Hallo,

Mijn Miele H147MB combi-magnetron-oven geeft vonken op het verwarmingselement wanneer ik de magnetron-functie gebruik.

Wat is er precies aan de hand?
Als ik de magnetron aanschakel, wordt het glaasje water netjes verwarmd. Echter, op de dwarsverbindingen van het verwarmingselement komen vonkjes voor. Het lijkt alsof die langzaam gelast wordt.
Het vonkje dooft en gaat weer aan, op het ritme van het draaien van de straling-reflector. (heet zo'n ding zo?)

Na iets minder dan een minuut ontstaat een veel grotere vonk. Het lijkt meer op vuurwerk.
Daar wil ik niet lang van genieten, dus schakel ik snel het apparaat uit.

De ovenfunctie werkt prima.

Ik heb het verwarmingselement er uit gehaald en even onderzocht. (was vrij eenvoudig). De (dc)weerstand was zo'n 50-60 ohm. (exacte waarde weet ik niet meer).
Wel viel op dat zo'n dwarsverbinding, die stevigheid geeft aan het element, los zit. Bij wijze van experiment heb ik die vast gezet met een tie-wrap, zodat het zeker goed contact maakt. Daar komt nu geen vonkje meer, maar wel op het klemmetje waarmee het element vast geklemd zit. Raar...
(ja, ik weet dat ik de tie-wrap moet verwijderen als ik de oven-functie wil gaan gebruiken. ;-))

Enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Kan ik iets doormeten? Of is het iets mechanisch?

Al vast bedankt voor het meedenken.

Raymond

Is alles wel schoon?
Wel testen met een beker water max 40 sec aangezien je "zegt na een minuut" lijkt het alsof je test met niets erin.
Na een minuut is je beker bijna tot uit elkaar spat status.
Is je mica plaatje nog schoon en heel?
Over welk element hebben we het?
Zal het boven- grill element zijn.

Hoi,

Ik test met een beker water in de magnetron.
Het mica-plaatje is na 8-9 jaar uiteraard niet meer als nieuw, maar het is zo schoon als ik het kan krijgen. (met normale huis-tuin-en-keuken schoonmaakmiddelen).
Ik heb ook even zonder mica-plaatje getest. Mijn inschatting is dat dit niet uit zou moeten maken. (correct?)

Het gaat inderdaad om de bovenste verwarmingselement. (grill-element)

Voor nog geen 100 Euro heeft men oa bij de Aldi een kombi met zelfs 3 jaar garantie.
Magnetron is zeer hoge dodelijke hoogspanning, mijn advies eraf blijven als je leven lief is.
MVG Gerard.;)

die klemmetjes moeten het element aan massa leggen,moeten dus goed kontakt maken.
door herhaaldelijk verwarmen is de ""kracht"" eruit,nieuwe klemmetjes plaatsen lost dit op.

gr, weetal

Of als het element met isolatoren vastzit: maak de isolatoren eens schoon.

In elk geval hoef je niet in de buurt van de hoogspanning te wezen, dus het advies van Gerardmonique mag je van mij gerust in de wind slaan. Bovendien heb je dan ook geen Miele meer.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (56%)]

als het element niet helemaal goed in de magetron aan het metalen chassis zit , gaat het zich gedragen als antenne en slaat naar de aarde door . dit heb ik met de oude philips magnetrons ook vaker gezien , die hadden geen draaiplateau maar een vaste bodem die bij de deur doorsloeg omdat daar de verf beschadigd was , gaf een behoorlijke steekvlam met aanzetten

knijp die klemmen rond dat element dus goed vast anders gaat het ergens anders bakken .