Ik ben een soort boombox aan het maken voor op werven te gebruiken, ik maak gebruik van een oude autoradio met cd shuffeler en als voeding een oude pc voeding.
Ik ondervond al gauw dat mijn radio geen beeld gaf maar ik hoorde de cd shuffeler wel draaien, ook kon ik mijn cd lade hieruit halen.
Na een aantal keer proberen met de rode draad van het contactslot merkte ik op dat mijn voeding plots maar 10.5V meer leverde inplaats van de 12V.
Andere voeding geschakeld die wel nog de 12V geeft maar weer niets op de radio, deze keer deed ook het cd mechanisme niets meer.
Dan maar het zekeringetje gecontroleerd en ik merkte op dat deze doorgebrand was.
Nu is mijn vraag hoe kon dit zekeringetje doorbranden en waarom heeft die voeding ineens maar 10.5V meer, is de radio hier te zwaar voor of heb ik een kortsluiting gemaakt?
mvg
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een pc voeding heeft een belasting nodig op de 5 volt om aan te blijven . dat je alleen de cd er nog uit kon krijgen klinkt alsof je alleen de 12v continu had aangesloten . een autoradio heeft 12v continu nodig voor het vasthouden van de zenders en 12v acc om mee te schakelen met het contactslot. dit mag ook een vaste 12v zijn.
dat de zekering eruit ligt kan weleens zijn gekomen door een losse draad met testen . het chassis en de antennekabel mantel zijn ook min of massa , dus komt er een gele rode of oranje draad tegen dan knalt er de zekering van de radio uit.
Ik heb in de pc voeding de groene kabel aan de massa gelegd, dit zorgt ervoor dat deze continue draait wat er dan ook gebeurt.
Op de radio heb ik de gele draad aan de 12V gehangen en de zwarte aan de massa, bij mijn weten zorgt dit ervoor dat de radio zijn geheugen behouden wordt.
Daarnaast had ik ook de rode kabel (contact) aan de 12V gekoppeld en dit zorgt volgens mijn redeneer wijze ervoor dat de radio steeds aanstaat wanneer de voeding draait. En dit is de bedoeling ook.
Heb voorlopig geen zekering bij de hand dus kan dit nog even niet testen, maar zodra ik er een heb laat ik u zeker meer weten.
Bijkomende info is altijd welkom maar ik vermoed dat er voorlopig niet meer info gegeven kan worden. Tenzij er iemand mij even kan vermelden of zo een pc voeding die radio weldegelijk kan sturen, qua vermogen enzo.
Alvast bedankt,
mvg,
Kenny
Op 13 oktober 2011 16:33:49 schreef darkkiller545:
Op de radio heb ik de gele draad aan de 12V gehangen en de rode aan de massa, bij mijn weten zorgt dit ervoor dat de radio zijn geheugen
behouden wordt.Daarnaast had ik ook de rode kabel (contact) aan de 12V gekoppeld en dit zorgt volgens mijn redeneer wijze ervoor dat de radio steeds aanstaat wanneer de voeding draait. En dit is de bedoeling ook.
Rode draad aan de massa EN aan de 12VDC???
Ik snap niks van je verhaal.
Op 13 oktober 2011 17:09:33 schreef nijhuisr:
[...]Rode draad aan de massa EN aan de 12VDC???
Ik snap niks van je verhaal.
Sorry, even een misverstand, heb het aangepast in de post. Beetje te snel getypt en verkeerde kleur vermeldt.