Hallo,
In de schakeling waar ik aan werk wordt er input (van een gitaar ofzo) op een pin van een uC gebracht om te worden omgezet naar digitaal. Om het 'rendement' hiervan zo groot mogelijk te nemen dacht ik dat het nuttig was om het signaal van de gitaar eerst licht voor te versterken. Hiervoor heb ik opnieuw wat opamp theorie bekeken maar zie toch op het eerste zicht niet direct in hoe ik dit zou doen?
Zelf dacht ik aan een niet inverterende versterker gewoon met een R2/R1 ratio van 10 (van ong 0,5V max naar 5V) ... maar op het internet zie ik dat ze allemaal veel gebruik maken van differentiaalversterkers, al zie ik niet direct in hoe dit het gewenste resultaat zou opleveren ... Verder vroeg ik mij ook af of het nuttig is om een potentiometer te installeren als "gain"?
Mvg,
Pieter-Jan
Een niet-inverterende op-amp versterker moet gewoon werken... dan heb je meteen ook een goede buffer.
Denk wel aan de ingangsimpedantie... die moet voor gitaar vrij hoog zijn (circa 500k).
Verder vind ik je versterking van 10x vrij veel. Je loopt dan kans dat de pieken gaan vervormen... zeker bij een gitaar vanwege de piek bij het aanslaan van een snaar.
Een (instelpotmeter) is altijd goed voor het geval de gain te hoog is... zeker als je nog aan het experimenteren bent met signaalniveaus.
Anders kun je altijd nog een volume-potmeter (logaritmisch) tussen bufferamp en microcontroller zetten.
Ok, bedankt, dan ga ik beginnen uitproberen met een simpele nietinverterende versterker. Misschien is 10 wel wat veel; had gemeten met de multimeter en uit mijn gitaar kwam nooit meer als 0,5V maar moet misschien een safety inbouwen ...
Over ingangsimpedantie moet ik mij toch niet teveel zorgen maken? Die is toch praktisch oneindig bij deze schakeling?
Bedankt voor de snelle hulp!
Als de ingangsimpedantie oneindig is (vanwege de opamp) zou ik deze verlagen door een weerstand van de ingang naar de massa te leggen... bijvoorbeeld 470k voor een elektrische gitaar. En ik zou ook een condensator op de ingang zetten om deze te onkoppelen voor gelijkspanning.
Misschien anders gewoon even googlen op gitaareffecten of gitaarversterkers om te zien hoe zo'n ingangscircuit is opgebouwd.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Paar dioden anti parallel over de ingang als beveiliging doen het ook altijd goed. Heb dit ook wel in commercieele versterkers gevonden.
Misschien toch handig als je gewoon een schemaatje zoekt van een gitaareffectpedaal. Die werken meestal op een 9 volt batterijtje, dus asymmetrisch.
Belangrijkste is in elk geval dat je het instelpunt van de versterker op de halve voedingsspanning zet en de zorgt voor een goede gelijkspanningsontkoppeling op de ingang en uitgang.
Ik heb hier nog wel wat schemaatjes liggen maar dan moet ik gaan zoeken.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Genoeg van je gading:
Pfft geraak er echt helemaal niet meer aan uit, ga een tijdje opzoekingswerk doen. Bedankt voor de hulp!
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Op de meeste electrische gitaren zit toch al een volumeregelaar?
Bovendien, als je een el. gitaar hard aanslaat kan de piek outputspanning algauw oplopen tot meerdere volts.
Zou zeggen: gewoon eerst uitproberen en dan later, indien nodig, een pre-ampje ervoor zetten.
Heb momenteel een goede oplossing gevonden (denk ik). Dit lost het probleem van de assymetrische voeding op: http://www.rason.org/Projects/opamps/opamps.htm
Bedankt allemaal
Ik zou eerder voor deze kiezen:
http://www.jer00n.nl/electronics/simple-opamp-based-guitar-booster/
In jouw schema loop je tegen een extreem lage input weerstand aan (1k) waardoor een gitaar weinig signaal zal geven.
[Edit]
Op de website die je noemt, wordt (volgens mij ten onrechte) gesteld dat de ingangsimpedantie gelijk is aan de impedantie van de opamp.