Elektromotor aansturen

Hallo,

Ik heb een tijdje geleden een elektrische "brommer" gratis kunnen krijgen, alleen miste de sturing ervan.
Nu wil ik een simpel printje maken die de motor kan trekken, alleen nu heb ik 2 vragen over ( ben nog in opleiding 1e jaars, dus weet nog niet zoveel op elektronica gebied )

ik heb er 2 lood accu's inzitten, 12 V 1800 mAh per stuk.
Nu is 1 van de accu 9,50 Volt, en de andere is zelfs al gezakt naar 3,4 Volt.

Nu is mijn 1e vraag, zijn die accu's nog te redden ?
Ik heb gehoord dat als ze onder de 10 volt ofzo komen, dat ze dan niet meer op te laden vallen, klopt dat?

En nu mijn volgende vraag, ik ben al bezig geweest met een printje te maken voor de sturing ervan.
Nu is mijn vraag of deze valt te gebruiken voor de sturing van de motor : http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/moto...eling.h… ?
Zo ja, zou die dan de motor kunnen aansturen van 24 Volt, en 400 Watt ?

Alvast bedankt voor de moeite en reacties!

groeten JDtje

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 31 juli 2011 14:50:01 (3%)

In de tekst staat dat t1 maximaal 10A kan regelen. 10A x 24V = 240W maximaal.
wil je die 400W van jou kunnen regelen, zul je deze dus moeten vervangen.

Zou ik die 2 accu's ook direct kunnen aansluiten op de motor?
Of kan dat niet?

hoi Jdtje,

zoals een ander al heeft vertelt, de door jouw gevonden regeling is te krap bemeten.
je moet inderdaad een PWM regelaar maken, dus het door jouw gekozen schema is in principe goed.
in principe, want er zitten ook aan PWM nog veel haken en ogen.
maar het zal werken.

twee accu's tegelijkertijd, dat hangt van de motor af.
zolang de wikkelingen niet verbranden is het goed.
de hoge spanning zal een sterk aanloopkoppel geven, dus snel optrekken.
snel optrekken doet de accu (of accu's) zwaar belasten.
zolang de temperatuur van de wikkelingen niet over verhit raken, is elke stroom toegestaan.
maar je snapt wel dat 100A te veel is, en de motor direct zal overlijden, de spot temperatuur is zeer snel te groot....
kortom, begin met één accu, en zie wat er van komt.

maak de regelaar niet te krap, gebruik een FET (zoals in dit voorbeeldschema ook is toegepast)

veel suc6
groeten, Dré