Hou het simpel fred. Niet te moeilijk met mechanisch werk (loodgieter). Ideaal zou zijn een printje voor de Front-end + print voor het IF gedeeld + PLL / VCO print. Ik ben zeer interesseert in deze 2M ontvanger/trx.
Ik zou graag met onze radioclub een weerballon oplaten met een 2M -> 70CM crossband repeater.
PLL sturing met controller hoeft niet ingewikkeld te zijn. Uiteindelijk moet de controller alleen een deeltal ophoesten dat parallel of serieel (schuifregister) aan de deler wordt aangeboden. Met een controller kun je dan afstemmen met een toetsenbordje (luxe) of een encodertje. Wel moet het PLL in een 12,5kHz raster werken (ref. frequentie!!)
(Automatishe) Repeatershift kun je heel eenvoudig in software oplossen (ander deeltal als PTT line actief en freq. binnen bepaald bereik ligt). Ook met een eprom kun je autom. shift maken door met PTT lijn een ander adresgebied (met TX-deeltallen) te selecteren (bankswitching met het Most Significant Bit)
Andere toevoegingen in de controller (S-Meter, geheugens, enz.) kunnen evt. optioneel zijn. Het lijkt me het mooiste als er een PLL ontworpen wordt waarbij er een deeltal moet worden aangeboden men kan dan zelf kiezen hoe men dat wil sturen (controller, diodematrix, eprom, duimwieltjes, PC met parallelpoort, enz). Uitlezing hangt dan ook af van de gekozen oplosssing b.v. controller met LCD of 7-segment, andere opties met 7-segment. Als je een eprom gebruikt kun je zelfs de 7-segment sturing wel vastleggen in de eprom.
Ik zal van het weekend proberen tijd te vinden om een MF + LF strip op papier te zetten. Ondertussen heb ik een MC3361 te pakken. Ik wil hiermee een MF maken en testen. Later kan er dan een MC3371 in zodat er ook een RSSI uitgang (S-meter) is. Moet nog wel op zoek naar een, goed verkrijgbaar, 455 kHz quadratuur spoeltje.
Robint91: Het heeft mijn voorkeur om modules volgens het blokschema te bouwen. Dus tweede mixer+MF+LF (H+J+I) is één module. 10,7 MHz - 50 Ohm in, LF uit evt. andere ingangsimp. om direct op het voorafgaande x-tal filter aan te passen. PLL + besturing (E+F) moeten gescheiden zijn zodat besturing een keuze is die ieder voor zich kan maken. Eerste mixer + filter (G) is module. Voor de zender geldt hetzelfde.
Of je als filter een 10,7 X-tal filter gebruikt, of een keramisch blokje moet allebei kunnen dus er moeten wel buffers in voor imp. aanpassing.
Ik zou graag met onze radioclub een weerballon oplaten met een 2M -> 70CM crossband repeater.
Weet je wat ook leuk is.. Crossband 70Mhz - 145Mhz werken met Engeland. Wij mogen (nog) niet zenden op 70MHz, maar natuurlijk wel ontvangen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Was een grapje, mooie oplossing, dat wel, maar klystrons zijn niet zo dik gezaaid 
Ik vond net in mijn junkbox een vreselijk mooi gewoon lumped elements vfo welke van 48 tot 48,8MHz (3x is 2 meter) draait met een erg mooi schoon en stabiel signaal. Metaal kastje. Er zitten 2 torren in en verder een hele rits bandfiltertjes. Ook nog twee andere draden waarvan ik geen functie weet. Ik denk modulatie of pll. Het komt uit een oude zelfbouw 2 meter set.
48-48.8 is voor de ontvanger onhandig want de 10,7 MF moet nog verdisconteerd worden.
Wat ook niet moet worden vergeten is dat er bij de zender een goed filter tussen mod. C en mod. B moet anders zal spectrale reinheid niet haalbaar zijn.
e:/ Ik heb de relevante stukjes uit 2 datasheets bij elkaar geknipt en geplakt. MC3361 en MC3371 zijn pin-compatible alleen heeft 3371 RSSI uitgang i.p.v. de scan-control (pin 13). Voorlopig ontwerp ik iets met de 3361 die ik heb, vervangen door 3371 mag geen probleem geven. vanwege de nabouw zekerheid zal ik het voorbeeld uit de datasheet volgen. More to come....
http://www.uploadarchief.net/files/download/mc3361-vs-mc3371.doc
Even een klein vraagje. Waarom wordt er niet direct op de PLL en VCO gemoduleerd?
Een idee voor de VCO + PLL:
ADF4110 + MAX2606
afhankelijk van het gebruikte PLL en ref. frequentie kan dat een probleem geven met het lusfilter. Het audio moet wel ruim buiten de lusbandbreedte blijven. Als de ref. laag is (1kHz bij sommige PPL's) dan valt dat in het modulatiegebied.
We moeten so-wie-so nog testen of modulatie in de 10,7 osc. wel voldoende zwaai geeft. We willen liever niet vermenigvuldigen dus moet er voldoende zwaai zijn.
Natuurlijk kun je prima op de VCO moduleren; dat is zelfs de normale manier.
Dat hele modulatieverhaal VCO/referentie is hier al behandeld. De uitkomst was: normaal audio niet op de referentie; heel lage tonen (CTCSS) kunnen wel op de referentie gemoduleerd worden.
Aangezien je de frequentie en dus de PLL programmering dan toch moet wisselen tussen zenden en ontvangen, is repeatershift geen extra moeite. Je hebt dan drie getallen: ontvangen, zenden normaal, zenden repeater.
Dat je niet hoeft te mengen is in deze setup een groot voordeel. De stapgrootte kun je goed op 12,5 kHz houden; er is geen echte reden om op nog krommere frequenties te willen gaan zitten.
Maar als je de hoge oscillator constant wilt houden en dus 10,7MHz wilt bijmengen op zenden, kan dat ook. Ook dan is repeatershift geen probleem: je maakt gewoon ook nog een oscillator op 10,1 MHz om bij te mengen in de stand 'repeater'.
heb een schemaatje gevonden. Toen is naar formules zocht om een colpitts oscillator uit te rekenen, vond ik in EMRFD(experimental methods in rf design) een leuke. Met trimmer instelbaar van 71-153Mhz. Mbv een stuurspanning(of hoe noem je dat) nog een 4Mhz aan te passen. Doet -2dBm op 50 Ohm. Zal hem maar eens bouwen. Wat is een variant van de 2n5179 die ik misschien heb liggen?
Schemaatje post ik later nog wel.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat is toeval, ik weet welke je bedoeld, die zit ik net in simetrix aan een de DBM pll te koppelen zodat ik zie wat een pll doet. Grappig als je dat ziet wordt het duidelijker. Hij mixed de referentie met de vco en als de twee frequenties gelijk zijn komt er niks uit, is er een verschil van 100Hz dan komt dat uit de mixer. De opamp begint met een DC ofset die de oscillator verstemt, Je weet dus dat hij altijd te hoog (of te laag maar altijd een kant op door de offset) begint tov de referentie. Heel elegante simpele oplossing.
Maar ik ben wel klaar voor eens wat minder experimenteels en moderns hoor.
welk torretje gebruik je?
edit:
het werkt niet... heb even een bf199 gepakt. Waarom werkt het niet?
er komt wel iets heel vreemds uit, maar niet die verwachte frequentie.
[Bericht gewijzigd door pientertje op (82%)]
fred101
Golden Member
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Het zou moeten werken op deze manier. Maarja, simulaties...
@Schi: Van die IF-chip klinkt goed. Handig en goed verkrijgbaar chipje 
De meeste PLL-chipjes willen een serieel geschreven worden, niet parallel. En dat is zonder uC praktisch onmogelijk.
Het probleem is namelijk dat je een 144000/12.5=11000 deler moet hebben. Dat is dus 14 bits deler. Geen enkele chip heeft 14 pootjes alleen maar om dat deeltal in te stellen.
Het is natuurlijk mogelijk om met wat ictjes daar weer 14 bit input van te maken. Maar om dat nou standaard te doen... Mensen die een uC gebruiken kunnen weer moeilijk 14bit tegelijk aansturen, dus die willen liever direct in de uC hun data stoppen.
Als het programma klaar is, dan wil ik je ook wel een voorgeprogrammeerd chipje opsturen...
@FET: Ja, op die manier kun je idd ook de repeatershift doen. Maar dan moet je wel 10.1MHz resonatoren vinden. Is dat te vinden?
@fred: Toch jammer, ik had best graag een reflexklystron in mijn 2m porto willen hebben.
fred101
Golden Member
LAPDAC2002, SwitcherCad IV, AADE Filter Design. Speciaal voor aanpassing vind ik Pasan.exe erg prettig, een halfautomatische Smith-chart.
http://members.home.nl/mvanwesten/nl_elek.html#pasaan
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (61%)]
Op 11 april 2010 11:22:36 schreef (Z)weetvoetje:
@FET: Ja, op die manier kun je idd ook de repeatershift doen. Maar dan moet je wel 10.1MHz resonatoren vinden. Is dat te vinden?
10,1 MHz kristallen vind (bestel) je bij de kristallenboer.
Zelf zou ik niet bijmengen, maar gewoon een PLL besturen. Dat hoeft niet eens met een uC (hoewel dat nu wel het makkelijkst lijkt).
@Pientertje: ik ga zo even met je schema spelen, maar het valt me op dat je de simulatietijd op 20Ts hebt ingesteld. De default stapgrootte is daarbij 400Gs (12675 jaar). Dat is mogelijk te lang om details van de golfvorm te zien. 
e: Met een simulatietijd van 10us, stapgrootte 1ns, zie je hem mooi aanslingeren naar pak hem beet 87 MHz.
O gaaf, frequentie regelen gaat ook. Met de regelspanning van 3 naar 15 Volt gaat de frequentie mooi van 86,8 naar 87,86 MHz.
oh tnx. Ik maar de tijd vergroten. Eerst een halve seconde, toen eentje en 10, enz. Omdat ik bij een andere juist weer te kort had gekozen. Maar nu weer te lang. Weer wat geleerd. Ga hem maar eventjes in elkaar prutsten met bf199.
Het is altijd handig, als je van te voren voor jezelf even kijkt wat de periodetijd zou kunnen zijn.
In dit geval zat de te verwachten frequentie 'ergens' in de tientallen MHz, dus als je enkele tientallen perioden wilt zien, zou je met een microseconde kunnen rekenen. Maar omdat het ding ook nog moet aanslingeren, kies je wat meer.
Om toch de afzonderlijke sinussen te zien, denk je: in hoe lang duurt één periode (iets van 10ns) en hoeveel stapjes wil ik per sinus krijgen (misschien tien). Zo kom je dan op de stapgrootte van, bijvoorbeeld, 1 ns.
20Ts is ruim 600 000 jaar. Als je eenmaal wat ervaring krijgt met HF, zul je deze tijd wel niet meer kiezen. 
tja, ik dacht dat het iets van samples was. Secondes, nee niet aan gedacht.
Ik heb hem nu ook maar in het echt gebouwd. Doet bijna wat hij belooft, maar voor ons goed genoeg. Met trimmer instelbaar van 138 tot 150Mhz. Door de afstemspanning te variëren van 0-8V kan hij nog eens 4Mhz afstemmen. Ideaal dus. Nu op zoek naar een pll. Kijken of ik de saa1057 aan de praat krijg. Of iets ala FRM PLL.
Zo ik heb vandaag nog wat op papier gezet. Een eerste aanzet tot een FM middenfrequent + LF trapje. Voor het 455kHz filter heb ik twee opties (er zijn er natuurlijk meer). Ik heb ze bij elkaar in een word-docje staan hiero dus. De NKT filters heb ik hier toevallig liggen, zaten in een oude draadloze telefoon (KPN Orlando)
Hoe gaat ons project trouwens heten? Ik dacht zelf aan CO2 "een 144MHz Zend/Ontvanger"
Volgende stap is het IF bouwen, kijken in hoeverre het aan de verwachting voldoet en daarna nog wat tweaken.
Voorlopig is de ingang 10.7 MHz over 50 Ohm. Voorafgaande kan b.v. een xtal filter, de aanpassing moet dan natuurlijk anders zijn. Ik wil even kijken of dat eenvoudig met een weerstand van 1,5K kan, of dat er een trafotje tussen moet. De LM386 in de LF-trap staat bescheiden ingesteld op 20dB gain. Met een extra 10µ tussen pin 1 en 8 wordt het al 46dB. We moeten even kijken hoe e.e.a. uitkomt met de totale gain distributie van de RX.
Mooi Mans! Misschien een 10M15A ervoor of beter (steilere flanken) een 10F15D.
10M15A heeft in- en uitgansimpedantie van 1k5, de D variant 3k. (Laatste weet ik niet heel zeker ...)
/e
Even opgezocht.
Ik heb een 8-polig KVG filter. Bandbreedte 7,5kHz op -6dB, 14kHz op -60dB en 17kHz op -80dB. Demping (insertion loss) 3,5 dB. Aanpassing: ingang 820 Ohm // uitgang 25pF.
Ik zal eens kijken hoeveel filters ik nog her-en-der in oude mobilofoons heb. Maar dat zullen niet allemaal KVG's zijn en ik weet ook niet of ik voor iedereen die meedoet een filter heb.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Dat kunnen we lekker overlaten aan wat iedereen nog in zijn junkbox heeft. Heel veel zal het niet uitmaken, daar het 10.7MHz filter al het grootste deel van het filterwerk op zich neemt. (je zou het evt. zelfs simpelweg kunnen bypassen indien je zeker weet dat je 10.7MC filter erg goed werkt)