Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Hugo Welther

Moderator

Het vervolg van :

Nog meer ontwerptips en domme fouten

De titel zegt alles ... post ze hier

http://www.gigawatts.nl/co_images/E-SHOCK.GIF

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
High met Henk

Special Member

ik weet nog een domme fout: een topic door laten lopen tot pagina 32, terwijl ze normaalmaar tot 30 lopen :)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Bijdehand doen tegen een mod.... (zie titel) ;)

LED there be light

Ooit een 2x60W eindversterker in een 19"-kast gebouwd.

Op het frontje zaten twee volumepotmeters... uit gemakzucht had ik de nul van de potmeters alleen aan de massa (van de potmeters) gesoldeerd.

Alles werkte perfect... alleen was ik dit alweer vergeten toen ik de versterker wilde testen terwijl het voor-frontje met de potmeters losgeschroefd was...

ICL7207's vinden het niet leuk als je ze perongeluk met hun outputs aan de 12V hangt... ;-(

Ik was een voeding zijn display aan het aansluiten volgens de trail'n error methode en een aantal draadjes waren perongeluk tegen de onder spanning (12V) staande koelvin gekomen... ;-(
=> gevolg: een aantal outputs hun interne mossen/torren zijn outputs zijn opgeblazen...

De pico c meter gebouwd met een diplay besteld bij dick best .

Daarna aangesloten hee het display doet niks wat raar .

Bedrading checken heb ik m dan soms verkeerd aangesloten nee toch niet .

Zou het display niet geschikt zijn .

Goh waar is die p1 voor eventjes aan draaien??

Hee verrek hij doet het wel .

GRRR :( toch voortaan eerst maar eens het contrast instellen .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Elkootje geploft. Hm, vreemd, ondanks alle verhalen gebeurt dat in het echt helemaal niet zo vaak. Raar. Nou ja. Nieuwe.. hoe moet-ie erin.. oh ja, zo om. PAF!! (de oude zat óók verkeerdom)

Het mooiste was: ik was het niet deze keer. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

was op t werk een heater aan het bouwen in de werkplaats , mooi een dinrail relais erbij gezocht voor de heater.
alles aangesloten en de spanning erop , rook en stank en baf de c16 eruit van de voeding , bleken de contacten van het relais wel 240v aan te kunnen , maar de spoel maar 24v~ |:(

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het mooiste was: ik was het niet deze keer.

Zeggen ze allemaal >:)

Erger is nog, als je juist van die waarde de laatste hebt gepakt, en dan laten ploffen |:(

op Aziatisch gebouwde schepen kom je nog vaak 24v fuse kasten tegen waar van die grote glas zekeringen inzitten die je met een special tool eruit moet halen.

van de week bezig geweest met een nieuwbouw boot hier in rotterdam waar dus nog een nieuw systeem bijgeplaats moest worden. bekabeling was al tijdens de nieuwbouw gelegd dus dat scheelde al een hoop. hele dag bezig geweest. 220vac ook al op de unit aangesloten en aangezet en dat werkte.

dus collega loopt naar de kast toe om de fuse terug te plaatsen. ik dus het apparaat aangezet en hij werkte niet. ik dus meten. ik heb nog geen spanning dus hij weer naar benee. ja zekering zit goed. misschien zijn de kabels stuk. hij opengemaakt en nagekeken. nee zit goed. 5 minuten gezocht tot hij met de opmerking komt "o er moeten 2 fuses in"
in deze 24v kasten werkt elke groep met fuses in bijde lijnen.

hoe hoger in de mast aan het werk, hoe mooier het uitzicht

Op 5 november 2011 21:58:57 schreef fred101:
Het huis werd aan de buitenkant geschilderd, niet binnen ! Met schuren heeft hij waarschijnlijk gedacht dat al die stopcontacten wel handig waren en dus het raam open gemaakt.

Ah, dat verandert de zaak. Ik dacht dat hij de opdracht had om in jouw hok dat ene raampje te schilderen. Ik had al met hem te doen :P

Maar dit had jij niet kunnen voorzien. Rotschilder :(

If you want to succeed, double your failure rate.
Lucky Luke

Golden Member

Op 6 november 2011 21:38:28 schreef Frederick E. Terman:
Elkootje geploft. Hm, vreemd, ondanks alle verhalen gebeurt dat in het echt helemaal niet zo vaak. Raar. Nou ja. Nieuwe.. hoe moet-ie erin.. oh ja, zo om. PAF!! (de oude zat óók verkeerdom)

Het mooiste was: ik was het niet deze keer. :)

"Waarom wordt m'n elco warm, hij zit toch goed gepoold?" Docent "Ja, dat kan". (Zonder verdere toelichting :) ). Nouja, laat maar, schakeling werkt, meting gedaan, af laten tekenen, opstelling afgebroken. Was moe en het zat.

Enige tijd en paar boterhammen later: Ohja, die dingen hebben ook een max. werkspanning... (En 't was op +/-15, dus 30V. Zal een 16V of 25V exemplaar te pakken hebben gehad.)

Geen plof trouwens. Ding was misschien 40 graden, nog wel beetpakbaar.

Zo, staat gelijk dit topic weer in m'n lijstje. Dat is wel het nadeel van dat opsplitsen in delen...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik ben wat aan het testen met zelfgemaakt elektromagneten.

Ik maakte per ongeluk contact met de kern (bout) ipv het draad, en toch werkte het. Pas 2 versies later realiseerde ik me dat dit komt door beschadigingen in de lak.

goede tip:
Voortaan een isolerend laagje er tussen doen. En geen bouten gebruiken met scherp schroefdraad.

LED there be light

Heb ondertussen ook geleerd dat een plasmasnijder en een aanslaande compressor niet goed samen gaan met een 25Amp hoofdzekering:-(.
Zit nu 35Amp in.

Een plasmasnijder is opzich niet zo'n grote stroomvreter maar de piek van een aanslaande compressor doet het wel graag in z'n eentje.
Tenzij die plasmasnijder van een wel erg zwaar type is, of wat verouderd.
Maar de hoofdzekering eruit?

Deze is toch niet de zuinigste.
We hebben een stuk loods gehuurd waar krachtstroom 25 amp binnenkomt, maar de grote compressor op krachtstroom trok icm de plasmasnijder iedere keer een fase zekering eruit, en aangezien er toch 6kwadraat ligt hebben we in overleg met de verhuurder 3x35Amp ingedraait.

Ben een goede 20+ uur bezig geweest met het debuggen van een printje. (Avr + 3 h-bridges) op expirimenteerprint. Kon maar niet ontdekken waarom dat <piep> ding kortsluiting bleef veroorzaken. (het beroemde h-brug ontwerp met 2 pnp's en 2npn's). Dus was wel zover dat ik wist dat zwevendeinputs erop dat konden veroorzaken, maar kon er maar niet achterkomen hoe de boel kon zweven als ze in me ic gewoon als 0 stonden geschakeleld. (ja, slecht ontwerp zonder pulldown, maar zou evengoed nog moeten werken :p )
Dus had getest met het doorkoppelen aan de ground, 1 van de 3 bridges tegelijk testen, samen, in combinatie, etc.
Soms werkte het wel en soms niet. Alleen directaansluiten op de ground leek (zoals verwacht) altijd te werken.

Toen kwam de kicker. Ten einde raad had ik de avr gemonteerd in een breakoutbordje, en iedere port, 1-1 doorverbonden met het voetje in de print, gewoon met breadboard draadjes. En jawel, draaide perfect....
Hij werkte dus niet in het ic voetje, maar wel als ik het ic voetje verlengde naar een breakout boardje... wtf?

Tot ik vandaag ineens een "PING" moment kreeg. Ik gebruikte geen ontkoppelcondensator... Heb er een 100nF condensatortje overheengezet, en het draait perfect. Blijkbaar liep de boel instabiel, waardoor de chip steeds bleef rebooten, en de portjes dus nooit naar 0 gezet werden en bleven zweven.

Maar ik snap nog steeds niet waarom het wel werkte via het breakoutbordje. (bestaat uit alleen een socket + headers, geen condensatortje oid), en ik had gewoon alles doorverbonden. pin 1 op pin 1, pin 2 op 2, etc. Iemand een idee ?

Op 8 november 2011 00:38:56 schreef CrashO:
...
Maar ik snap nog steeds niet waarom het wel werkte via het breakoutbordje. (bestaat uit alleen een socket + headers, geen condensatortje oid), en ik had gewoon alles doorverbonden. pin 1 op pin 1, pin 2 op 2, etc. Iemand een idee ?

Misschien was er net genoeg lading over de pinnen. Hoe dan ook: zonder ontkoppeling is het vaak niet stabiel, dus gewoon altijd toevoegen!

Capaciteit van pinnen en banen in je broodplank kan, maar je voegt ook een hoop draden toe, die als spoel werken.

If you want to succeed, double your failure rate.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Soms wil een oscillator niet werken als de aansluitdraden te lang zijn. Kijk maar in de talloze FM-bugs thread.
Hier gebeurde misschien hetzelfde, alleen hier wilde je dat juist. :)

e: ↓ Een overgeklokte PIC? What next..!

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op woensdag 16 november 2011 21:47:49 (12%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hier ook een gevalletje met een oscillator.
Ben bezig met een PIC33FJ128GP804. Deze heeft een interne oscillator met PLL.
Na flink studeren en zweten dan de PLL instellingen gemaakt. En ja hoor, bij aansluiten bleek De PIC zowat 90mA te trekken, terwijl dat ongeveer de helft zou moeten zijn.
Dan maar in een timer interrupt routine een poortpin-toggle erbij gezet, zodat middels de frequentieteller de clockfrequentie herleid kon worden.
Bleek dat de clock op 150% van het toegestane maximum stond :+
De diverse actieve functies werkten zo te zien wel feilloos >:)

Op 7 november 2011 17:03:40 schreef Joeri de Man:
Ik ben wat aan het testen met zelfgemaakt elektromagneten.

Ik maakte per ongeluk contact met de kern (bout) ipv het draad, en toch werkte het. Pas 2 versies later realiseerde ik me dat dit komt door beschadigingen in de lak.

goede tip:
Voortaan een isolerend laagje er tussen doen. En geen bouten gebruiken met scherp schroefdraad.

Zolang je DC gebruikt, zal een kortgesloten winding niet zo heel erg veel uitmaken, behalve dat je die winding kwijt bent, natuurlijk. Als je het begin en eind kortsluit verlies je natuurlijk wel heel veel windingen. Op AC heeft een dergelijke fout veel grotere gevolgen; het geheel gaat zich gedragen als een transformator moet een kortgesloten secundaire wikkeling. Zeker voor AC zijn stalen bouten niet bepaald ideaal kernmateriaal, op DC kan het nog wel, maar zo'n bout zal een flinke hysterese hebben, waardoor het ding dus een beetje magnetisch blijft na het uitschakelen.

Nu ik erover nadenken: dat effect zou je natuurlijk kunnen gebruiken om bi-stabiele relais e.d. te maken. Wordt dat in de praktijk ook gedaan?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Een super dikke ontwerpfout van ford: een kabelboom in een auto leggen die NIET tegen hite kan. Isolatie valt eraf met kortsluiting als gevolg.

Zoek dan maar eens waarom je niet meer wegkomt bij een mede CO lid.
Maar enfin na een hele heftige verkoudheid opgelopen te hebben, een lange nacht doorwerken en dus totaa 24 uur vertraging. Loopt het barrel weer en konden we huiswaarts...

't hele lullige was: het is mijn auto niet eens... Ik heb hem 3 jaar terug aan mijn pa gegeven.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 21 november 2011 12:45:07 schreef High met Henk:
't hele lullige was: het is mijn auto niet eens... Ik heb hem 3 jaar terug aan mijn pa gegeven.

RIJ DAN TOCH OOK MET JE EIGEN AUTO!
:D

If you want to succeed, double your failure rate.
GJ_

Moderator

Op 21 november 2011 12:45:07 schreef High met Henk:..niet meer wegkomt bij een mede CO lid...
..totaal 24 uur vertraging...

Da's afzien....voor dat CO lid :-)
Mocht je ooit op het idee komen hier langs te komen neem je de trein maar.

Dit topic is gesloten