Ik wil mijn digitale pocket foto camera voorzien van een afstandsbediening, zodat ik de foto kan maken terwijl de camera op statief staat. Pocket camera's met kant en klare afstandsbedieningen zijn niet te koop en mijn opstelling (voor het digitaliseren van 1000-en documenten) kan geen zware camera dragen. Is het mogelijk om een mini actuator te vinden waarmee de drukknop op de camera kan worden ingedrukt? Een slag van 1mm is ruim voldoende. Het hoeft geen wireless oplossing te zijn; als het maar lichtgewicht is. Ik ben geen electronica expert en googlend kun ik niet anders vinden dan actuatoren met een slag van 25 mm etc.
Je zou iets met een servo motor kunnen doen. Die dingen kunnen best veel kracht uitoefenen. Hier op het forum gebruik iemand zo'n oplossing om zijn camera te bedienen voor onweerfotografie.
Om welke camera gaat het precies? Een aantal cameras kan overweg met een IR afstandsbediening.
Het is een Panasonic DMC-TZ8.
Ik heb zelf in deze categorie camera's geen exemplaar met IR afstandsbediening kunnen vinden. Maar als je een tip hebt...
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Bij de meeste cameras moet je de knop eerst half indrukken om te focussen, en dan doordrukken. Dat lijkt mij mechanisch lastig te maken. Of is het een camera met manual focus erop? (lijkt me niet uit je verhaal, maar ok).
Het is zeker geen optie om de camera open te maken en een paar draden eraan te solderen? Ik kan het je niet aanraden, maar als het een oude cam is dan zou het kunnen.
Bij deze camera en toepassing mag je meteen volledig doordrukken; de camera stelt dan eerst scherp en maakt dan de foto. Het contact mag best kortstondig zijn; de camera maakt netjes de cyclus af.
Als je 1000-den documenten wilt digitaliseren is een scanner, evt. met doc. feeder, dan niet handiger.
Volgens mij staan er zat op bijv. MP.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Deze documenten zijn ingebonden in boeken en mogen uitsluitend worden gefotografeerd. De timer op de camera helpt me niet: dan moet ik nog steeds elke keer naar de camera reiken. Ik wil, terwijl de camara juist ingesteld boven het boek hangt, nadat ik de bladzijde heb omgedraaid op een knop rechts naast het boek op tafel kunnen klikken. Na de eerste 6.000 bladzijden steeds van houding veranderen had ik m'n rug in de kreukels. Vandaar...