DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Beste mensen,
Ik probeer op dit moment de powersupply van een JBL EON powered subwoofer te herstellen. Het apparaat kwam binnen met de klacht dat het apparaat niet inschakelde. Het was al vrij snel duidelijk dat de primaire voedingselco's van 680uF / 200V defect waren (1 was compleet dood, andere nog een paar microfarad).
In DIT schema zie je een bijna gelijkend ontwerp, de originele schema's zijn onderweg om gepost te worden. De JBL sub heeft maar 2 primaire elco's en geen bleederweerstanden.
De voeding werkt nu weer, maar is niet stabiel. Wanneer ik hem inschakel krijgt de elco aan de Pri_hi kant soms een piek van bijna 230 volt DC! De tegenoverliggende elco krijgt uiteraard het resterende deel van de 320Vdc, zo'n 90 volt. Langzaam aan trekt dit recht todat er 160 volt over beide elco's staat.
Dit lijkt me natuurlijk alles behalve goed. Dit zal ook wel de reden zijn dat de vorige elco's zijn gesneuveld. Heeft iemand enig idee waar ik dit probleem moet gaan zoeken? De spanning vanaf de brugcel is 320Vdc en stabiel, wat mijn inziens dus alleen maar kan betekenen dat het punt waar de 2 elco's met elkaar verbonden zijn ten opzichte van Pri_hi en Pri_lo niet "in het midden" staat en er langzaam naartoe loopt. Graag suggesties.
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Hoelang duurt het voordat ze gestabiliseerd zijn?
Als de voeding bijna hetzelfde is, al eens geprobeerd met die bleeders?
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
De elco die "op zijn donder krijgt" is na een paar seconden onder de 200V beland. Helemaal gestabiliseerd duurt een paar minuten. Dit komt omdat de Elco met de meeste opgeslagen stroom moet ontladen. Ik heb het zojuist met bleeders geprobeerd maar dit maakt niets uit. Wat nu?
[Bericht gewijzigd door DJohnny op (15%)]
DJohnny
@Damic
Geen probleem, in elk geval mijn dank voor het meedenken!
Ik heb nu 250 volt elco's besteld, groter kan ik ze echt niet kwijt (maximaal 25x50mm) met een capacteit van 680uF. Wat ik mezelf ook bedacht:
Zou het kunnen dat de voeding helemaal niet stuk is, maar dat de fabrikant (JBL) gewoon "gegokt" heeft op de surge spanning van de originele 200V elco's?
[Bericht gewijzigd door DJohnny op (10%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Fabrikanten gokken in dit soort schakelingen regelmatig dat het allemaal wel goed zal gaan, maar in werkelijkheid zijn de toleranties vaak iets te ruim (elco's zijn vaak +/- 20% o.i.d. dus alleen al in capaciteit kunnen ze flink verschillen zodat de spanning zich ook verdeelt). Met elco's die dicht bijelkaar zitten in eigenschappen gaat het ook best goed, al zijn bleederweerstanden ook dan nog volgens de elcofabrikanten gewoon verplicht (Panasonic heeft wat interessante whitepapers en appnotes over elco's). Je zal gewoon een ruime marge moeten nemen, en met 250V zit je dan al vrij realistisch, lijkt me.
DJohnny
Dan ga ik het eens proberen met de nieuwe 250V condensatoren en wat andere bleeders. In de eerste instantie had ik 82K weerstanden gebruikt, als ik nu iets van 15K zou gebruiken zou dit de boel wat stabieler kunnen krijgen?
Daarnaast, maakt het uberhaupt iets uit (met de juiste elco's uiteraard) als die "0" wat schommelt voor de werking/levensduur van de PSU?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
is het in jouw jbl ook zo dat de trafo op het middenpunt van de elco's aangesloten is , zonder de weerstanden ? dan bepaalt de elco met de laagste interne weerstand de leefdtijd van de elco's . de elco met hoge interne weerstand zal steeds over de 200v aan opstartspanning op z'n dak krijgen.
als de elco's alleen in serie staan met geen aftakking op het middenpunt , voldoet een 330uf 400v elco ook . in serie zetten van die elco's geeft nog maar 1/2 van de capaciteit .
het verschil met opstarten , kan ook komen door het stroomverbruik van de regeling zelf . is er meer last tussen de min en middentab , of plus en middentab dan trekt de voeding 1 kant op. dit kun je testen door de elco's om te ruilen . blijft dezelfde elco dan hoog starten is het de ri van de elco zelf , maar verhuist het naar de andere kant is de voeding zelf verantwoordelijk.
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Ik vermoed dat de trafo er 1 is met midden aftakking vermits je met een PRI_LOW (negatief) en PRI_HIGH (positief) zit en nog met die N384 als meetpunt die nog eens doorloopt.
Nu op het schema zijn de bleeders 30k/2W en jij zet er 82k in, zou toch die 15k nog eens proberen en die zwaardere condensators.
DJohnny
Ik kan de 2 elco's van 680uF niet vervangen voor één van 330uF. Het punt waar deze elco's aan elkaar geknoopt zitten loopt ook naar de transformator. De transformator zelf heeft slechts één primaire spoel (assymmetrisch dus), T2 op het schema.
De andere zijde van deze spoel loopt naar de schakelfets (zoals op het schema staat).
Punt N384 is een soldeer eilandje om de voeding in 120V stand te schakelen.
Zonder die bleeders kan het punt tussen de elco's inderdaad nooit 0V zijn/blijven. Met bleeders ging dit dan ook al wat beter. Het is dan geheel afhankelijk van Ri van de elco's. Dit zijn nieuwe elco's, maar wanneer er telkens één op zijn donder krijgt kan het niet anders als schuintrekken. Maar wat ik nu vooral wil weten is of het iets uitmaakt of het punt tussen de elco's in schommelt, dus niet 0Volt is/blijft ten opzichte van PRI_Hi of PRI_Lo. Als deze namelijk schommelt aan de ene kant van T2, wat gebeurd er dan aan de andere kant van T2?