Dag techneuten!
Sinds vandaag reageert onze wasmachine niet meer op de Start/Pauze knop na selecteren van het gewenste programma. Alle andere toetsen (opties, temperatuur, etc.) doen het gewoon, evenals de programmakeuzeschakelaar.
Bij uitschakelen met de deur open geeft het deurlicht een rare na-flits, na een krappe seconde. Bij inschakelen (doet het ding een zelf-test?) gedraagt het ding zich normaal.
Eergisteren heeft het ding wat gehaperd (er is geloof ik ook een foutcode voorbij gekomen, maar die is niet opgeschreven), vandaag heb ik een gordijnhaak uit het filter bij de pomp gevist.
Hoe te diagnosticeren? Hoe lees ik voor dit type bijvoorbeeld de error log uit? Is het een mogelijkheid om het ding eens goed te resetten?
Het ding heeft al eens zijn deurslot (+bekabeling) vervangen gekregen.
GRoeten,
Rob
Foutcode lees je zo uit:
Zet de machine op 40-60 Mix en start hem op met Start/Pauze.
Even wachten en dan de toetsen Start/Pauze en Tijd samen indrukken en ingedrukt houden.
Als het goed is krijg je nu een foutcode op het display. Als dit werkt laat de de knoppen los en druk dan nogmaals op Tijd, je krijgt dan een evt voorgaande foutcode. Doe dit nogmaals, hij kan er 3 onthouden.
Zet daarna de machine uit.
Wat zijn de (3) codes, graag op volgorde van uitlezen.
Ik denk dat je als eerste E21 ziet, dit was het blokkeren van de afvoerpomp.
Werkt dit niet dan kunnen we alsnog een test van de machine uit voeren.
Dank, Harry, voor zo'n snelle reactie!
Ik heb de foutcode uitgelezen: 3x E66
In combinatie met de Tijd-knop doet Start/Pauze dus nog wel iéts... Maar geen enkel programma wil starten.
Als ik op die code google, lijkt dit verband te houden met het verwarmingselement? Of toch de PCB?
Kan het soms gebeuren dat er iets doorbrandt op een andere plek dan de pomp wanneer de rotor geblokkeerd is?
Afijn, ik wacht jullie tips weer even af voordat ik het ding ga demonteren. 
Groeten,
Rob
E66 staat voor Heating element power relay faulty (incongruence between sensing and relay) > PCB faulty
Oplossing AEG is vervanging van elektronica module 
Controleer de module op los zittende contacten, vooral het verwarmings relais naast de blauwe schakelaar wil wel voor problemen zorgen.
Relais nasolderen , helpt dat niet dan de relais vervangen. Kost je misschien een half uurtje werk en 10 euro onderdelen. Altijd nog goedkoper dan een nieuwe machine of een nieuwe print (print is 100+)
Dank voor de reacties.
Hebben jullie misschien nog wat preciezere aanwijzingen over waar ik de genoemde onderdelen ongeveer kan vinden?
Ik deins er niet voor terug een relais te demonteren, schoonkrabben etc. Maar ik bespaar mezelf graag een speurtocht...
@Dominic: wat bedoel je met "nasolderen"?
Bovendeksel losnemen, voorfront losnemen en achter het voorfront zit een witte bak waarop alle kabels komen. Hierin zit de print. Deze er uitnemen en hierin zitten zwarte (of witte relais) welke vaak opnieuw vastgesoldeerd moeten worden... dan klaar!!
Nou, ik heb de PCB eruit; ik snap nu ook over welke blauwe schakelaar Harry het had: het huisje van programmakeuzeschakelaar op de print is inderdaad blauw. Er zitten witte relais op de print.
Nu verbaast het me niet zozeer dat er niets aan die witte blokjes af te zien is, maar hoe kan het helpen ze eraf te solderen (da's nog best lastig!) en er dan weer op? Kan iemand me uitleggen waarom dat zou helpen? Is het de warmte?
Stel dat het vervangen van de (/het) relais wordt; kan ik makkelijk online nieuwe bestellen?
Heb al zitten kijken wat zo'n print kost: 300+ euries... 
Ben benieuwd of iemand me nog weer een stapje kan bijstaan....
Mocht je het zelf niet aandruven dan is het misschien handig om even je woonplaats in je profiel te zetten, misschien dat er iemand in de buurt woont en je even wil helpen. Anders is er ook nog de rubriek vraag en aanbod.
Verder hoef je bij doorsolderen de relais niet los te maken. Het is dan alleen nodig om de pootje even met een soldeerbout te verhitten en een klein beetje tin toe te voegen zodat het allemaal weer goed doorgevloeid is en vast zit. Mocht dat niet de oplossing zijn achteraf dan is het pas nodig om de relais te vervangen.
Als je toch bezig bent kun je ook meteen de programmaschakelaar opnieuw solderen die gaat ook los zitten op den duur.
Mannen (en vrouwen!),
Voor de relais kwam ik tot 5 pootjes; beide relais heb ik opnieuw door laten vloeien met wat extra soldeer. De programmaschakelaar evenzo. Ziet er picobello uit.
Print terug geplaatst en helemaal aangesloten: helaas nog het zelfde patroon...
Denk dat het vervangen van de relais wordt?
Iemand een idee van hoe die relais benoemd worden: typen, form factors, etc? Dit in verband met het bestellen van nieuwe.
Hebben ze die bij Conrad ofzo?
Beide relais??? Er zitten er nog steeds 3 in, die twee die dicht bij elkaar zitten zijn van de motor, ddiegene die verder zit is de verwarming. Meet trouwens de verwarmingselement eens, misschien die niet OK. Ongeveer rond de 40 a 80 Ohm. Wil dit niet lukken, vervang het losstaande relais op de print.
Ik herken maar twee componenten als relais. Er is nog een ander component dat misschien een relais zou kunnen zijn: een spoel omgeven door een hoekige ring (van metaal?).
De twee witte blokjes die ik als relais herken zitten tamelijk ver uit elkaar op de print.
De module bevat 2 relais.
Dit is een machine met een EWM25_35 module en een 3 fase (borstel loze) inductie motor.
Harry, dank voor de info.
De volgende stap is dat ik het type relais achterhaal. Er staan wel wat specs op geprint, maar kan me voorstellen dat het dingetje een benoemde standaard volgt (formfactor, pinlayout, footprint); iemand een idee welke naampje dit type heeft?
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Staat niks op de behuizing van het relais?
Anders eens een foto van het relais (bovenkant) en van de footprint (PCB), liefst met referentiemaat in de vorm van 5x5mm papier of een lineaal.
Dit is het beroemde/beruchte Omron relais.
G5LB 1 - 25
12VDC
Voor een paar euro verkrijgbaar en dan maar hopen dat dit het is.
Controleer voor de zekerheid eerst het element op zich. ( de vraag van SMD )
Meet de weerstand tussen de beide aansluitingen hiervan.
Dit moet tussen de 20 en 40 Ohm zijn en oneindig tov aarde.
Doe dit ook op de connector van de kabel tussen element en module.
(zit op poort J2)
Dank voor jullie aanwijzingen. Het hielp zeer om te weten dat het verwarmingselement op J2 zit: dan weet je wat je meet zonder het ding van de muur te moeten slepen en de achterkant te demonteren.
Natuurlijk is het heel goed om even verder te kijken dan de diagnostische foutcode van de machine: want hoe ontdekt het ding dat het relais defect zou zijn? Nou: omdat-ie wordt aangestuurd, maar er geen stroom gaat lopen.
Het verwarmingselement doorgemeten: oneindige weerstand! Gedemonteerd: er is een gat in gesleten (door te zware belading?) en moet van binnen zijn gaan corroderen...
Kortom: alle elektronica + stekkers van het paneel kunnen weer in elkaar worden gezet. Morgen regel ik een nieuw element, dan zou het euvel verholpen moeten zijn!
Dat post ik nog wel weer even.
Mijn hartelijke dank!
Kun je achterhalen wat er over het element heen geschuurd heeft anders blijf je hem vervangen 
Mogelijk zit er iets aan de trommel, de trommel kan het element niet raken door te zware belading, de as zou dan krom/los moeten zijn of de lagers volledig versleten.
Voorzichtig voelen en kijken via het element gat wat de oorzaak is.
Ik kan je redenatie volgen, inderdaad: dan moet de as buigen. Maar die is wel héél stijf...
Ik ga kijken; gouden tip! Dank.
Was ff vergeten dat het een 3 fase motor was. Maargoed, als er een gleuf ingesleten is (voorzijde element), is het meestal einde trommelkruis. Gebroken door het wassen op lage temperaturen etc. Draait de trommel enigzins ovaal in de machine??? dan is het een defect kruis. Ruit de machine muf?? dan zij de kleina aluminium knagertjes bezig geweest en zit een scheur in een van de armen
Aha, ik ga het e.e.a. nalopen.
Ik vraag me wel af wat het trommelkruis precies is; een onderdeel van de metalen trommel die rondgaat?
En bedoel je "de armen" als de delen die dit (welk?) kruis vormen?
Cryptisch allemaal!
Ik ben duidelijk geen ingewijde...
Er is inderdaad een sleuf ingesleten, maar niet op alle "poten" van het element. Dus: niet over de hele breedte. Slechts op één punt, aan het andere uiteinde van waar het ding gemonteerd wordt.
Hoop dat jullie nog wat preciezer kunnen vertellen wat er wordt bedoeld en waar op te letten. Het is moeilijk te controleren of er iets aan de buitenkant van de trommel meedraait: ik kan nauwelijks met m'n handen voelen -- zeker niet over de hele diepte van het huis.
Groeten,
Rob
Die driepoot zit achter de trommel zelf en zie je vaak wel als uitstulpingen in de binnentrommel. Maar draait de trommel ovaal???
Maak eens een fotootje en plaats deze hierzo, kunnen we in een oogopslag zien of dit door de trommel komt of iets anders