Watt Speaker

Ik heb 2 speakers waar op staat dat ze 4 Ohm zijn. Maar er staat niet op hoeveel watt ze zijn :(
Kan je dit uitrekenen via een formule over de diameter en impendantie?? Want normale formules voor weerstanden gelden niet voor speakers :(
Weet iemand iets ?? Want ik zou deze speakers graag gebruiken voor een cabinet / combo Versterker.
Alvast bedankt :)

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Hugo Welther

Moderator

Niet met de diameter van de speaker.
Het zou wel kunnen met de diameter van de draad van spreekspoel. Dan kan zou het maximale vermogen door de draad kunnen uitrekenen.
Helaas moet je dan de speaker eerst slopen.

Staat er geen typenumer of andere herkenning op? Dan zou je via google misschien iets kunnen vinden.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

HEt is een normale speaker met een stickertje erop waar 4 ohm op staat. En mijn VOM gaf 3,7 Ohm aan dus dat klopt wel :)
Maar er staan geen andere dingen op :( Ik schat hem op dit moment ff 20 tot 25 cm diameter, en de conus diameter zo rond de 3 cm (heb hem niet bij de hand hier op mijn werk >:))
Maar hier heb ik dus eigenlijk nix aan :o ?
Maarja als iemand iets weet ?? (ps ik heb er 2 desnoods ga ik de slechtste MOLLEN lol)

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Op zo 19-05-2002 19:37:38 schreef Stefan:
HEt is een normale speaker met een stickertje erop waar 4 ohm op staat. En mijn VOM gaf 3,7 Ohm aan dus dat klopt wel :)
Maar er staan geen andere dingen op :( Ik schat hem op dit moment ff 20 tot 25 cm diameter, en de conus diameter zo rond de 3 cm (heb hem niet bij de hand hier op mijn werk >:))
Maar hier heb ik dus eigenlijk nix aan :o ?
Maarja als iemand iets weet ?? (ps ik heb er 2 desnoods ga ik de slechtste MOLLEN lol)

Kun je niet aan een folder komen van de leverancier of kijk op internet. Vergelijk desnoods met andere speakers die erop lijken en schat zo hoeveel watt ie heeft (niet echt betrouwbaar maarja).

wat is de diameter van de magneetspoel?
ik schat dat jou speaker iets van 25 tot 75 watt is maar hier heb je weinig aan en ik kan er ook helemaal naast zitten.

groeten, Joost

Hugo Welther

Moderator

Je kan de impedantie van een speaker nooit meten met een VOM of DVM o.i.d.

De impendantie van een speaker is de wisselstroomweerstand en wordt gemeten bij een bepaalde frequentie, meestal 1kHz,
of anders de frequentie die de fabrikant opgeeft.

De impedantie van een speaker is dus nooit het zelfde over het gehele frequentiespectrum van die speaker.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ja Hugo je hebt gelijk :) Maar je kan een beetje zien of het klopt :)
En ik sloop wel een speaker :D
Meet alles op :D
hoop zo dat dit lukt ;)

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Anoniem

IK denk dat de omvang van de magneten ook wel een rol speelt, Niet? Dus als je in een winkel een gelijkaardig model ziet met een even zware magneet ??? ;) ;)

Mja dan ga ik wel kijken :) maar als ik toch het zekers kon weten :) want er zijn voorheen een paar speakers gesneuveld :)

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
High met Henk

Special Member

Stefan, simpele methode blijven je speakers heel.

Amp eraan, W meter eraan, Langzaam openschroeven ----> speaker wordt luider ---- > speaker vervormd = max vermogen wat hij zo aan kan. KLAAR

Bij vervormen, blijven ze nog wel heel, dus what's the prob?

Groetjes

Sven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Wat is een W meter?? een watt meter ofzo?? en hoe kan je een W meter maken ??? (ik ben een leek :))

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
High met Henk

Special Member

Op ma 20-05-2002 10:59:44 schreef Stefan:
Wat is een W meter?? een watt meter ofzo?? en hoe kan je een W meter maken ??? (ik ben een leek :))

inderdaad een Watt meter, een voltmeter bestaat ook, want je weet dat de belasting 4 ohm is, dus dan geld ( V in het kwadraat) / 4 = P (vermogen)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dus als ik er 8 volt door jaag : 6 tot de 2e (kwadraat) / 4 = 9 Watt??
Maar dit is toch een soort formule voor normale weerstanden?? Want anders kan ik ook P=U*I gebruiken.
Dit lijkt me dan handiger :)

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
High met Henk

Special Member

Op ma 20-05-2002 23:10:26 schreef Stefan:
Dus als ik er 8 volt door jaag : 6 tot de 2e (kwadraat) / 4 = 9 Watt??
Maar dit is toch een soort formule voor normale weerstanden?? Want anders kan ik ook P=U*I gebruiken.
Dit lijkt me dan handiger :)

Is ook die formule, want I = U / R

Dus ik vervang in die formule I door U / R

Dan staat er: P = U * (U / R) = (U * U) / R = U in het kwadraat / R.

Deze formule is trouwens een heel stuk makkelijker daar jij de stroom zeer moeilijk kan meten.
De spanning kun je op een scoopje goed aflezen.

Groetjes

Sven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik heb geen scoop :(
Maar ik d8 dan bv 5v er door telaten gaan de A met een multo meten. En dan uitrekenen :) Maar ik kijk wel :)

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Op di 21-05-2002 16:41:11 schreef Stefan:
Ik heb geen scoop :(
Maar ik d8 dan bv 5v er door telaten gaan de A met een multo meten. En dan uitrekenen :) Maar ik kijk wel :)

Denk er wel aan dat je er GééN gelijkspanning opgooit, dat rookt nml.....

bloep....

Op di 21-05-2002 17:01:41 schreef Prutsertje:

[...]

Denk er wel aan dat je er GééN gelijkspanning opgooit, dat rookt nml.....

Geen gelijk spaaning?? dat is dus wat ik verkeerd heb gedaan bij de vorige speakers :D
ff kijke hoor hoeveel wissel spaning moet er dan door heen> (max)

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=8
Kan ik deze ombouwen?? Want ik denk dat ik deze dan maar ga bouwen :) dan heb ik wel meer geld besteed dan bedoeld en een paar omwegen genomen, maar dan weet ik het.

[Bericht gewijzigd door MADdie op zaterdag 8 juni 2002 15:40:22

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ