Ik heb hier een thermostaat hangen van het type Nevit Moduline 30 waarvan de klok na een paar dagen achter begint te lopen, nu vraag ik me af hoe kan dit (bekabeling, misschien intern of software), en dan natuurlijk hoe kan ik dit oplossen.

Voor de duidelijkheid het gaat om deze thermostaat:

http://www.siwako.nl/winkel/catalog/images/Moduline30-1.jpg?osCsid=cseqjahh8b9co8p3viu5agfhu6

Handleiding:
http://www.nefit.nl/SiteCollectionDocuments/Gebruikersinstructies/Gebr…

Alvast bedankt voor de reactie.

hoe oud is de thermostaat ?

Hoofdstuk 8.1 , punt 2.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (36%)]

zou weleens kunnen , m'n baas heeft een leegstaand pand waar ik af en toe even binnenloop en altijd staat de thermostaat net op een verkeerde tijd . het zou wel kunnen omdat de binnentemperatuur daar niet meer stabiel is en dan kan de klok gaan afwijken .

hoewel 1 minuut per jaar sneller lopen weinig is , maar je kunt het vast vaker aanklikken .

Ik vind het vrij bizar, als je de prijs van zo'n ding ziet mag je toch verwachten dat hij optijd loopt.

lijkt me apart dat het door de temperatuur in het gebouw komt. mogelijk dat het kristal niet goed geaard is?

Thermostaten lopen vaak niet zo nauwkeurig. Ik heb hier een Honeywell, die per jaar zo'n 10 min. afwijkt.

in m'n brommer zit ook een digi klokje , dat loopt maanden gelijk , maar slaat het weer om dan loopt het ding in een week ineens een aantal minuten voor. het wachten met instellen op de wintertijd zal nu ook net niet gaan gezien de nachten ineens kouder zijn geworden .

Op 8 oktober 2011 20:43:56 schreef MAH:
lijkt me apart dat het door de temperatuur in het gebouw komt. mogelijk dat het kristal niet goed geaard is?

Daar zal het niet aan liggen, maar in de manual word het vermeld, en ook hoe je de afwijking weg kan regelen.

Ik vind het vrij bizar, als je de prijs van zo'n ding ziet mag je toch verwachten dat hij optijd loopt.

99.9% van die klokthermostaten (net als de bekende digitale schakelklokken) lopen op een goedkoop 32kHz horlogekristalletje als tijdbasis, met bijhorende onnauwkeurigheid.
TS mag al ferm blij zijn dat zijn thermostaat een instelbare relatieve correctiemogelijkheid biedt, de Honeywell klokthermostaat in onze burelen had deze totaal niet.

Dit gezegd zijnde, een aantal maanden geleden heb ik bij Aldi drie identieke schakelklokken (merk: Masterclear) gekocht (afgeprijsd aan 2.99€/stuk i.p.v. 4.99€ vermits laatste exemplaren) voor mijn aquarium.
De bedoeling was drie ongeveer even preciese (of onprecieze) schakelklokken te bezitten voor de sturing/schakeling van de dimmermodules voor de dimbare LEDverlichting en TL-verlichting waarvan de schakeltijdstippen gesynchroniseerd en afhankelijk van elkaar moeten verlopen.
Dat was ijdele hoop, na een week was er al ettelijke minuten tijdsverschil tussen de drie klokken, na een maand was dat opgelopen tot meer dan 10 minuten tussen de snelste en de traagste schakelklok.

Vermits ik al een identieke vierde schakelklok van een paar jaar oud bezat (oorsprong ondertussen onbekend) heb ik ze uit pure nieuwsgierigheid alle vier eens opengegooid.
De klokmodule (een merkloos PCB'tje met LCD display, klaviertje en 'blob'IC) was in de 4 gevallen identiek en verbonden via een 5-aderig flatcabeltje met de voeding/schakelprint (die wel iets verschillend was tussen 'oud' en 'nieuw' model).
Het opvallendste was een 'QC' labeltje binnen elke schakelklok met een schaalverdeling van -5 tot +5 waarvan één waarde handmatig aangevinkt was (in mijn geval allemaal -4 of -5 of +4 of +5).
Dit veronderstelt duidelijk dat de originele (Chinese) fabrikant van de schakelklokken op elke klokmodule een finale eindtest uitvoert en de schakelklokken vervolgens sorteert volgens absolute tijdsprecisie.

Nu verwacht ik zeker niet van een supergoedkoop Aldiproduct dat de schakelklokken uit categorie '0' (kleinste tijdsafwijking) komen maar ik kan best aannemen dat hetzelfde merk/model schakelklok ergens anders aan een veel duurdere prijs maar met een kleinere tijdsafwijking verkocht wordt.

PS: Mijn probleem van onderling tijdsverloop tussen de drie schakelklokken is ondertussen opgelost: Ik heb voor 16$ een 3-kanaals schakelklok in China gekocht.
De klok is absoluut gezien nog steeds even onnauwkeurig maar vermits de 3 kanalen gestuurd worden door dezelfde klokmodule zijn ze onderling steeds perfect gesynchroniseerd.
http://www.turbokeu.com/myfishtank/pict0110.jpg

het goedkope kristal is wrs wel een afwijkende factor ja. meen ook dat kristallen elke dag zoveel teruglopen , een slecht kristal zal dit miss 3 x zo snel doen dan..

als schakelklok heb ik ook een paar klokthermostaten in gebruik , deze werken ook prima voor bijv kerstlampen . je stelt het stookprogramma in bij een eindtemperatuur van 30 graden , zo warm wordt het niet rondom die dingen dus dat gaat prima. er zit een bistabiel relais in die dingen dus kost het geen batterijstroom extra om aan te blijven staan.

overigens loopt m'n wekker wel erg lang gelijk , maar deze gebruikt de 50hz als klokpuls . loopt het ding een half uur op de backupbatterij dan loopt hij 4 minuten voor.

@Shiptronic:
Ketel is als het goed is uit 2003 (vorige bewoner heeft hem geinstalleerd).
Heb de instelling veranderd naar +2 kijken of dat veel verschil maakt, misschien dat hij nu sneller gaat lopen maar dan weet ik teminste dat de instelling werkt.

Maar inderdaad voor een apparaat van 200+ euro mag je best verwachten dat hij wat beter de tijd bijhoud (dcf module is toch niet zo duur).

Ik zal het wel een beetje in de gaten houden, maar probleem is dat inderdaad de klok maar een paar seconden per week achter loopt (misschien haalt hij de minuut per maand niet eens).

Iedereen bedankt voor de reacties, zal jullie proberen op de hoogte te houden.

Gegroet
Scartie

Een beetje standaard xtal oscillator heeft ongeveer een accuracy van 10ppm. Reken voor de gein maar eens uit hoeveel afwijking dat is in (bv) een maand. Om tot onder de 1ppm te komen moet je al aardig je best doen, of (inderdaad) synchroniseren aan dcf of netspanning. Nadeel van DCF is dat het maar een beperkt bereik heeft.

dcf hier in de stad is idd wel slecht te ontvangen . met de zomer en wintertijd omzetten moet ik m'n weerstation buiten op tafel zetten om dcf ontvangst te verkrijgen . eerst woonde ik in een dorp en daar werkte het altijd vanaf de plek waar het ding hing.

maar m'n dcf horloge staat zondagochtend wel goed , dus zet ik daar alles mee gelijk.