Ik bezit een PLA 6145 Smeg vaatwasser.
Aanschaf januari 2008.
Deed het altijd goed tot van de week.
De stop in de meterkast slaat door.
getest op andere groep, ook daar slaat hij door.
slaat niet door bij het spoelprogramma.
Ik denk dat het iets is in het verwarmings element.
Hoe controleer je dat? Er ligt geen water onder de VW bij verwarmings element en of bedrading. Ik ontdek ook geen gesmolten bekabeling.
Wat te doen?

Gaat de zekering of de dif eruit?

m.v.g. Frits.

Ik heb de VW op zijn rug gelegd en het volgende ontdekt:
http://www.uploadarchief.net/files/download/smeg4.jpg
de aansluistekker op het verwarmingselement is verkoold.
http://www.uploadarchief.net/files/download/smeg5.jpg
Denk dat het dus aan vervanging toe is? is ws niet zelf te repareren?
stekkertje is ook gesmolten, zelfs het snoertje boven het stekkertje
http://www.uploadarchief.net/files/download/smeg6.jpg

Vermoedelijk een anp stekker met klem probleem heb je de weerstand van het element gemeten?
Mogelijk is het te herstellen door de kontakten op te schuren en met goede klem druk weer nieuwe anp stekkers op de bedrading te monteren en ook goed isoleren uiteraard.

M.v.g. Frits.

Ik ben niet heel technisch dus weet niet precies hoe je de weerstand meet van het element.
Maar als die goed is, (welke waarden?) dan alles schoonmaken en goede nieuwe aansluitingen maken en hij kan het weer doen?
Was dan het probleem dat er te veel speling op de aansluiting zat?

trouwens bedankt voor je snelle reactie

Te veel spelling zo als je het noemt zorgt voor een overgangs weerstand wat veel warmte kan generen en dus dit probleem veroorzaakt.
Als je goede aansluitingen maakt kan hij het gewoon weer doen.
Wat staan er voor waarden op het verwarmings element met name het vermogen, hoeveel watt bij 230V?

M.v.g. Frits.

IRCA 7199 AC 230V 1800W 562R

de stekker zat in ieder geval in het kunststof goed vast, bijna vastgesmolten

Bij 1800 watt moet je een weerstand meten van ca 29 Ohm.
Ik hoop dat je een multimeter hebt dan kun je hem ff controleren.

m.v.g. Frits.

Multimeter geeft na eerst wat wisselende waarden, uiteindelijk .029 aan.
Betekent dit dat het verwarmingselement niet stuks is?

Wisselende waarden komen mogelijk door de vervuiling van de connecters maar afhankelijk van de ingestelde waarde lijkt dit goed m.a.w. element = OK.

Frits, voor nu bedankt.
Ik ga alles schoonmaken van aanslag en morgen achter en nieuw AMP stekkertje aan. Hoop dat alles dan na montage weer goed werkt..
Houdt dus in dat ik huidige bedrading afknip net boven verkoolde stuk en dan het nieuwe stekkertje erop klem. Aanslag van verwarmingselement verwijderen en contacten opschuren.
Nog iets vergeten of controleren?

Ja , met ook even het element daar naar aarde ;) moet in de orde van Mohm zijn of niet meetbaar/oneindig

(daarbij de meetpennen niet met de vingers vast houden)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (22%)]

Heb vorige week alle aansluitingen op het verwarmings element goed opgeschuurd en schoon gemaakt.
Twee nieuwe schuifstekkertjes aan het snoer gezet met een krimpkousje ter extra isolatie.
En de vaatwasser doet het weer prima.
Dus de aansluitingen hebben niet goed gezeten en is gaan vonken.
Blij dat alles weer werkt.

Bedankt voor jullie inbrengen.

dit probleem had bauknecht ook al met de machines van 10 jaar terug . omdat er nog een doos met reserve delen stond op t werk , verving ik het element en de draad ineens. op dat probleem heeft een reparatiebedrijf z'n werk daar verloren omdat na 5 monteur bezoeken nog de zekering eruit knalde binnen 10 minuten ....