Ik heb een mooie versterker waar geen geluid meer uit komt.
HEb het schema opgezocht en is hier te vinden http://www.drtube.com/schematics/marshall/8040-iss8.pdf
omdat ik met het blote oog niets verkeerd kon zien heb ik vervolgens maar wat elco's vervangen: C44 c45 C31 C32 C50 en C53. Na de eerste keer aan zetten deed hij het weer, maar een tweede keer overleefde hij niet, nu voel ik duidelijk dat C50 is opgeblazen. Heeft iemand een idee waar de sluiting in zit of waar de te hoge spanning/of verkeerde polariteit vandaan komt?
Op de TDA1514 meet ik het volgende:
pin1: 0v
pin2: -15.2v
pin3: -15.2v
pin4: -21.9V
pin5: 0v
pin6: 22v
pin7: 18,2v
pin8: 0v
Datasheet: http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/philips/TDA1514.pdf
Volgens mij zijn deze waarden wel oke die ik heb gemeten.
DE diodes heb ik ook doorgemeten en zijn ook nog goed.
Wat kan ik nog meer proberen...
Als de diodes goed zijn en je hebt de elco goed om erin gesoldeerd, kan hij niet kapot zijn. Te hoge voedingsspanning lijkt mij erg sterk. Waaruit maak je op dat de elco kapot is?
Je zegt dat de klacht is dat er geen geluid uit komt. Heb je eens simpelweg geprobeerd om met een jackkabeltje de effectsend met de effectreturn te verbinden? Deze plug zorgt vaak voor problemen bij gitaarversterkers.
Verder veel voorkomende problemen bij valvestates:
- Slechte solderingen. Vooral de grotere onderdelen en de onderdelen die warm worden (vermogensweerstanden en eindtrap).
- Slechte elco's. Die heb je inmiddels vervangen. Bovendien zou een slechte elco alleen tot brom en eventuele inschakelplop kunnen leiden.
- Buisje aan het eind van zijn latijn. Trek de buis er eens uit en zet de versterker daarna aan op het clean kanaal. Probeer eens of er dan geluid uit komt.
[Bericht gewijzigd door electrofreak op (37%)]
hmm, tja C50 is boller komen te staan, dus denk dat deze dan opgeblazen is. Ik heb helaas nog geen capaciteitsmeter.
Ik heb er net weer even spanning op gezet om te meten, toen begon er rond R65 en R66, C54 wat te roken. Dus ik vervolgens die 2 weerstandjes maar doormeten. Op R65 meet ik 1,3ohm en R66 meet ik 9 ohm... Volgens mij moeten ze dus nog goed zijn, ondanks ie zat te roken.
Nadat ik de Elco? had vervangen, hoorde ik nog wel een harde inschakelplop. Dus dat verklaart misschien waarom C50 het nietmeer doet? Ik heb C48 niet vervangen, kan dit er nog iets mee te maken hebben.
Wat doen C51 en C52 eigenlijk...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Deze versterkers hebben problemen met hun jackplug connectoren en potmeters. Controlleer deze ook maar eens.
Bij o.a. Tonefactory.nl kun je de benodigde potmeters en jack chassisdelen voor aardige prijzen nieuw bestellen.
3 maanden terug een JCM800 combo volledig gereviseerd, nieuwe condensatoren, potmeters, buizen, chassisdelen voor totaalbedrag van 140 euro.
Ik zou de versterker maar niet meer aanzetten met de speaker aangesloten! Als die weerstanden R65 en R66 beginnen te roken en je hoort een harde inschakelplop, lijkt het erop dat er DC op de uitgang van de versterker staat.
Ik denk dat je een paar elco's verkeerd om erin hebt gezet en dat er nu nog meer stuk is dan dat er oorspronkelijk aan de hand was.
Dus: controleer of alle elco's goed om gesoldeerd zijn. Vervang dan de exemplaren die bol staan. Als dat allemaal klopt kun je versterker weer eens aanzetten en eens kijken wat je voor DC-spanning meet op de uitgang.
Nu begin ik inderdaad te twijfelen of ik C47 en C48 goed heb aangesloten.
Het symbool wat ik niet ken of wellicht oud is, zier er als volgt uitt: een horizontaal weerstandsymbool van 1cm met een vertikale streep na 3mm in het symbool.
Is deze vertikale streep zijde de plus of de min kant?
Ik heb de plus van C47 aangesloten aan de Kathode kant van ZD3
En de plus van C49 is aangesloten op de zwarte draad van de luidspreker.
Ik heb alles maar weer vast gesoldeerd en wonder boven wonder doet ie het weer.
Er zit nog wel een grote ruis/brom in...
Nu heb ik de plus van C49 (die verbonden is met de zwarte kabel) aangesloten op de plus van de Speaker.
En de min van C48 (die verbonden is met de rode kabel) aangesloten op de min van de Speaker. Ik neem aan dat dit goed is, maar mijn logica zou zeggen dat rood altijd plus is en zwart de min is...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
In het schema staat het inderdaad zoals je het nu hebt aangesloten, dus dat voortaan meteen even doublechecken 
Rood en zwart slaat op de speaker en niet op de elco's, bovendien is een speaker niet zo polariteitsgevoelig.
Je moet bij de polariteit van de elco kijken wat de gemiddelde spanning aan de ene kant is en wat die aan de andere kant is. De + van de elco gaat aan de kant met de hoogste spanning, de - aan de kant met de laagste.
Op 17 november 2011 13:14:18 schreef MattyM:
Altijd, ook zonder dat er iets is ingeprikt, of alleen als je er een kabel (met of zonder gitaar) inprikt aan de voorzijde op de inputjack?
Op 17 november 2011 14:14:14 schreef electrofreak:
Heb je die elco die bol stond al vervangen?
Oo nee, die bolle condensator C50 zit er ook nog steeds in, die zal ik zo eens vervangen
Op 17 november 2011 15:03:03 schreef javanree:
[...]Altijd, ook zonder dat er iets is ingeprikt, of alleen als je er een kabel (met of zonder gitaar) inprikt aan de voorzijde op de inputjack?
Met en zonder kabel bromt ie
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (37%)]
Op 17 november 2011 16:17:17 schreef MattyM:
[...]Oo nee, die bolle condensator C50 zit er ook nog steeds in, die zal ik zo eens vervangen
Heb je inmiddels ontdekt waarom hij bol is gaan staan? Dat gebeurt niet voor niets. Was hij verkeerd om geplaatst? Was zijn maximale spanning lager dan de aangeboden spanning?
Als je niet eerst achterhaalt waarom hij stuk is gegaan, gaat die nieuwe misschien ook weer stuk.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik heb al een paar gehad waar IC3A (TL072) van gesneuveld was, geeft ook dat effect. Makkelijk te controleren door een plug in FX Return te steken.
Op 17 november 2011 16:23:38 schreef electrofreak:
[...]Heb je inmiddels ontdekt waarom hij bol is gaan staan? Dat gebeurt niet voor niets. Was hij verkeerd om geplaatst? Was zijn maximale spanning lager dan de aangeboden spanning?
Als je niet eerst achterhaalt waarom hij stuk is gegaan, gaat die nieuwe misschien ook weer stuk.
Op C48 meet ik 20,6V en op C50 meet ik op de Min-pool -22,2V, Op C53 Meet ik op de pluspool +22,2V. Ook bij het inschakelen komt er geen hoge piek spanning op.
Dus waarom C50 opgeblazen is, is mij nog een raadsel.
Nog suggesties wat ik kan meten?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Er zaten Samhwa in, nu zit er een Antel in. Beide 35V, zou het helpen als ik er een grotere voltage in doe...
Als ik trouwens de Plug in de Power-in (Fx-return) stop, gaat de ruis nagenoeg weg.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (56%)]
Meet voor de zekerheid eens hoeveel volt wisselspanning er op c50 staat.
Antel, heb ik nog nooit van gehoord. Je had beter iets fatsoenlijks zoals Nichicon of Panasonic kunnen gebruiken (of Yageo, verkrijgbaar bij C.....).
Edit: Je hebt geen ruis als je rechtstreeks op de power amp in prikt, dus dan komt de ruis vanuit de preamp. Heb je de ruis op zowel clean als distortion kanaal?
[Bericht gewijzigd door electrofreak op (27%)]
Roland van Leusden
Als ik trouwens de Plug in de Power-in (Fx-return) stop, gaat de ruis nagenoeg weg.
Vervang IC3A & B maar, is 1x TL072.
Ik weet niet precies wat het clean en distotionkanaal is, omdat ze hier waarschijnlijk anders benoemd zijn.
Hoedanook ik heb op alle kanalen ruis, behalve dus de "Power Amp in"
Op C50 meet ik geen wisselspanning, alleen gelijkspanning.
Op IC3 meet ik:
1: 11.9v 8: 12,5v
2: -12.6 7: -5.5
3: -12.6 6: 0v
4:-12.6 5: 12.6
DAtasheet: http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/T/L/0/7/TL072.shtml
Als deze IC3 defect is, kan deze dan ook C50 opblazen...
maartenbakker
Golden Member
C50 zat er geheid verkeerdom in of had een verkeerde werkspanning, meet voor de zekerheid nog evene _hoeveel_ gelijkspanning erop staat.
Op 17 november 2011 16:17:17 schreef MattyM:
Met en zonder kabel bromt ie
OK dat scheelt... pikt de pre-amp dus waarschijnlijk ergens een 50Hz op.
Clean : er brandt geen LED bij channel select
Overdrive/Crunch/Distortion : er brand een (rode?) LED bij channel select