Hallo elektronica liefhebbers,
Ik hoop dat jullie mij iets meer kunnen vertellen over het merkwaardige verschijnsel wat ik heb meegemaakt bij m'n autoradio.
Voor een korte periode van ongeveer 3 weken heb ik mijn autoradio niet gebruikt en daarvoor werkte de radio prima.
Na deze 3 weken wilde ik m'n radio weer gaan gebruiken maar hij deed niets meer.
Vervolgens zijn alle zekeringen nagemeten en alles was in orde.
Daarna werden een aantal kabels/verbindingen van m'n radio anders aangesloten en vervolgens deed m'n radio het weer.
Heb ik dan wat bijzonders gedaan in die 3 weken ?
Niet echt, het enige wat ik heb gedaan is het aansluiten van m'n composet en zo bijzonder was dat niet.
Tijdens het aansluiten hoorde ik nog wel even een heel zacht tikje en dacht eerlijk gezegd dat het een zekering was die het begaf
maar achteraf bleek dat niet het geval.
Wel heeft m'n klokje een half uur stil gestaan dus er is wel iets gebeurd.
Wat ik nou zo ontzettend vreemd vind, is dat de radio opnieuw moest worden aangesloten.
Deze deed het immers nog wel gewoon vóór die 3 weken.
Kan het zijn dat een of andere storing de radio in de war heeft geschopt en dat daardoor de bekabeling opnieuw moest worden aangesloten,
of is dit uitgesloten ?
Suggesties, ideeen en/of tips zijn meer dan welkom.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Slecht kontact op stekkers.
Slecht kontact op zekeringhouder in draad naar radio.
Slecht kontact op zekering van boordkast.
Slecht kontact op accuklemmen (zijn deze schoon en ingevet?)
Ik heb wel eens een heel raar fenomeen gehad bij m'n autoradio, en dat was een slecht kontact van de massaaansluiting van de antennespriet op het dak. Bij Japanse auto's wordt/werd de min van de radioaansluiting over de antennedraad betrokken.
Allemaal mogelijkheden.
- - big bang - -
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Raar, een radio deed het altijd met de aangesloten bekabeling, je sluit hem ineens anders aan ( meestal is er maar een manier) en hij doet het weer.
Ja, ik vond het ook zeer merkwaardig.
Het enige wat ik als leek kan bedenken is dat de storing de radio inwendig heeft aangetast en dat daardoor de radio opnieuw moest worden aangesloten.
Het gaat hier overigens ook om een Japanner, n.l een Mazda 323BG uit '95.
[Bericht gewijzigd door frankie66 op (17%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het klokje viel uit ? dat werkt ook op de vaste spanning . als deze is weggevallen dan is de radio ook zijn memoryspanning kwijt geweest . niet zeldzaam dat als bijv de accu wordt vervangen dat de radio een reset nodig heeft erna ivm de weggevallen vaste 12v .
Op 24 juli 2011 23:24:09 schreef maartenbakker:
Wat bedoel je met opnieuw aansluiten?
Vóór dit gebeurde, zat m'n radio in m'n auto en werkte prima.
Na dit voorval heeft men m'n de bekabeling van de radio nagekeken en iets anders aangesloten.
Van de bekabeling die eerst goed was aangesloten klopte niet veel meer.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Van de bekabeling die eerst goed was aangesloten klopte niet veel meer
Kaboutertjes?
Vreemd de bekabeling kan als jer niet bent aangeweest niet ineens niet meer kloppen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zou het kunnen dat de permanente spanning niet was aangesloten en er een soort nicadje of goldcap inzit die het wel een nacht of wat volhoud maar niet een paar weken.
Bedrading kan niet spontaan veranderen. En fout aangesloten werkt het niet. Als het oxidatie of een vuil contact is zou het kunnen dat iets stopt met werken maar wel vreemd dat dat na een paar weken rust is.
Aangezien ook je klok ( niet de radioklok ?) stil heeft gestaan lijkt het erop dat je accu leeg is geweest, maar die kan niet spontaan weer vol worden.
Heeft niemand sleutels van je auto die hem kan hebben geleend ( of je accu even een half uur om zijn eigen auto te starten ?)
Ingeving, anders aansluiten kan ook betekenen dat ze andere , betere, connectors hebben gebruikt of connectors ivm in elkaar gedraaide draadjes, extra massa aansluiting of de plus ergens anders vandaan ect. Dat hoeft niet te betekenen dat ze andere combinaties van draad hebben gemaakt.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (18%)]
Op 25 juli 2011 10:09:11 schreef fred101:
Ingeving, anders aansluiten kan ook betekenen dat ze andere , betere, connectors hebben gebruikt of connectors ivm in elkaar gedraaide draadjes, extra massa aansluiting of de plus ergens anders vandaan ect. Dat hoeft niet te betekenen dat ze andere combinaties van draad hebben gemaakt.
Ik meen te herinneren dat de plus wel ergens anders vandaan is gehaald.
Wat nogal eens voorkomt bij voertuigen is dat er een kabeltje loskomt in een stekker/kabelschoentje. Vooral wanneer er dan plots meer stroom gevraagd wordt valt de verbinding weg. Het opnieuw (anders) aansluiten hiervan geeft dan de oplossing.
Dat je klokje een half uur heeft stilgestaan wil niks zeggen. Dat kan evengoed 24,5uur geweest zijn. Of nog meer...