Beste iedereen,
HIerbij mijn eerste post.
Ik ben Sjoerd 26 jaar en wil DRL (ledjes voor op auto die branden zolang de normale verlichting uitstaat, maar uitgaan als de normale verlichting aangaat)
op mijn auto gaan zetten.
Nu wil ik dus "iets" maken dat zorgt dat de lampen gaan branden zodra ik mijn auto start.
Gevolg : Dynamo gaat draaien > accu wordt bijgeladen > voltage van 12 Volt gaat naar 13,8 of hoger > "iets" geeft 12 Volt door naar DRL
> lampen gaan branden > Zet de auto weer uit > dynamo stopt > lampen gaan uit.
Ook moet hier een extra kabel bij zodat wanneer ik de stadslichten/dimlichten aanzet de DRL ook uit gaat.
(zie schema)
Ik weet dat dit bestaat (artikelnummer staat zelfs in het schema)
maar het lijkt mij leuk om dit zelf te maken.
Iemand enig idee wat ik nodig heb en hoe ik dat in elkaar moet zetten?
Met vriendelijke groet,
Sjoerd
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Nu wil ik dus "iets" maken dat zorgt dat de lampen gaan branden zodra ik mijn auto start.
Voedingspunt: na de contactsleutel. Dan neemt het ding sowieso geen stroom meer op als de motor stilstaat.
Verder kan je een NOR-schakeling gebruiken. Daarbij is de ingang enkel hoog (actief) als alle ingangen laag zijn.
Is dit niet heel makkelijk te realiseren door een NC-relais (Normally Closed) te gebruiken?
Dan sluit je het relais met een draad aan op je stadslichten. Als je de auto start dan branden de DRL, en zodra je stadslicht aan doet dan gaan ze uit (omdat het relais verbreekt).
En je kan na het contactslot een geschakelde voeding van bijv. je radio aftakken, of het dynamo laad lampje in je dashboard misbruiken.
[Bericht gewijzigd door ThinkPad op (20%)]
Ik wil het liefst niet naar mijn contact gaan.
Dit had ik ook al bedacht maar dan moet ik weer door mijn schutbord heen.
en die zit nu al helemaal vol.
Het liefst hou ik alles onder de motorkap.
Vandaar ook mijn vraag over het inschakelen bij 13,8 volt.
Heb je daar toevallig ook ervaring mee?
Met vriendelijke groet,
Sjoerd
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Nog steeds een relais op de verlichting aansluiten.
En verder meten, er zit vast wel ergens een plus draad die via het kontactslot loopt onder de motorkap.
Misschien dat je dan iets met een van de aansluitingen op je dynamo kan doen. Een van de contacten zal op een gegeven moment (als de motor draait) stroom gaan leveren.
D+ van de dynamo pakken, branden ze alleen als je rijd 
aan een relais naar de voeding van de stadslichten, dan gaan ze uit als je de verlichting aan zet, voeding kan je van de accu halen, denk aan zekeren zo dicht mogenlijk bij de accu
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (62%)]
De hoorn is meestal massa geschakeld en krijgt +15 (10Amp gezekerd).
Als daar een relais mee aanstuurd bij de accu kan je ook voor grotere vermogens over +15 beschikken. Niets zonder zekering aansluiten of je krijgt een brandbom.
@shiptronic: dat is HEEL gevaarlijk: bij mijn scorpio V6 poweren ze ORIGINEEL met de D+ in de zekeringkast het enigne run relais, dis zit dus tussen D+ en massa.
gevolg is dat het dynamo LED zwak gaat branden (auto laad wel goed gelukkig) maar het heeft me in het begin wel spannende tijden beleefd.
en ik ben niet uniek, mijn pa zijn scorpio heeft het ook en hoor het van mer mensen met een V6 en een magnetti spaghetti dynamo in hun scorpio.
Je moet eventjes zorgen dat je daar niet teveel stroom uit trekt.
B.V.
Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)
Er is heus wel een kabel die wordt voorzien van stroom vanaf de motor draait. Dit aftakken voor je schakeling?
Welke auto is het? Benzine/Diesel?
idd, wel een spoel met een hoge weerstand gebruiken !( en geen dynamo met CAN-bus)
Anders de voeding van de brandstofpomp pakken
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (12%)]