Niet dat dat qua energie wat gaat uitmaken, gezien de gemiddelde tv die over 10 jaar verkocht wordt ongetwijfeld >>50 inch groot zal zijn.
Behalve als men vanuit de overheid/EU een of andere maatregel inlasten, en hun kennende gaan ze dat, helaas, zeker doen.
Ik denk eerder dat plasma op 2 staat en dan pas de led-lcd's. Zoveel led-lcd's zijn er nog niet. Beter ook maar, plasma is toch echt een het stuk relaxter/rustgevender qua beeld.
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Qua LED technologie op nummer 2 bedoel ik met wat er nu over de toonbank gaat, niet met wat er in de huiskamer staat.
Of er qua wetgeving iets aan komt weet je nooit, maar je zou inderdaad californische toestanden kunnen krijgen. Niet dat daar grote tv's verboden zijn of worden, maar er zijn wel eisen aan het energieverbruik.
Overigens zal daar best omheen te werken zijn, door bijv standaard het backlight op 50% te laten werken, maar vrij snel een 'geheime' service code laten uitlekken waarmee men het zelf kan fixen (net als die dynamic dimming onzin, of bijv regiocodering van dvd spelers).
Bedoel qua verkoop, maar is puur op gevoel dat plasma alsnog meer verkoopt dan led. Meest wat nu in de huiskamer zal wel ccfl-lcd zijn gevolgd door de CRT.
Er waren geruchten dat de EU alle tv's die meer dan 100 watt verbruiken vanaf 2012 wil verbieden. Hopen dat het maar een gerucht is, want je dwarsboomt een hele hoop ontwikkelingen mee.
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
100 watt? Dan gaat het wel rap ophouden, bij 32 inch of iets in die orde...
Maar aan de andere kant zijn fabrikanten ook wel van de zotte: zo heeft mijn tv wel een helderheidsregeling, maar die werkt alleen op het panel, en zet de backlight niet zachter.
Zoiets is echt verspilling, volgens mij heb je de maximale helderheid van zo'n scherm alleen nodig overdag, savonds mag het allemaal best wat minder.
Correctie: Die 100 watt geld tot en met 26 inch. Dat is prima haalbaar, ook voor LCD.
http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/energie/eu-televisi…
Laat niet weg dat het doodzonde zou zijn als er een betere techniek uitkomt die (in het begin)150 watt verbruikt ofzow en zo niet meer op de markt komt. Dat is weer het gevaar van dergelijke betutteling.
[Bericht gewijzigd door elektro-manneke op woensdag 9 december 2009 19:11:33 (34%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Die breng je dan als monitor uit ofzo
Op 9 december 2009 19:09:28 schreef maartenbakker:
Die breng je dan als monitor uit ofzo
Inderdaad
Een bijkomend iets, en met name bij flatscreen tv's, is de randapparatuur die men erbij aansluit. Decodertje voor dit, decodertje voor dat, xbox voor hem, wii voor haar, videotje, blu-raytje, HDD recordertje, en niet te vergeten een mediaspeler. Dat komt er ook nog bij.
Al deze apparatuur een echte aan/uit knop geven kan veel besparen. Dit is echter zelden het geval. Nadeel is weer dat het opstarten dan veel langer duurt, en software crashes vaker zullen voorkomen (steeds doodleuk een power-cut is niet altijd bevoordelijk )
Al is dit bij audio altijd al geweest, je luistert meestal naar een
externe bron die op de receiver/versterker is aangesloten.
[Bericht gewijzigd door elektro-manneke op woensdag 9 december 2009 19:13:42 (19%)]
Op 9 december 2009 08:08:53 schreef elektro-manneke:
[...]Dat laatste is ook weer de schuld van de klant hé
Dacht wel dat plasma tegenwoordig heel wat langlevendiger was (goede dan, niet die meuk van LG).Oled lijkt me voorlopig ook niet te komen. Te klein schermformaat en te duur voorlopig nog. SED/FED (crt achtige) zijn ook al zo goed als dood.
Ze dachten in het begin van LCD dat daar ooko voorlopig geen grote exemplaren van zouden komen, en zie nu 52 inch het is er en gewoon helemaal scherp.
PLasma van LG in alle maten en een goed beeld en helemaal niet slecht, maar dat inbranden was en is gewoon een probleem biij plasma en ja de mensen willen 100 %
Oled of wat anders het is er al, ze wachten gewoon even af tot de koe weer is uitgemolken
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
bij een crt kun je weinig doen aan het verbruik van het apparaat .
wat bij een 66cm stereo toestel toch al gauw 125 watt is.
mijn lcd monitor is 22inch en draait standaard op 1% helderheid en zou volgens typeplaatje 70 watt eten .ik heb hem gemeten op mijn instellingen en nu trekt hij 15 watt weg ,en ik kan er prima mee werken zo . dit geld ook met tv's ik heb daar ook de bright 80% dichtstaan en dit is een 2/3 van het verbruik wat je ermee bespaart .
mijn scherm is ook koud aan de voorkant en ook de tv na uren aan staan , dit is beter voor de elco's in de toestellen en de ic's die toch veel lijden van overbodige hitte . ook is het erg slecht om uren voor een tlbak te zitten en dit scheelt me tevens weer dikkere brilglazen .en hoofdpijn heb ik vrijwel nooit en spreek mensen zat die het elke werkdag hebben ..... met kantoorwerk .
ook doet de contrast bij een lcd meer aan de lichtopbrengst als bij een crt en die staan ook half dicht bij mij .
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jouw monitor dimt de backlights. TV's doen dat helaas lang niet allemaal.
Op 9 december 2009 22:53:49 schreef TV Don:
PLasma van LG in alle maten en een goed beeld en helemaal niet slecht, maar dat inbranden was en is gewoon een probleem biij plasma en ja de mensen willen 100 %
Mijn Panasonic plasma brandt niet in. Ik heb hem eerst 200 uur op 40% contrast gezet en staat nu op 55%. Nu is het beeld perfect. Zet ik 'm op 100% dan kan ik hem als gezichtsbruiner gebruiken.
[Bericht gewijzigd door Blue Sky op donderdag 10 december 2009 06:46:42 (41%)]
Ben_
Op 9 december 2009 19:12:06 schreef elektro-manneke:
Een bijkomend iets, en met name bij flatscreen tv's, is de randapparatuur die men erbij aansluit. Decodertje voor dit, decodertje voor dat.
Oh zeker, die decoders en dergelijke vreten stroom. Er zijn er die continu gerust 20 watt wegstoken... wat er feitelijk op neerkomt dat je meer uitgeeft aan stroom voor de decoder dan voor een 42 inch tv als je 2 uur per dag kijkt.
20 watt vind ik niet heel schokkend(wel als elk kastje wat op die tv aangesloten staat dat verbruikt). Dan gaat het denk ik om die met een HDD ingebouwd.
maartenbakker
Golden Member
Met harddisk makkelijk nog 10W extra.
Ben_
Tja, 20 watt lijkt niet zoveel, maar praktisch genomen is dat 480 Wh per dag voor het kastje... meer dan voor de tv als je niet heel veel kijkt.
Nu is dat verder ook geen geheim, al vraag ik me af hoeveel consumenten zich het realiseren.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
meer en meer. Ik heb op mijn UPS systemen een wattmeter zitten.
ik heb al die 'wallwarts' weggepoeft en vervangen door high efficiency switchers. Ik had er een ganse bak liggen. daar de beste uitgezocht ( minste verbruik in standby) . ik heb zo meer dan 500 watt weggewerkt ! das een waterkoker die dag en nacht staat de draaien ..
[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 11 december 2009 20:37:23 (34%)]
testman
hmm oude waterkoker dan .
ik heb ook een ups tusen mijn pc en randapp en die gaat elke avond uit en de vorige trok 12watt weg stby en deze nog maar 6watt stby. is ook de eerste ups die ik heb , die geen trafo heeft maar alleen een spoel . helaas is dit niet zo erg helpend daar mijn pc 230 watt wegtrekt met de monitor en router samen , en 10 uur per dag aanstaat op de monitor na . die heb ik gekocht in januari en de backlightcounter staat op 3350 uur al .
harddiskrecorders trekken minstens 7 watt weg stby dit ivm timeropname . die wordt bijna niet gebruikt maar dat zorgt wel voor een actiever deel van de voeding . de tv trekt maar 0,1 watt weg in stby
mijn tv's hebben een contrast en brightnessinstelling en ook
de backlight is regelbaar ( sony ). en zoals gezegd met de contrast is meer licht weg te regelen als met de bright . bij crt is dit andersom .
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Sjips...
Ik was dit topic helemaal vergeten!
Ik vroeg me dus alleen af of een LCD/Plasma/PLED of whatever nou ook zuiniger is dan een oude CRT, afgaande op dat filmpje.
(ik zal het linkje eens opzoeken)
Wat verder het millieu betreft:
Op technisch gebied mis ik nog veel.
Een simpele backup power van mijn autoradio.
Als ik mijn auto start, valt mijn radio uit en vanwege de hele electronische programmering van die meuk van tegenwoordig, duurt het soms wel 5 seconden voor ik weer geluid heb.
Niet erg zou je zeggen...
Maar ik zit veel in de auto. Werk vanuit mijn auto en werk naast mijn auto.
Daarbij komt dat ik veel luister naar discussieprogramma's op Radio1.
Ik laat tegenwoordig mijn motor lopen voor bruggen en wanneer ik voor mijn werk even langs de weg sta.
Niet omdat mijn omvormer 230V dat nou zo hard nodig heeft, maar puur omdat ik bij het herstarten van de wagen meteen weer 5 seconden van soms zeer interesante discussies mis.
(ik hecht zoveel aan mijn radio, dat ik mijn carkit heb vervangen voor een eigen model. Die schakelt niet steeds het geluid van mijn radio uit om aan te geven dat ik een SMSje ontvang, mijn accu geladen wordt, mijn accu vol is, ik gebeld wordt, ik moet bellen, etc etc.
Flikker op! Ik wil naar mijn radio kunnen luisteren.
[einde semi-off topic geneuzel]
Energie verrbuik, gebruik men maakt zih te snel druk.Kijk naar je vast recht en die paar knaken die he verstookt stellen dan ineens niet veel meer voor .
LG 66cm LCD hd ready enz enz.....160 watt!!!! (volgens servicemanual)
beko 70 cm kneus 16 : 9 toestel met vlakke CRT ...96 watt
zegt al genoeg
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op 12 december 2009 00:48:24 schreef TV Don:
Energie verrbuik, gebruik men maakt zih te snel druk.Kijk naar je vast recht en die paar knaken die he verstookt stellen dan ineens niet veel meer voor .
Ik begrijp de insteek wel.
Alle kleine beetje helpen, dus wat dat betreft is het begrijpelijk dat men overal op gaat letten. Staat buiten kijf.
Waar ik me aan stoor is dat men in China oude TV's inneemt ten guste van de zwaardere, en dat dat verkocht wordt als "energie zuiniger".
Stimulelingsmaatlegelen van onze glote leidels.
[edit]
Hier de URL van het filmpje.
Gaat overigens niet alleen over TV's
Je moet even de Reclame negeren.
http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/miMedia/2009/week49/zo_…
[Bericht gewijzigd door Fantomaz op zaterdag 12 december 2009 10:23:28 (15%)]
testman
Wat verder het millieu betreft:
Op technisch gebied mis ik nog veel.
Een simpele backup power van mijn autoradio.
Als ik mijn auto start, valt mijn radio uit en vanwege de hele electronische programmering van die meuk van tegenwoordig, duurt het soms wel 5 seconden voor ik weer geluid heb.
Niet erg zou je zeggen...
< offtopic > dit is makkelijk te fabrieken . de auto gooit alles uit als de startmotor rond moet , omdat de ooit 25ampere aan lampen en fan's en dergelijke net teveel is icm de startstroom erbij . een vaste draad naar de accu en die aan het vaste spanningsdraadje van de radio maken en de acc draad ook ,de radio speelt op 10v nog en sommige zelfs nog op 8v dus starten is geen probleem .( met zekering bij de accu van 15 amp ) < offtopic >
Op 12 december 2009 01:15:34 schreef PL500:
LG 66cm LCD hd ready enz enz.....160 watt!!!! (volgens servicemanual)beko 70 cm kneus 16 : 9 toestel met vlakke CRT ...96 watt
zegt al genoeg
Das wel erg veel voor een LCD 160 watt. . .
Die beko van jou is toch een 22.1 met 100hz?
Is die 96 watt een gemiddelde?. De duitsers zijn overegens dol op dit chassis, ze vloeken op alles wat erin zit, en stroomverbruik schijnt ook niet al te laag te zijn . . .
Een 11ak37 (28 inch 50hz) van vestel is gebruikt gemiddeld 70-80 watt. Maar is dan ook weer niet heel erg slecht chassis (oersimpele standaard schakelingen en hele goede beeldkwaliteit).
SCHROTT GERATE
22.1ME grundig.
wel veel rapairtips:)
chassis schijnt ook goed te repareren te zijn.
zie wel hoelang ie het volhoudt.
het regent oost/west fouten..er wacht nog een 22.1ME met 4:3 buis op me met defecte Oost/west.
OW lijkt heel veel voor te komen bij die turkse chassis. 11ak37 had daar vroeger soms al na één dag last van (latere chassis hadden ze dat al opgelost). 11Ak45 ook . . .
Zijn vaak idd niet heel ingewikkelde chassis, wat ze makkelijker te repareren maakt dan bijvoorbeeld philips.
Voor de 50hz toestellen:
Ik denk ook dat niet zozeer het ontwerp slecht is (kan wel beter zonder meer) maar vooral de onderdelen kwaliteit veel te wensen over laat. Beeld is doorgaans helemaal niet slecht bij vestel/beko over scart.
Net nog een blu-raytje zitten kijken bij mijn ouders op een nieuwe panasonic plasma, dan vergeet je CRT wel heels snel hoor, man dat ziet er goed uit.
ontopic:
Slechte kwaliteit tv's die snel stuk gaan (en dat is tegenwoordig meer de regel dan uitzondering) zijn misschien nog wel veel erger op milieu gebied dan een stroomslurpende plasma, gezien mensen gewoon nieuwe kopen als oude stuk is . .