Smeg Combi magnetron SC45MCX1 magnetron werkt niet meer na verloop van tijd

Smeg Combi magnetron SC45MCX1 waarbij na verloop van tijd de magnetron functie niet meer werkt. Klok loopt wel door, echter het lijkt erop dat er beveiliging in werking gaat (na enige tijd circa 1,5 minuut). De magnetron zit wel vol met condens.
Typisch is dat de ventilator wel werkt bij de hete lucht functie, maar niet gedurende de magnetron functie, terwijl dit wel nodig zou moeten zijn om de condens af te zuigen.
Wie weet wat hier het probleem zou kunnen zijn?
Thanks!!

Als je de stroom van het apparaat afhaald en na 20 seconden weer inschakeld, is de klacht dan weg?

Hai, bedankt voor je snelle reactie.
Ik denk dat je gelijk hebt en dat het nu werkt.
Nadat ik de ik de spanning er voor minimaal 20 seconden er af heb gehaald heb ik de machine uitgeprobeerd middels een pak magnetron popcorn en een diep bord water.
In allebei de gevallen ging het nu goed.
Dus ik denk dat het probleem verholpen is, In dat geval natuurlijk zeer bedankt!! Dat was dan een kleine ingreep. Ik was al bang dat ik een thermostaat of dergelijke moest gaan vervangen.

Hoezo dat diep bord water?
Dan is het niet gek dat je condensvorming krijgt in het toestel.
Heteluchtmotor is niet voor condensafzuiging anders zou de warmte ook afgezogen worden.
Kan zijn dat je door deze methode het toestel gereset hebt maar een slecht contact makende of defecte deurschakelaar lijkt mij meer voor de hand liggend.

Diepe bord water was juist om condens te creeeren.......
Normaal als je een gerecht in zet dan doet de magnetron functie het niet meer. Verlichting blijft wel gewoon aan, klook loopt gewoon door. En dit gebeurt bij elk gerecht. Typische is dan dat alles onder de condens zit.
Bijvoorbeeld mijn bord pasta van gisteravond. a 1,5 minuut verwamrt de magnetron niet meer. De condens loopt gewoon van het deurtje. Na enkele minuten wachten dat alle stoom er uit is dan doet hij het weer totdat de stoom er weer is.
Dus vandaar het bord met water om juist condens te bewerkstelligen en nu werd de stoom wel weggevoerd en bleef hij de hele tijd aan.

Oke , zou goed kunnen dat de koelventilator soms niet draait waardoor de clixon van de magnetronbuis word geactiveerd dit zou verklaren waarom de magnetronbuis stopt en de tijd dat hij wel werkt condensvorming veroorzaakt.
Maar hij doet het weer dus....

als het terugkomt even proberen om tegen de deur aan de duwen , soms gaan deze open staan op een hoek ( app staat niet scheef ? ) en dan valt de deurschakelaar net uit . omdat er 3 of meer schakelaars inzitten blijft er dan een deel wel werken en de magnetrontrafo valt wel uit . deze gaat het snelste uit ivm veiligheid met open deur. als hij inkomt is dat vaak wel te horen aan een bonk of evt het knipperen van het licht door de inschakelstroom van de trafo.

Je hoort de buis ook starten met oscilleren (althans ik denk dat het dat is), een soort "trrrrrrrrt" geluidachtig iets. Verder hoor je de trafo brommen als hij belast wordt (ervan uitgaande dat het ding geen schakelende voeding heeft).

Ik denk dat het inderdaad de koelventilator is die niet werkte. Immers waarom ontstond er dan elke keer zoveel condens. Dat was in het begin niet. Maar hij doet het nu weer zonder problemen, dus misschien (hopelijk) was de reset voldoende. Natuurlijk bewaar ik wel alle opmerkingen, mocht het weer voorkomen en de reset niet werken.

de koelfan is op de lange termijn wel nodig , even een kop soep opwarmen laat de magnetron niet oververhitten . de clixon zit ook bovenop de magnetronbuis en gaat niet met 40 graden er al uit .

van de week nog een magnetron omgebouwd , toen bleek de lamp samen met de fan aangesloten te zitten . als die nog aan was dan kan het ook een ander probleem zijn geweest. de fan zit er overigens in voor de buis en trafo te koelen ,condens vormt zich toch wel als de magnetron klaar is .

op de ovenfunctie loopt de fan ook , maar de fan achterin doet de oven verhitten . dan is de functie van de zijfan meer om het electronica deel niet te heet te laten worden .