Hallo,
Ik ben bezig met een project om muziek naar alle kamers in mijn huis te sturen.
Ik heb een server die MPD draait welke mijn muziek library van een fileserver gebruikt.
Als clients heb ik relaxx (webinterface) en MPoD op de iphones om de muziek te selecteren.
In beide clients heb ik een functie ingebouwd om de verschillende kamers aan en uit te zetten.
(MPoD heeft de schrijver gedaan op verzoek. Waarvoor dank!!!)
De verschillende speakers worden aan en uitgeschakeld met relais die via de usb poort gestuurd worden.
De versterker wordt aan en uitgezet met een APC power switch die via SNMP gestuurd wordt.
Mijn voornaamste probleem is dat ik de volume regeling op de computer doe.
Ik regels dus het volume van de computer uitgang naar de ingang van de versterker.
Omdat ik het volume van de versterker dus vast laat staan heb ik of een constante ruis over de speakers als hij hard staat of hij kan niet zo hard.
Hebben jullie een idee hoe dit op te lossen? Zijn er versterkers die via IP of een electronisch signaal in volume geregeld kunnen worden? Ik heb wel een gelimiteerd budget helaas.
Ideeën zijn erg welkom.
Bedankt!
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Arduino met digitale potmeter: http://www.arduino.cc/en/Tutorial/SPIDigitalPot
Vereist wel wat soldeer en programmeerwerk, maar echt moeilijk is het niet.
Als je een versterker met afstandsbediening hebt kun je de afstandsbediening ge(mis)bruiken om het volume aan te passen.
Kun je niet volstaan met een paar flinke (20 dB oid) stappen met wat relais ?
Ik weet niet wat moderne geluidskaarten nog bieden aan analoge hardware na de DAC ?
[edit]
Let goed op alle beperkingen van een elektronische potmeter. Het aldaar genoemde type is lineair, log is meer gebruikenlijk. Tevens geeft de fabrikant geen informatie over audio-specificaties zoals vervorming.
[Bericht gewijzigd door Aart op (41%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Mijn speakers (225 Watt actieve monitors) staan ook altijd voluit. Ik hoor alleen ruis als het verder muisstil is. Je kunt dus ook denken aan een betere audio interface op je computer. Een extern USB-apparaat misschien.
Op 9 oktober 2011 18:10:06 schreef Fuzzbass:
Mijn speakers (225 Watt actieve monitors) staan ook altijd voluit. Ik hoor alleen ruis als het verder muisstil is. Je kunt dus ook denken aan een betere audio interface op je computer. Een extern USB-apparaat misschien.
Da's toch wel link hoor. Het gevaar zit niet zo zeer in jou, maar software die moedwillig of door bugs aan je audiokaart zit, b.v. gain vol open zetten en een vastgelopen audiostream waarbij de inhoud die nog in de buffers zit continu blijft loopen.
Ik speel ook muziek via de computer maar heb het externe volume tot een acceptabel maximum gezet. Als ik een keer harder wil draai ik de pot wel verder open, maar gaat na het "muziek uurtje" weer terug op de default max.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Ik heb die speakers niet rechtstreeks aan mijn geluidskaart hangen. Er zit nog een digitale mixer tussen op de S/PDIF uitgang. Maar de speakers staan wel altijd vol open. Dat kan niet anders, het zijn actieve speakers. Dus tenzij de mixer de fout in gaat (extreem onwaarschijnlijk) zal ik niet van m'n stoel vallen.
In het PA wereldje staan ook altijd alle versterkers vol open.
Ah ok, ik ging er van uit dat als je de PC volledig zou uitsturen dat je aan je maximum uitgangsvermogen kwam te zitten, maar dat is dus niet het geval