzigd door Lambiek op (11%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik hoop niet dat dat blokje met 9 Volt erbij betekent dat je een 9 Volt batterij gaat gebruiken: die gaat het zeer zeker niet redden, of is binnen de kortste keren uitgeput.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
oke dus die condensator en diode kan ik vervangen door 1k ohm weerstandtje. daarnaast een diode plaatsen achter elke motor om de transistors te beschermen. en als laatst even denken over de motor-driver die Lambiek mij aanraden. verder weet ik zeker dat ik niet de motor in zijn achteruit hoef te zetten aangezien de servo 180 graden moet kunnen draaien waar de voortstuw motor zich op berust. maar het is wel aantrekkelijk om even te kijken naar die optie om een snelheid te kunnen regelen.
nog een paar vragen:
welke motor raden jullie dan aan aangezien er niet veel motors zijn met een propellor?
is het moeilijk zo'n motor-driver te gebruiken voor het eerst?
weet iemand hoe ik die servo's zijn power draden moet aansluiten op de arduino? misschien is er wel een website die die uitlecht.
erg bedankt voor de snelle reacties, in mijn volgende post zal ik mijn nieuwe circiut weergeven die ik heb aangepast op jullie critiek 
nick janse
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Al eens bij een modelbouwzaak gekeken naar motoren?
Ga eens naar de site van Conrad afdeling modelbouw als er bij jou niks in de buurt is.
Fans in serie geve in het algemeen minder output dan één enkele, tenzij je enn speciale set koopt, zoals in bijvoorbeeld blade-servers van HP.
Koelfans zijn ontworpen op flow, terwijl jij juist druk moet opbouwen.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (12%)]
Op het modelbouwforum genoeg info te vinden over welke motoren en propellors te gebruiken.
Groeten, Bram
Op 24 juli 2011 17:02:33 schreef nickn4:
oke dus die condensator en diode kan ik vervangen door 1k ohm weerstandtje. daarnaast een diode plaatsen achter elke motor om de transistors te beschermen
Die weerstands waarde ligt aan het type transistor die gebruikt.
nog een paar vragen:
welke motor raden jullie dan aan aangezien er niet veel motors zijn met een propellor?
Kijk even op de site die Bram aanrade, daar kan je genoeg info vinden.
weet iemand hoe ik die servo's zijn power draden moet aansluiten op de arduino? misschien is er wel een website die die uitlecht.
Als je servo niet te zwaar hoeft te trekken, kan je gewoon de 5VDC voeding (die je ook gebruikt voor je controller) van je controller gebruiken.
En de diode komt over je motor te staan, zoals eerder gezegt.
r3dnax
Nieuwe website: http://members.home.nl/xanderhuisman/Sites/Xander/home.html
Voor een servo kun je hier kijken. Dit is een artikel op de site van arduino over het aansturen van een servo met een potmeter.
De motoren kan je makkelijk aansturen met een l293m of een l298. Dit zijn chipjes waar 4x een halve H-brug in zit. Ze zijn niet erg duur, maar wel makkelijk in gebruik(alleen het chipje en bij de l298 ook nog eens een paar diodes). Je kan dan makkelijk met de pwm signalen die de aruino heeft een motor in snelheid regelen.
[Bericht gewijzigd door r3dnax op (14%)]
okey nu snap ik de servo hoe ik die moet aansluiten. heel erg bedankt !
alleen nu het volgende nog steeds grote probleem ik weet echt niet hoe ik die motoren moet aansluiten op mijn circuit..
moet ik nou met die ULN2803 chip van lambiek werken een motor-driver zoals l293m (waar ik niets van begrijp, of werken met een transistor met een weerstand tussen bord-transistor.
vergeet niet dat het bord niet genoeg power kan leveren voor de motoren. de power moet dus altijd van buitenaf komen! HELP!!
nick
r3dnax
Voor de l293 kun je wel op www.picbasic.nl kijken. Dan boven in de balk naar pic basic en dan naar cursus 7. Daar staat iets over het aansturen van elektromotoren. Eerst met een transistor en dan met een l293D. Voor de software hoef je niet te kijken, maar er wordt duidelijk uitgelegd hoe de hardware werkt.
oké hier is mijn nieuwe circuit, volgens mij ben ik iets vergeten maar ik kan er maar niet op komen wat...
http://imageshack.us/photo/my-images/148/hovercraftcircuit2.png/
ik ben benieuwd
nick 
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Een diode over je transistor of fet. Moest je nu een fet nemen met diode in komt die externe diode te vervallen hé.
ik wil wel pwm maar ja.. hoe moet dat, een motor-driver jaa.. maar hoe aan te sluiten?? en die diode moet dus over de motor (paralel) komen te staan?
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Als je een motor driver gebruikt moet je dus geen diodes anti-parallel met je uitgang gebruiken maar met een transistor/fet is dat wel gebruikelijk.
De diode zet je over je transistor/fet maar dan anti-parallel (in sper richting) zodoende als je je motor afzet dat de opgewekte tegen EMK nog weg kan en niet je transistor/fet opblaast.
Motor driver zie de site van picbasic, staat alles in uitgelegd.
Volgens mij ben je een deel van je plan vergeten... Want hoe moet die uno weten of hij rechtdoor links, recht ofzo moet gaan?
Ga eerst maar eens bepalen welke motoren je gaat gebruiken. En als je dat zeker weet dan kan je daar een driver bij zoeken.
En wat LEDfan zegt klopt ook, of je moet er een programma voor maken dat je hovercraft een bepaald circuit aflegt. Maar dan nog, als je geen sensoren hebt dan botst hij overal tegen aan.
Hier heb je nog een site waar precies uitgelegt wordt waar je op moet letten. Dit is wel voor een grote hovercraft, maar er staat heel veel info in.
http://pws.phikwadraat.nl/pws/pws%20hovercrafts.pdf
ja goeie.. ik denk aan een infrarood sensor die meet of er een object in de buurt staat. alleen dan moet die dit ver kunnen meten zodat hij genoeg tijd heeft om zich om te draaien. maar hoe moet ik deze aansluiten? het zelfde als de servo alleen dan met het verschil dat de batterij extern staat? of misschien nog anders?
ik ben al aan het kijken voor de motor die ik wil gaan gebruiken. dus dat horen jullie waarschijnlijk vandaag nog.
r3dnax
op deze site staan wel een paar sensoren die je met de arduino kunt uit lezen met de analoge/digitale ingang.