Hallo,

Ik heb een klein electromotortje liggen dat ik graag werkend wil krijgen.
Hij komt uit een oude printer.
Hij zat op een printplaatje aangesloten met een klein soort stekkertje.
Wie weet hoe ik hem aan moet sluiten zodat hij het weer gaat doen?
Alvast bedankt.

? ? 2, 3, 4, 6 draadaansluitingen en wat meer gegevens, net als een auto wat voor brandstof diesel of benzine.
MVG Gerard.;)

Uit een printer. Waarschijnlijk geen "gewoon" motortje. Veel kans dat het een stappenmotor is.

Inderdaad; hoeveel draden zitten er aan, staat er nog iets op, misschien een foto?

@buckfast_beekeeper: dat ligt eraan hoe oud die printer was; in nieuwere printers zie je vaak weer DC motoren met encoders.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (44%)]

Er zit een klein printplaatje op het motortje waar vier draadje op aangesloten zijn. Hij printplaatje ziet er als volgt uit:

111111
101011
111111
111111
101011
111111
100001

de onderste vier nullen is waar de vier draadjes aangesloten zijn en waar dus de stroom binnen kan komen.
vanaf de andere nullen gaat de stroom naar het motortje.
eerst zat hij met de draadjes aangesloten op het printplaatje van de printer met een klein stekkertje

op het printplaatje staat boven de plaats waar de draadjes aangesloten zijn: GW108
verder staat er tussen de punten rechtsboven het cijfer elf.
hebben jullie hier genoeg aan?

[Bericht gewijzigd door nvboot op (27%)]

Kan je niet gewoon meedelen welke draad aan de motor hangt, (ik leid nu af dat het er 4 zijn)

Staat er geen nummertje op de motor, dat helpt het meeste.

Het feit dat het er 4 draden zouden zijn en aangezien het uit een printer komt zeg ik u :

Bipolaire stappenmotor

en simpelweg doen draaien kan je dus al even vergeten, deze moeten om simpelweg rond te draaien al een behoorlijke opbouw hebben welke meer kost dan een simpel motortje welk simpeler en sneller werkend is te krijgen.

Op 11 augustus 2011 00:51:32 schreef jokohoko:
Kan je niet gewoon meedelen welke draad aan de motor hangt, (ik leid nu af dat het er 4 zijn)

Staat er geen nummertje op de motor, dat helpt het meeste.

Het feit dat het er 4 draden zouden zijn en aangezien het uit een printer komt zeg ik u :

Bipolaire stappenmotor

en simpelweg doen draaien kan je dus al even vergeten, deze moeten om simpelweg rond te draaien al een behoorlijke opbouw hebben welke meer kost dan een simpel motortje welk simpeler en sneller werkend is te krijgen.

Sorry, dat ik niet GEWOON mededeel welk draadje aan de motor hangt, ben hier echt een beginner van het laagste niveau in.

Maar ik kan niet duidelijk zien welke draden er naar het motortje gaan. Het motortje zit in een soort metalen behuizing (niet uit elkaar te halen zonder dat het hele motortje eraan gaat) waar het printplaatje op vast zit, dus weinig zicht op de motor. Of draadjes.
Op het motortje staat het volgende:
Steppingmotor (dus waarschijnlijk inderdaad een stappenmotor:-) )
M42SP-6TA
En nog het nummer: J093o

Dat is inderdaad een stappenmotor.

En ik vrees dat als je hem niet kunt omschrijven het aansturen ervan een uitdaging kan worden, je kunt er namelijk niet gewoon spanning op zetten. hier hoort een stuk actieve elektronica bij.

Op 11 augustus 2011 01:52:13 schreef Sine:
Dat is inderdaad een stappenmotor.

En ik vrees dat als je hem niet kunt omschrijven het aansturen ervan een uitdaging kan worden, je kunt er namelijk niet gewoon spanning op zetten. hier hoort een stuk actieve elektronica bij.

Jammer, maar dan wordt het mij toch wat te ingewikkeld.
Maar in ieder geval bedankt.

Ik hoop niet dat je het zo snel hebt opgegeven.
De motor die jij voor je hebt is juist een heel bijzonder motortje. Een standaard motortje sluit je -met 2 draadjes- een voeding / batterij op aan en dan ... woeshj, gaat ie één bepaalde kant op draaien.
Het stappenmotortje die jij nu hebt kan juist veel meer. Je kunt hem linksom of rechtsom laten draaien. Sterker nog, je kunt -met wat moeite- het motortje sneller of langzamer een bepaalde richting op laten draaien.
Wanneer je het motorblokje vasthoud en het asje heel voorzichtig draait, zul je kleine trillinkjes voelen. Elk trillinkje is een stapje. Vandaar de naam stappenmotor.

Met het kabeltje aan het motortje kun je elk stapje precies aansturen. Dat lijkt op het eerste gezicht moeilijk, maar valt best mee, wanneer je nieuwgierig genoeg bent. Hier op CO worden dit soort motoren namelijk best vaak gebruikt en besproken.
De reden : omdat het zo'n handig motortje is die voor diverse zaken wordt gebruikt, zoals in robots e.d. Natuurlijk kun je het ook voor meer simpele dingen gebruiken, waarbij je toch een nauwkeurige aansturing nodig hebt.

Je zult wellicht verbaasd zijn geraakt over de reacties van enkele mensen hier. Dat is niet negatief bedoeld. Om je goed te kunnen helpen, hebben ze namelijk wat informatie nodig. Zie het alsof je hebt gezegd : "ik heb hier een rode auto en ik wil er mee wegrijden." Tsja, is het een automaat of eentje met een pookje tussen de voorste stoelen ? Rijdt ie op benzine of op diesel ?
Kortom, soms heeft men wat meer informatie nodig, dan je als beginner zou denken, om je te kunnen helpen. Dat kan voor jou soms abracadabra lijken, maar men is hier bereid om je zelfs daarmee op weg te helpen. Dus geef niet op, en ik wil benadrukken dat je een leuk motortje in handen hebt.

-=[ EDIT ]=-
Wat je met die 1'en en 0'en hebt aangegeven, zijn waarschijnlijk de draadjes / printbaantjes op de print, waaraan enerzijds de motor vast zit, anderzijds een plastic stekkertje. Wij techneuten zijn erg visueel ingesteld. Misschien zou je er een foto van kunnen maken en die vervolgens kunnen uploaden op http://www.uploadarchief.net
Dan kun je hier in een berichtje een linkje posten, zodat we nog beter kunnen reageren op je vragen. Ik geloof dat ik voor velen spreek, wanneer ik zeg dat we uitkijken naar je volgende bericht (met foto) !

Hier dan mijn volgende bericht ;-)

Tuurlijk heb ik nog niet opgegeven.
Hierbij de gevraagde foto's:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/aansluiting%20op%20motor.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/aansluitstekkertje.jpg

met dit stekkertje zat hij vast op het printplaatje van de printer

[Bericht gewijzigd door nvboot op (16%)]

Kijk hier eens, genoeg info.
http://www.google.nl/#hl=nl&xhr=t&q=Stappenmotor+aansturen&amp…

EDIT:
Met bv de L293D kan je de motor aansturen.
Zie datasheet: http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/texasinstruments/l293.pdf

[Bericht gewijzigd door Lambiek op (23%)]

Een motortje bestaat uit draden en magneten. Stroom op het draadje, laat het asje draaien. En zoals je inmiddels weet : bij een stappenmotor een klein stukje draaien.

Dit motortje heeft 4 aansluitkabeltjes. Je kunt dat mooi zien op het printje zelf. Wanneer je een multimeter hebt zou je kunnen beginnen met het meten van de weerstand tussen de onderlinge punten. Het makkelijkste is te meten via de soldeerverbindingen op de print (die vierkante solderingen).

Verder zie ik nog aantal tandwieltjes. Dat is om een stap nauwkeuriger (1) te maken en / of voor een betere krachtoverbrenging (2).

(1) Des te kleinere stappen een motor moet maken, des te duurder het motortje wordt. Om toch kleine stappen met een grove stappenmotor te kunnen maken, en ook nog goedkoop, wordt er soms gebruik gemaakt van tandwieltjes.
(2) Om met een licht motortje iets zwaars te kunnen laten draaien, kun je gebruik maken van tandwieltjes. Kijk maar eens naar een fiets met versnellingen... Hetzelfde principe.

Welnu, je hebt een stappenmotor die waarschijnlijk grote stappen maakt. Het aansturen vergt wat kennis. Het grappige is dat jij in een vorige posting de printbanen hebt getekend van het printje met 0'en en 1'en. Het verwarrende voor de techneuten hier was dat je een stappenmotor juist met 0'en en 1'en aanstuurt (en nota bene op de manier die jij hebt getekend)
Voor het aansturen van deze motor zijn er vele schema's te vinden op internet. Wat wel belangrijk is : dat je electronica-schema's kunt lezen, zodat je het eventueel na kunt bouwen.

Misschien is het handig om voordat je verder begint, een doel voor jezelf te bedenken met deze motor. Dat hoeft niet meteen een grote stap te zijn als : ik wil een robot bouwen. Maar je kunt ook denken aan : hoe kan ik deze motor aansturen, zodat ie rondjes kan draaien d.m.v. 2 knopjes.
Het laatste voorstel is makkelijker haalbaar en zal op minder frustratie stuiten als iets even niet lukt.

Oké, dus hier is wat ik er tot nu toe van denk te snappen met als voorbeeld de L293D:

http://www.uploadarchief.net/files/download/l293d.gif

Via 16 komt de stroom vanaf de spanningsbron binnen. Op output 1 en 2 wordt de motor aangesloten.
En nummer 8 gaat weer terug naar de spanningsbron.
Op output 3 en 4 kun je weer een motor aansluiten.
Klopt dit allemaal?

Als ik nu het bovenstaande schema nabouw, zou de motor het dan moeten doen? (ik heb zo'n vermoeden van niet;-))

Wat zou ik dan verder nog aan moeten sluiten om het werkend te krijgen?

Edit:
Ik zie pas nadat ik dit gepost heb dat oxurane al weer gereageerd heeft. Meten is inderdaad wel een goed idee. Misschien dat ik daar vandaag nog wel even mee aan de slag ga.
Mijn doel is inderdaad wat oxurane al zegt: het motortje rondjes laten draaien.

[Bericht gewijzigd door nvboot op (19%)]

Nee, dit gaat zo niet werken(het is een gewone dc motor). Kijk eens naar de l297(stappenmotor sturing) en de l298(motordrive). Samen kunnen ze een stappenmotor aansturen.

http://www.laurentkneip.de/steppers_files/current_meas.jpg

Maak wel een schema voor je.

EDIT:

http://members.home.nl/xanderhuisman/upload/stappenmotor.jpg

Half/Full_step: 5V => Full step, 0V => Half step.
LI/RE: richting waarin de motor draait.
CLOCK: als deze laag is gaat de motor afhankelijk van Half/Full_step een hele of een halve stap draaien. De clock is misschien met een NE555 of zo iets in te stellen(weet niet zeker).
Enable: 5V => aan, 0V => uit.
+5V: hierop komt 5V te staan(misschien met een 7805 te maken(+ condensatoren).
V+: Spanning waarop je de motoren wilt laten draaien.

De 2 weerstanden(R6 en R7) zijn er om de stroom naar de motor in te stellen. Weerstand is 1 gedeeld door de stroom.(volgens mij)

EDIT: schema en commentaar aangepast.

Dat kan ook natuurlijk. :)
Als pulsgenerator kan je bv de NE555 gebruiken.
http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=…
Kijk bij figuur 9B, dit signaal komt op pin_18, de clock ingang van de L297.

@Rd3nax: Een 1n400x als vrijloopdiode is te traag... iets snellers is wel fijn om de L293 heel te houden.

@weardguy Het is een l298;)

Oké, de diodes kunnen beter vervangen worden door de 1N5819(wordt vaak aangeraden om te gebruiken, al zie ik de 1N4004 ook vaak voorbijkomen)

Ik verander het schema in mijn vorige post.

Heel erg dank voor alle hulp. Ik heb al wat zitten studeren en ik snap er al steeds meer van.
Ik ben nu alleen eerst drie weken op vakantie, dus zal ik even niks laten horen.
Maar daarna ga ik zeker kijken of ik er verder mee kan.