Geloof het of niet, ik heb er weer een speeltje bij, een plano dus.
Ik heb een collega en die wilde na het horen van mijn andere plano ook wel zo'n ding voor op de slaapkamer dus ik zal wel ff een goeie uitzoeken voor hem (dacht ik)
Ik zag er weer één staan op internet voor 15 euri's dus ik kijken en jawel, een prachtige basis, helemaal origineel en spelen als een nieuwe dus meenemen dat ding en thuis natuurlijk weer aangezet, dat duurde bak hem beet, een 15 min, toen viel de FM weg, de andere golven doen het wel maar ik heb liever de FM natuurlijk.
Ik heb al wat buisjes verwisseld maar dat helpt niks.
Iemand een idee?

Vr.Gr.Koos

Meten! Lukraak buizen vervangen lost meestal niets op.
Begin maar met de koppel C's in de eindtrap en alle schermrooster/anode weerstanden in de MF te vervangen.

Vuile schakelaars, heeft het FM blikje nog wel hoogspanning?

De ECC85 kan versleten zijn. Als de spanningscarrousel op 245v staat, probeer die dan eens op 220v te zetten. Bij een versleten buis wil de FM ontvangst dan soms alsnog gaan werken. (Door dat beetje extra spanning)

In de tips en trucs (gloeidraad.nl) staat ook het een en ander, zo kan een anodeweerstand van de ECC85 verlopen zijn.

Inderdaad is de procedure:

Ratel-C en teer-C's over de eindtrafo's standaard vervangen. De koppel-C's zijn met wat geluk al groene of mosterdkleurige die practisch het eeuwige leven hebben.

Vervolgens nalopen, testen en meten.

Met daarbij de aantekening dat monteurs vroeger ook altijd eerst naar hun buizenvoorraad grepen (maar ook toen werd er wel eens een ECC85 ten onrechte vervangen waarna de radio het weer een paar maandjes deed). Echter zijn deze toestellen nu veel ouder en is het beter om ze systematisch na te lopen.

Het lijkt of men over het hoofd ziet dat enkel de FM dood is, versterken doet ie juist heel goed met bijv een cd spelert.
De andere golven werken ook gewoon.
Ik heb er ook nog niet alle verstand van dus sommige termen versta ik (nog)niet dus graag simpel houden.
Bijv dank

Vr.Gr. koos

ECC85 in 999 van de 1000 gevallen ;)

Dat ziet men niet over het hoofd. De teercondensatoren die ik noem kunnen ongeacht of hij goed versterkt beter preventief geruimd worden, aangezien ze bij dagelijks gebruik flinke schade kunnen aanrichten (die in de eindtrap) of brandgevaar kunnen opleveren (de ratel-C). Zie ook voor de betekenis hiervan de tips en trucs.

Wat het defect zelf betreft: Aangezien je al een andere ECC85 hebt geprobeerd, is het vermoedelijk niet de buis. Als de schakeling en/of de buis marginaal zijn, kan de instelling van het spanningscaroussel uitmaken. Als de anodeweerstand (470k? zie de genoemde site voor tips en trucs) rot is, zal je FM het sowieso niet doen.

P.S. Gezien je naam dacht ik dat je alle termen en gebruiken wel zou kennen, ik zal proberen zoveel mogelijk uitleg te geven bij wat ik schrijf.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

Ts schrijft dat hij al wat buisjes verwisseld heeft niet welke. Ook niet of hij er een nieuwe ECC85 in gezet heeft. Verder de teercondensatoren als ze nie gebarsten zijn valt het m.i. nog wel mee. In ieder geval speelt de radio op AM; voor FM is de ECC van belang en de (EA)B(C)80. Gezien het feit dat hij wel even speelt denk ik toch aan de ECC85 en niet eerst aan weerstanden en zeker niet aan condensatoren.

Inderdaad maarten, misschien heb ik de verkeerde naam gekozen maar het is eigenlijk meer dat ik allang aan het buizensoundje verknocht ben en daarom ook een gewone buizenversterker heb staan met als boxen een paar PVC buizen (Daline Systeem) die ooit in de electuur als bouwpakket hebben gestaan.
Ik probeer me er nu wat meer in te verdiepen maar heb er ook niet alle tijd voor.
Ik heb inmiddels wel een condensator gezien met een klein gaatje maar of die echt met dat Fm gebeuren te maken heeft weet ik niet, hij zit er wel ergens onder in de buurt zo'n beetje.
Hij is blauw en er staat 16µf-250v op. ik vraag me af of je er ook één met een hogere voltage op kan zetten omdat je die meestal wel te koop ziet staan.
Ik heb inderdaad de ECC85 omgewisselt maar ben niet 100% zeker dat dit een goeie is omdat ie uit een slopert komt met het zelfde euvel.

Dank weer

Nogmaals ECC85 in 999 van de 1000 gevallen :) Ik hou niet van opscheppen , maar ik loop al sinds de jaren zestig van de vorige eeuw mee wat reparatie betreft(wil overigens niet zeggen dat ik alles weet, ik maak nog elke dag stomme fouten en ik leer nog elke dag) Ik heb in de loop der jaren honderden ECC85 vervangen. Hoe , daar heb ik mij nooit in verdiept , maar hij was vaak (haast altijd) de oorzaak.

Ik heb inderdaad de ECC85 omgewisselt maar ben niet 100% zeker dat dit een goeie is omdat ie uit een slopert komt met het zelfde euvel.

Dat heeft dan ook maar beperkte toegevoegde waarde.

Zelfs nieuw in doos had je soms defecte buizen, dus een ECC85 uit een defect toestel gebruiken om te testen zegt inderdaad maar heel weinig. Pak maar eens een nieuwe of, nog beter, een uit een werkend toestel.

@DE OLDE: Er gaat niets boven ervaring en die heb jij veel meer dan ik, maar ze zeggen ook wel eens dat het opknappen van een 'antieke' radio toch weer een ander verhaal is omdat onderdelen die het binnen de normale gebruiksduur weinig of niet begaven dan opeens wel versleten zijn. Die weerstand die ik noemde schijnt er zo eentje te zijn. Bij dat soort defecten kan je natuurlijk ook vreemde situaties krijgen zoals een nieuwe buis waarna het weer werkt, maar ook weer stopt als de buis pas half "op" is (dat geintje krijg je in elk geval met een te lage netspanning). Ik zou in dit geval zeggen dat de buis alsnog 90% kans maakt om stuk te zijn dus in de praktijk gewoon jouw advies eerst opvolgen en als het dan werkt niks meer aan doen en gewoon de FM in gebruik nemen, als er meer mee is merk je het wel.

Een ECC85 is gauw op wat FM betreft , hoe weet ik niet , als het de weestand h.w.s. zou zijn , andere merken radio's hebben het weer iets anders , dan zouden die geen last moeten hebben. Hoogohmige weerstanden willen inderdaad wel eens voor problemen zorgen doordat ze verlopen, maar dat gebeurt haast altijd in de catagorie 1 megaohm plus. Zeg nooit: "nooit" , maar waarschijnlijk is anders.

Ik geloof je zonder meer op je woord dat de ECC85 snel stuk gaat, begrijp me niet verkeerd! Bedoelde alleen maar dat je bij een radio op leeftijd niet vreemd moet kijken als juist rond zulke kritische onderdelen ook andere componenten verlopen zijn waardoor het allemaal nog veel nauwer gaat luisteren. Bekend voorbeeld is ook de seleencel in de Zenith Transoceanic die vaak veel te veel spanningsval geeft waardoor de 1L6 vaak halverwege zijn levensduur al vervangen moet worden.

Een echt kapotte selenium cel is anders gemakkelijk te vinden(ruiken) alsof we met z'n allen in de broek zitten te k.... :)

Mijn god, wat is dat een stank ja. Een van de smerigste luchten die ik ooit heb geroken.
En nog link ook - het is bijtend en kan schade aan de luchtwegen veroorzaken, als de concentratie hoog genoeg is. Ik weet niet hoe hoog die concentratie moet zijn en hoe hoog die is bij de gemiddelde doorgeknalde seleencel.

Ik ga met deze info aan de slag mensen hoewel, ik niet weet hoe een selenium cel eruit ziet maar die ruik ik dan t.z.t. nog wel :-)
Mijn dank is weer groot tot zover.

De bovenste 2 zijn selenium cellen :

http://home.scarlet.be/~lb542366/jtips/selenium.jpg

Groeten , Bram

Op 17 december 2009 12:48:59 schreef Buizengek:
Ik ga met deze info aan de slag mensen hoewel, ik niet weet hoe een selenium cel eruit ziet maar die ruik ik dan t.z.t. nog wel :-)
Mijn dank is weer groot tot zover.

Philips was altijd "lampenboer" dus geen seleniumcel over het algemeen, in plaats daarvan EZ80 of EZ81, bij oudere AZ41 e.d.

Ow, een gelijkrichter dus, die dingen meen ik weleens in stokoude acculaders gezien te hebben kijk, dat versta ik tenminste.
In mijn plano zit dus een EZ81, die heb ik bij mijn andere plano ook al vervangen maar, die deed helemaal niks meer omdat er sluiting in dat buisje zat waardoor, de voedingtrafo het zo warm kreeg dat zijn thermische zekering smolt en er dus geen stroompjes meer door gingen.

Uit je opmerking maak ik op dat je niet de functie weet van alle buizen. ik noem ze maar even (globaal) ECC85 FM tuner , ECH81 de "C" is de oscillator voor de AM de "H" is de mengbuis voor de AM en is mf versterkerbuis voor de FM. De E(B)F8* is de mf versterker. Van de EABC80 is is de "A" AM detector, "B" de FM detector en de "C" de lf voorversterker. EL84/86 is de lf-eindtrap en EZ8* is de gelijkrichter.