Hallo,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik kom er niet meer uit.
Ik heb een tweedehands inductiekookplaat op te kop weten te tikken.
Atag HI270.
Mijn nieuwbouw woning heeft een perilex aansluiting waar ik 3 (L1, L2, L3) fase en een N heb.
5 draden: 3 x bruin (fase) , blauw (N), en groen/geel.
Nou twijfel ik op de manier hoe ik de plaat moet aansluiten.
Het schetsjes van schema hieronder toont op welke verschillende manieren de plaat aangesloten kan worden (volgens de sticker op de plaat).
http://www.mijnalbum.nl/Album=LT3QEG3S
ik twijfel tussen het tweede en derde schema.
Want als ik het tweede schema hanteer, gebruik ik dus één van de drie fase niet, wilde die gewoon afknippen/tapen. gaat dit wel goed, i.v.m. te veel belasting voor de N?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Schema 2 is de enige goede.
1x fase dus niet gebruiken en de nul doorlussen in het aansluitblok in de kookplaat.
Dan ga ik ervan uit dat je 400 volt meet tussen de fase's.......
Doordat de 3 fase's 400 volt ten opzichte van elkaar 120 graden zijn verschoven is overbelasting van de nul niet van toepassing.
[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op (27%)]
[verwarring verwijderd]
maar meet eerst eens de spanning tussen de bruine draden en de Nul blauw, en de spannign tussen de bruinen onderling.
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (26%)]
afgelopen weekend had ik alleen een spannings-zoeker (zo'n schroevendraaier). en na lezen op inet. doe ik de volgende aanname:
Ik heb 3 fase, van elk 230V (N - L.). en onderling (L1-L2 etc.400 tussen de fasen.
komend weekend zorg ik dat ik een multimeter heb, en check ik of ik gelijk heb.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als je een driefasen kwh meter hebt in nl woont is de kans al 90% dat je ook echt 3x 400v op de perilex hebt staan . het is niet gauw dat het fornuis op 1 fase werkt , een 4 pitter gaat al over 25amp heen wat een standaard hoofdzekering is met een driefasen aansluiting.
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Om de foto in groot formaat te kunnen bekijken, dient u ingelogd te zijn in uw account bij MijnAlbum.nl. Als u nog geen account heeft, dient u zich eerst aan te melden als gebruiker bij MijnAlbum.nl.
Postzegelskijken is niet leuk.
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Op 6 oktober 2011 09:35:46 schreef rew:
[...]Postzegelskijken is niet leuk.
Of via www.uploadarchief.net daar gaat het ook heel goed.
MVG Gerard.
hopelijk kunnen jullie nu meer zien:
http://www.uploadarchief.net/files/download/img032.jpg
Ik heb het nog eens nagemeten, en heb echt tussen de fase 400 volt onderlink. dus een drie fase aansluiting.
Gaat het goed als ik alleen L1 en L2 en de N aansluit. Dus de L3 gebruik ik niet?
Ja, zie deze post;
Op 5 oktober 2011 21:10:47 schreef S.Oldeerbout:
Schema 2 is de enige goede.
1x fase dus niet gebruiken en de nul doorlussen in het aansluitblok in de kookplaat.
Dan ga ik ervan uit dat je 400 volt meet tussen de fase's.......
Doordat de 3 fase's 400 volt ten opzichte van elkaar 120 graden zijn verschoven is overbelasting van de nul niet van toepassing.
dat is all.