Hallo Mensen,

Na een stuk gereden te hebben op mijn Suzuki SV650S, merkte ik op nadat ik de motor had uitgezet dat er een piep geluid onder de buddysit weg kwam. Na een snelle research ben ik erachter gekomen dat het de accu was. Deze was zo heet geworden dat hij aan de kook was gegaan. Na wat verder onderzoek ben ik erachter gekomen dat de spanningsregelaar verbrand was. Dynamo lijkt goed want anders kan hij de accu niet zo aan de kook brengen (lijkt mij).

Mijn vraag: Kan het zo wezen dat de accu de boosdoener van het laten verbranden van de spanningsregelaar kan zijn. Dat hij al mogelijk kapot/verminderde capaciteit had, waardoor de spanningsregelaar een grotere belasting voor zijn kiezen kreeg?

Mijn andere motor een Suzuki GSXR 750, heeft het gehele laadsysteem aan gort geholpen. Hierbij is de dynamo en de spanningsregelaar finaal naar zijn grootje geholpen. De accu is volgens de accu boer nog oke.

Maar nou komt mijn vraag: In de GSXR750 hoort oorspronkelijk een 10ampere accu te zitten en er zit een 8 ampere accu in. Is het misschien mogelijk dat hierdoor de spanningsregelaar door dit verschil in ampere teveel word belast en daardoor verbrand en daarmee ook de dynamo.

Allemaal erg vreemd met elkaar en vrijwel tegelijk. De druppellader is ook getest door de accu boer, en was goed bevonden.

Kan iemand mij helpen met deze vraagstukken, want ik ben bang wanneer ik dit probleem niet goed aanpak, dat er zo weer wat verbrand. En de onderdelen waren niet goedkoop zeiden de mensjes van de motoport:P

Fuzzbass

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Een loodaccu is een loodaccu. Daar zal weinig verschil in zitten, en een ander type loodaccu zal geen gevolgen hebben voor het laadcircuit, ook niet als hij een andere capaciteit heeft. (tussen haakjes, je bedoelt 8 Ampère-uur en 10 Ampère-uur, niet Ampère)

Wat er gebeurd kan zijn is dat één cel in de accu kortgesloten is, waardoor de overige cellen te veel laadspanning hebben gekregen. De accu zal vrijwel zeker warm lopen daardoor. Ook kan de spanningsregelaar zelf kapot zijn gegaan, en daardoor de accu hebben overladen en de dynamo overbelast (en niet andersom).

Verder kan een vonkende dynamo (beschadigde koolborstels of anker of kapotte wikkeling) ook de regelaar om zeep helpen.

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

In theorie kan het 8/10 probleem de oorzaak zijn. In de praktijk eigenlijk niet.

In theorie mag je de 8Ah accu minder snel laden dan de 10Ah. Doe je het te snel, kan ie te heet worden.

In de praktijk is het verschil te klein om direct een kokende accu te krijgen.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ik heb twee accus een keer een winter aan druppelladers gehad. Beide accus stonden helemaal droog na de winter. Alleen kan je dat nu niet meer controleren denk ik.

Maar bij de GSXR was het niet het geval dat de accu aan de kook ging, daar is de accu volgens de accuboer nog goed. Alleen de dynamo en spanningsregelaar is door gebrand. En ik d8 dat het misschien mogelijk is dat door het verschil in Ah de spanningsregelaar teveel belast werd, en zo ook de dynamo is verbrand.

Maar uit de reactie van Fuzzbass kan ik uit opmaken dat waarschijnlijk een defect in de accu bij de SV650 ervoor heeft gezorgt dat de spanningsregelaar door gebrand is.

Bedankt voor jullie reactie trouwens

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 18 oktober 2011 18:40:25 (4%)]

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

je verlichting zit toch niet op de accuspanning ? maar zit op de lichtspoel ? anders kan de regelaar stuk zijn gegaan door een te hoge last tijdens het rijden . of de accu was te leeg na het starten en de regelaar is door te lang op max vermogen laden verbrand. hoewel deze daar tegen moet kunnen . de regelaar heeft wel een massa referentie nodig om de spanning op 14,4v te krijgen , als deze draad of het chassis van de regelaar slechte verbinding maakt , dan schiet de spanning ook omhoog.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Bij de gemiddelde motorfiets heb je geen lichtspoel maar een gewone dynamo en spanningregelaar. Soms stuurt de spanningsregelaar de veldwikkeling aan om zo de spanning te regelen en soms wordt het overschot weggestookt. Ik weet niet wat het meeste voorkomt. Ik heb motors met beide gehad.
Ik denk dat veel problemen komen doordat motoren te weinig gebruikt worden en bij de doorrijders vaak te maken hebben met corrosie aan/in conectors en zo.
Ik heb regelmatig meegemaakt dat er bv nog maar 10 V op een koplamp staat, de rsst verdween in contacten tussen accu en koplamp. Dat soort dingen kan ook een aardige belasting voor een regelaar of dynamo vormen. Bij GL1100 is bv de plug tussen dynamo en reglaar er de oorzaak van dat veel dynamos sneuvelen. Tenminste dat vertelde een goldwing monteur en bij mij bleek dat de oorzaak, de draden zelf wraen ook helemaal zwart van binnen. Na nieuwe draden en een wterdichte connector geen probleem meer gehad.

Ook ooit een defecte regelaar gehad nadat ik startkabels op mijn accu had gezet om de auto van een collega te starten. ( ik had een 40 Ah accu in mijn zijspan staan).

Nu weet ik niet welk type spanningsregelaar hier is toegepast, maar ik weet wel dat Suzuki een terugroepactie heeft gehad voor een serie "bandits" (modeljaar 2009 oa) vanwege ondeugdelijke spanningsregelaars.
Deze kregen onvoldoende koeling door een montage probleem (verkeerde kit oid) bij de leverancier hiervan.
Misschien hier ook een gevalletje van slechte serie ?

morc

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!

Bij o.a. Suzuki zit de spannings regelaar vaak verstopt op een plek waar deze te weinig koeling krijgt, bij mijn TL1000R onder de buddy achter de tank.

Na dit geintje :http://webdisk.planet.nl/jan81601/publiek/album/SS854912_JPG.jpg

Wat niet alleen de teller maar ook de Ecu opgerookt had, heb ik de regelaar meer in de rijwind geplaatst, einde problemen.