ik heb de el84's uit mijn versterker getrokken. ze zijn gematched.
ik had ze in volgorde gelegd zodat ze weer op dezelfde positie terug konden. echter door onoplettendheid zijn ze toch door elkaar gerold.
ik heb geen idee of ik op n simpele manier met n multimeter of zo de gematchde paartjes weer bij elkaar kan vinden.
wie helpt?
alvast dank
pietro
Mijn eerste gedachte was: als ze gepaard zijn, maakt het niet uit hoe je ze er weer in zet.
Maar ik denk nu dat je één paar voor het ene, en één paar voor het andere kanaal had.
Je zou het aan de ruststroom kunnen zien, maar dan moeten we even een manier verzinnen om die veilig te meten. Als je het anodecircuit opent terwijl het schermrooster nog spanning krijgt, zou je de buis kunnen beschadigen.
Als de buizen ieder een aparte kathodeweerstand hebben, kun je daarover de spanning meten.
Verder moet je het natuurlijk aan het geluid kunnen horen. 
Zijn die matched pairs niet gemerkt dan? Een beetje bedrijf dat buizen matched merkt deze. Ik hebt hier Rubytubes matched pairs 6BQ5's en die plakken een hittebestendige sticker op de buis.
De spanning over de kathode meten is inderdaad het handigst. Overigens kan dit alleen als elke EL84 een eigen kathode weerstand heeft.
het gaat hier ook om ruby"s
stickers:
op alle buizen:
el84m-r
pc: 18
tc: 549
alleen nr verschillend per buis:f10
a21
d49
&d42
zegt die 1e info al genoeg over dat ze allemaal gematched zijn?
Allemaal gematched? Zijn de vier samen aangeschaft?
Dan zou mijn eerste gedachte kloppen, dat zou makkelijk zijn.
Is het nu een stereo versterker, met in iedere balansuitgang twee stuks; of is het een monoversterker, met één balansuitgang maar met dubbele buizen?
het is een stereo gitaar versterker met per kanaal 4 el84 buizen.
dus in totaal 8 buizen.
ik heb de versterker tweedehands gekocht.
de hittebestendige ruby stickers vermelden DSS matched en de info die ik al gaf.
je kunt ook per 4 gematched kopen [quad].
op de site van ruby is geen info te vinden hoe de stickers worden ingevuld; welk getal wat betekend.
ruby is geloof ik n distributeur die allerlei buizen koopt, matched en weer doorverkoopt
Klopt Ruby koopt wereld wijd diverse merken buizen in en matched deze.
Is het een gitaar versterker met vast negatieve roosterspanning of instelbaar? Merk, type, schema?
Bij het laatste soort heeft matchen totaal geen zin omdat je elke buis toch afzonderlijk instelt.
Bij het eerste type heeft matchen alleen zin als elke buis een eigen kathode weerstand heeft.
Is er een gezamenlijke kathode weerstand stelt elke buis zich het zelfde in (Tenzij er een slechte buis tussen zit). Ik (Vk) ligt dan vast dus -Vg1 ook.
het is n hughes & kettner vs250.
in de kast staat dat je tussen n meetpuntpen en een kant van de kathode weerstand 25,5mV moet meten. aanpassen doe je met n klein potmetertje. dit kan voor elke el84.
Dan kun je het nameten. Prik de buizen er in, en meet overal of je die 25,5mV hebt.
Door verwisselen kun je zien of je ze zo gelijk mogelijk kunt maken (er zijn tenslotte maar 24 mogelijkheden om 4 buizen in 4 voeten te prikken
).
Probeer dat eerst, en dan pas eventueel met de potmeters het laatste beetje verschil eruit draaien.
Als ze alle vier gematcht waren zou je trouwens helemaal geen grote verschillen moeten zien.
Deze Hughes & Knetter is wat betreft het aanpassen van de bias een hele makkelijke versterker. Bij iedere buis zit een meetpunt en een potmeter om de bias af te regelen. Gewoon de buizen erin steken en bekijken of je op alle 4 de testpunten dezelfde spanning meet.
Overigens:
Je zou ook kunnen kijken hoe de potmeters van de betreffende buizen ingesteld staan. Als het gematchte buizen zijn, zouden de potmeters ongeveer hetzelfde moeten staan (mits de bias opnieuw is ingesteld door degene die deze buizen erin heeft gezet).
[Bericht gewijzigd door electrofreak op (33%)]
als ik t zo hoor denk ik dat ik die buizen er zowillekeurig in kan prikken, biasen op 25,5mV en klaar. of niet?
ik heb nog n vraag:
ik vond ooit een artikel van dolf koch [van die versterkers] dat je bij zo'n soort versterker om het vermogen te halveren de 2 buitenste of de 2 binnenste buizen er uit kunt trekken, biasen en dan de 8 ohm speaker in de 4 ohm uitgang steken.
ik heb dit gedaan en het werkt.
echter later kwam ik n artikel tegen dat dit niet altijd kan.
weet iemand of dit n probleem kan zijn bij deze versterker?
dank
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (66%)]
Door verwisselen kun je zien of je ze zo gelijk mogelijk kunt maken.
Probeer dat eerst, en dan pas eventueel met de potmeters het laatste beetje verschil eruit draaien.
meten van de buizen doe je door in de kathode leiding een weerstandje op te nemen van 1 Ohm.
http://www.audioantik.de/biasadapter.html
Dan voor elke buis de spanning over de 1 Ohm meten.
U=IxR => I = U/R
Daar R=1 is het helemaal makkelijk.
Gemeten Spanning is tevens de stroom.
Matchen betekend dat je buizen zoekt de zo identiek mogelijk een zelfde stroom trekken.
Heb je geen tester dan in de versterker de spanningen meten over de kathode weerstanden, die moeten gelijk zijn.
Begrijp dat bij deze versterker elke buis afzonderlijk kan worden ingesteld.
Een gematched paar is dus niet nodig.
Wel zorgen dat je bij reiniging alles op exact de plaats terug zet, anders opnieuw inregelen.
Dat is na een periode zo ie zo verstandig uit te voeren.
Mooie versterker.
Maurice
Maurice, zoals je hier vlak boven kunt lezen, en in het schema duidelijk kunt zien: er zitten al meetpunten, en we weten al welke spanning daar moet komen te staan.
De zaak zal twee weken geleden al wel afgeregeld zijn. 
Is there anyway pietrog could send me better quality schematic of the Hughes & Kettner VS 250. I have a broken VS250 and need this schematic, so please help.