Miele wasdroger Novotronic blijft koud

Ik heb al jaren een Miele Novotronic wasdroger in gebruik.
Deze is toendertijd al gebruikt aangeschaft en dus al behoorlijk oud.
Het is geen condensdroger maar een met een luchtafvoer.
Hij deed het altijd prima maar nu blijft hij koud.
Het duurt daarom ontzettend lang voor de was een beetje droog is.
Heb de afvoer schoongemaakt maar deze was beslist niet verstopt.
Alles ziet er zo te zien goed uit.
Waar moet ik zoeken?

Dat is vrijwel zeker één van de clixons of het verwarmingselement.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Kan het verwarmingselement zelf zijn ook, of het relais.

Om het er verwarmingselement er uit te krijgen op de oudere Mieles: kop en arm in de trommel steken, al die inbusvijzen achteraan losdoen, en dan zitten er nog twee inbussen horizontaal naast de as (in de trommel zitten achteraan twee gaatjes naast de as die je horizontaal moet zetten, daardoor kan je je sleutel steken en die vijzen loszetten. Dan komt heel die achterkant los en kan je aan het verwarmingselement.
Als je dat weet gaat het vlot, anders ben je uren aan het zoeken ;-)Op de nieuwere zijn het gewoon een paar vijsjes op de achterkant.

Fuzzbass en Stefaan, hartelijk dank voor jullie reactie.
Mag ik vragen wat een clixon is en kan men het verwarmingselement doormeten?
Het is nl. voor het eerst dat ik een wasdroger probeer te repareren.

Een clixon is een temperatuurschakelaartje dat het contact verbreekt als hij boven een bepaalde temperatuur komt. Hij zit dus met 1 kant in de warme lucht en er gaan twee draden naar toe.

Het verwarmingselement zal enkele tientallen ohms meten, en zal oneindig meten als het is doorgebrand.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Stefaan,
Gisteren de 6 inbusbouten/vijzen losgedraaid, maar de 2 inbussen horizontaal naast de as die ik horizontaal moest zetten heb ik niet kunnen vinden.
Moet de ronde achterplaat met al die gaatjes, waar ik de inbusbouten uitgedraaid heb er eerst uit?
Ik kon deze er niet uit krijgen, alleen verdraaien.
Dufde ook niet hard te trekken zonder eerst overleg.
Achter deze plaat, door de gaatjes bekeken, kon ik nergens iets vinden dat ik nog los zou kunnen draaien.
Heb ook aan de achterkant van de machine gekeken maar dit is afgesloten.
Het gaat om een Novotronic Mistral.

Die plaat moet er dus inderdaad uit, maar die 2 inbussen moeten eerst los. Dan kan je die plaat er vrij gemakkelijk uit krijgen. Ik vond nog even tijd om er een foto van te maken. Er zijn twee grotere gaten, die moet je horizontaal zetten, zie pijlen.

http://varia.vanslycken.be/mieletrommel1.jpg

Dan vind je achter die gaten die inbusschroeven. Die kunnen er niet uit, je moet ze gewoon volledig los zetten.
http://varia.vanslycken.be/mieletrommel2.jpg

Nu, een andere mogelijkheid om zeker te zijn dat het probleem bij verwarmingselement of clixons ligt: trek de stekker uit (BELANGRIJK!); open de voorkant (die draait open als je de nodige schroeven verwijdert), daarin vind je normaal een schema. Je ziet (ik geloof rechtsonder) een relais zitten. Daarop komen de twee kleine vlakstekkertjes (op het spoeltje), 2 draden met 230V, en 2 draden die naar het verwarmingselement gaan. Als je op die 2 draden gaat meten moet je iets van een 20 Ohm meten. Als de weerstand oneindig is komt het zeker van het verwarmingselement of één van de clixons.

[Bericht gewijzigd door Stefaan Van Slycken op maandag 12 september 2011 22:32:41 (18%)

Stefaan,
Bedankt voor de uitleg en de duidelijke foto's.
Heel attent van je om deze erbij te doen.
Het is me nu gelukt om de achterplaat te verwijderen.
Er zat veel aangekoekt stof, wat ik heb weggehaald en nu ook de 2 clixons ontdekt.
Deze hebben zo te voelen een soort mica afdekglaasje en dit was ook vuil.
Alles schoongemaakt en met de compressor schoongeblazen.
Ik neem aan dat het grijze metaal dat je na het verwijderen van de achterplaat ziet het verwarmingselement is.
Het monteren van de achterplaat viel tegen, dat duurde lang.
Maar een wonder, hij doet het nu weer en geeft warme lucht.
Hopelijk blijft het zo.
Nogmaals dank voor alle moeite.

Als je 't één keer gedaan hebt gaat het de volgende keer drie keer zo snel ;-)
Om het verwarmingselement te demonteren moet je eigenlijk nog die twee zeskantboutjes losdraaien die je ziet na het verwijderen van de achterplaat, dan kan je het er helemaal uithalen. Maar als alles goed blijft laat je het voorlopig maar zitten.

Even dit topic door genomen, als het probleem nog moest terug komen, of lang blijven drogen zonder effectief droog te worden.
Zeker ook werking van het relais nakijken waar stefaan van slycken onderaan in zijn laatste reaktie naar verwijst.
Relais is makkelijker te bereiken dan klixon en/of verwarmingsweerstand, op die plaats kan je klixon en verwarmingsweerstand uitmeten zonder er bij te moeten komen.

Deze kan zorgen voor een kwartiertje warme lucht en dan drie uur lekker blijven draaien met enkel koude lucht.
Spanning over kontakten meten tijdens werking, enkele volts over deze kontakten wanneer gesloten is vervangen.