ik heb geen broncode. Zelf wat code tikken staat nog op de todo als de pll werkt. Want als die niet werkt is het zo lastig debuggen.

Wat zouden praktische schema's zijn voor deze combinatie?

Het eenvoudigst is om alleen pin 5 te gebruiken. Wat meestal wel werkt is het volgende:

5 ---------------------uit
            |
            R
            |
            C
            |
           gnd

Waarbij C een waarde heeft van ongeveer 10uF, R1=100 Ohm. Maar dat hangt allemaal nogal af van hoeveel stroom de PLL kan geven. Naar mijn ervaring moet C zo groot zijn dat de chip de condensator nooit in 1 stap (dus 1ms bij 1kHz referentie) leeg krijgt. Iets van 10ms is een goede tijsstap. R1 moet je even mee experimenteren, deze weerstand zorgt voor een zeer slecht uitgangssignaal, maar snelle lock. Voor uiteindelijk gebruik moet je zeker een beter filter hebben, maar als test is dit bruikbaar...

Als het daarmee werkt, dan kun je daarna ook een goed filter proberen..

Hoe die saa 1057 precies handig werkt weet ik niet, ik heb er nog niet mee gewerkt, ik heb tot nu toe PLLs en fasecomperatoren altijd uit losse onderdelen gebouwd, dan weet je tenminste precies wat voor vlees je in de kuip hebt. (maar tis wel veel werk)

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (14%)]

Ik zit hier in zeeland, mooi mijn FT950 meegenomen en een emmer draad. We zitten hier in een huisje waarvan de achtertuin eindigt aan het grevelingenmeer. Lekker met antennes experimenteren. De ruimte ervoor is niet veel maar toch wat ontworpen en opgehangen. Een soort U dipool. Een open lijn en dan een staler van 5 meter op 2 meter hoogte (de schutting was het enige hoge punt) en de ander over de grond.

Alles aangesloten, er was genoeg hoorbaar dus ik helemaal blij. Helaas was mijn nood/zend-accu overleden dus snel een voeding ingepakt die, naar ik dacht 10A kon leveren, dat blijkt dus maar 4A te zijn. Kortom, ik kan luisteren maar niet zenden :-( Morgen eens kijken of hier ergens een automaterialen zaak zit voor een accu.

Paar startkabels :P

Maareh, geniet er maar van...

ben weer terug van vakantie en kon vanavond nog wat klooien. Eerst het filter van (Z) er maar eens opgezet. Werkt niet, jammer. Toen zette ik het filter van dat andere schema er op, en toen werkte het!!!
Het signaal is perfect brom en piep vrij, in tegenstelling tot andere pll's die ik maar niet stil kreeg. En bij wat modulatie ging hij niet over de zeik, kon gewoon nog een muziekje toevoeren terwijl hij in zijn lock bleef. Ook het muziekje was op de radio te horen wat betekend dat de pll de modulatie niet weggeregeld en voldoende traag is. Ook het verkrijgen van een lock gaat razendsnel, dat gebeurd in minder dan een seconde.

Ik had oorspronkelijk niet dat schema gevolgd omdat ik die al een keer zonder succes had gebouwd, maar nu werkt hij met wat gemixte schema's wel. Nu kan ik hem weer terugbouwen naar 140Mhz en een eigen aansturing maken.

ik wil van dit ding wat ik nu op experimenteerprint heb staan een fm muziekzender maken. Voor het echte project wil ik een printje maken. Daarom wil ik er een low pass filter achter hangen. Maar ik heb zelf niet de juist meetinstrumenten (SA ed.) om hem af te regelen. Is er iemand in de buurt, liefts in, Amsterdam die dit met mij wil doen?

Goed dat ie werkt!

Ik heb geen echte SA, maar met de vectorvoltmeter kom je ook wel een eindje.
Als je een keertje langs wilt komen is dat prima. Woonplaats: Utrecht.

hoe zit het met "onze" transciever?

Ik ben mijn deel (vco+pll) over aan het zetten op verschillende kleine printjes. Ben nu bezig met vco, maar ik mis nog wat onderdelen, dus ik moet even op Dick wachten. Dit om het nabouwgehalte wat hoger te maken. Als iedereen dat doet wil ik wel tegen inkoopprijs printjes etsen en picjes flashen.

Btw, heeft Dick de saa1057 uit het assortiment gehaald, waarom hij dit gedaan heeft weet ik niet, maar hij zal daar vast wel een reden voor gehad hebben. Ik heb bij opmerkingen gevraagd of hij ze nog had, we zullen zien.

edit:
heb ook nog een andere vraag, ik wil een BETROUWBARE draadloze communicatie opzetten vanaf een modelbootje naar de wal. Deze wal zal zich in eerste instantie 1-2km ver weg bevinden. Maar misschien later wel 20-50km. Is dit te doen op 2m? En mag ik als N amateur een bootje laten zenden? Ik herinner me iets van dat dat niet mocht.

[Bericht gewijzigd door pientertje op (23%)]

Kent heeft ze geloof ik nog wel.

Ik ben bezig geweest met de eindtrap. Ik kwam echter niet verder dan zo'n 400-500mW, omdat de 2n3866 een wat hoge uitgangsimpedantie heeft. (en bij 12V voedingsspanning redt je het gewoon niet om meer vermogen eruit te halen)

Ik heb nu microfoonversterker; audio-filter; modulator; VCO; zend-mixer; eindversterker.
Het hele ontvangstgedeelte en de PLL moeten nog gemaakt worden, maar daarvoor wacht ik dus nog een beetje op jou...

Op 28 mei 2010 15:56:33 schreef pientertje:
heb ook nog een andere vraag, ik wil een BETROUWBARE draadloze communicatie opzetten vanaf een modelbootje naar de wal. ... 1-2km ver ... later wel 20-50km. Is dit te doen op 2m? En mag ik als N amateur een bootje laten zenden?

Een 2m zender die praktisch 0 meter boven water zit, nog kunnen horen op een aantal km afstand, is een hele klus. Ik zie daar zo gauw geen oplossing voor, afgezien van onwijs veel vermogen.

Voor onbemand gebruik van een zender heb je een BT nodig (bijzondere toestemming).
'Onbemand' is als je de zender niet zelf onder àlle omstandigheden kunt bedienen (draadloze afstandbesturing geldt niet, omdat die niet onder àlle omstandigheden werkt - denk aan een defect).

Een bootje in een vijver of vaart zou geen BT behoeven, omdat je die in het ergste geval gewoon uit het water schept. Je zou hem dan niet 'onbemand' hoeven te noemen. Wel zou het ding natuurlijk, zolang het zendt, bij iedere uitzending (of, als die langer dan 5 minuten duren, om de 5 minuten) de roepletters moeten uitzenden in één van de toegelaten codes (meestal neem je gewoon een morse callgever).

Kan ik zo'n BT gewoon aanvragen?

Hoeveel vermogen heb ik dan ongeveer nodig?

Je zou Telecom eens moeten bellen en gewoon zeggen wat je wilt doen, en vragen wat de mogelijkheden zijn. Er kan tegenwoordig meer dan, zeg, twintig jaar geleden.
Het beste kun je denk ik proberen je bootzendertje onder Bakens te laten vallen.
De link met radioamateurisme moet natuurlijk wel aangetoond worden. In jouw geval zou ik het op 1) propagatieonderzoek en 2) studie van telemetrie houden (dat geldt voor veel andere amateurbakens ook).

Wat dat vermogen betreft, dat weet ik eenvoudig niet. De gewone rekenmodellen gaan niet zo laag in hoogte. Je komt met zo'n lage antenne weer in een soort 'grondgolf' situatie terecht. Het voordeel daarvan is wel, dat je een soort minimum veldsterkte overhoudt - die is wel héééél laag, maar niet nul.
Maar je gaat wel met extreem lage datarates moeten werken denk ik.

Het probleem is, dat je met een antennehoogte van bv. 1m, al op 4km de horizon tegenkomt. Alle verdere afstanden liggen achter die horizon, je golf moet dus om de aarde heen buigen. Dat doet hij wel iets - dat heet 'diffractie' -, maar maar héél mondjesmaat.

Ik zal eens op zolder snuffelen. Uit de jaren 40 en 50 zijn daar wel studies van, maar ik moet even zoeken.

Kun je echt niet hoger met je antenne? Een lichte, heel slanke antenne zou je misschien een meter of tien de lucht in kunnen hebben, al zou hij natuurlijk flink heen en weer zwiepen. Dat zou al flink helpen: je zou dan met 25 à 100 W de afstand wel halen.
Maar ik weet niet hoe groot je boot is.

de boot is zeg 50cm. Maar een paar kilometer (2-3) is in eerste instantie bij het testen genoeg. Dan moet de communicatie echt twee kanten op.

Later is alleen verslag uitbrengen genoeg, en dat kan in een héél laag tempo. Dan zou het ook wel onder baken vallen. De boot wordt na het testen wel groter, maar niet groter dan zeg 1 tot 1,5 meter.

Ik begin me af te vragen of je dan niet beter QRSS1) zou kunnen werken op de 40-meterband. Je hebt tenslotte een goed aardvlak, dus een antenne van 1 à 2m lang zou een goede grondgolf kunnen afstralen.
Na 50km zou het signaal wel zwak zijn, maar met geschikte software zéker detecteerbaar.
Je zou als het ware 'onder alles door' werken.

1)Niet letterlijk morse, natuurlijk; maar langzame data met een zware foutcorrectie.

dat is een goed idee, ik heb een 40m sdr radio. Dus dan moet ik hem er wel uit kunnen pikken.

Voor het testen gebruik ik wel de krachtigste zigbee modules.
http://www.sparkfun.com/commerce/product_info.php?products_id=8742
Ik zal even uitleggen waarom ik voor het testen snelle communicatie wil hebben. Om de ideale zeilstand te berekenen, en de benodigde roeruitslag om een bepaalde bocht te maken te bepalen wil ik alle data van de sensoren vlot kunnen uitlezen, en het roer en het zeil direct kunnen bedienen met een joystick.

edit:
goede schema's voor een 3-25watt 40m kristalgestuurde zender? Ik moet natuurlijk wel rekening houden met de energievoorziening. Ik kan niet zomaar uren op 25watt gaan zenden...

[Bericht gewijzigd door pientertje op (15%)]

Misschien kan het wel met minder. Google toch maar eens op QRSS.
In het laatste BQC blaadje stond een verslag van iemand die op vakantie in Spanje zijn Nederlandse 1mW bakentje bekeek. Jij kunt iets meer stoken zonder meteen te 'brassen'.

'k Heb nog eens zitten rekenen. Met een antennestaaf van 1m lang en 1,8mm dik heb je een stralingsweerstand van 0,2 ohm. De verlengspoel moet ongeveer 50µH zijn. Met een spoel-Q van 100 en een goede aarde (water!) wordt je rendement ongeveer 0,8%.
Met een zendvermogen van 1W zou je op een afstand van 50km over 'average terrain' met je grondgolf een veldsterkte neerzetten van zo'n 0,05µV/m.

Met een kwartgolf vertical als ontvangstantenne zou de ontvanger 0,4µV binnenkrijgen, wat nog best de moeite is en niet zo heel veel zwakker dan de ruis.
Natuurlijk gebruik je een kleinere antenne, maar dat maakt voor de signaal/stoorverhouding niet zoveel uit.

Je zou op die manier (volgens meneer Shannon) nog honderden bits per seconde kunnen overbrengen.
Je moet dan wel een redelijke bandbreedte gebruiken en 'optimaal' coderen (zo optimaal mogelijk, dan). Er zijn diverse modulatiesoorten tegenwoordig die dat doen.

Op 30 mei 2010 22:31:55 schreef Frederick E. Terman:
...Er zijn diverse modulatiesoorten tegenwoordig die dat doen.

O.a bij Nasa al jaren (30 jaar?) in gebruik. Coderingen dan wel.

Ja, hoewel die natuurlijk minder 'optimaal' waren dan wat nu mogelijk is.

Maar ik had moeten zeggen: gemakkelijk/gratis/geschikt voor amateurs beschikbaar. ;)

Ga maar eens wat experimenteren met een 3 watt qrp zendertje uit EMRFD. hier heb ik een lijstje "vreemde" onderdelen voor nodig. Iemand enig idee waar ik die vandaan moet toveren?

FB43-2401
T37-6 <- F bakelaar
T50-6 <- F bakelaar
MJE181
1n5257B
1000p mica
750 mica

Tevens zoek ik nog een antenne aanpassing om deze 50 ohm uitgang aan mijn spriet(je) te hangen.

Volgens mij kan Frans een goed deel vd rest ook wel leveren.
Een mailtje doet vaak wonderen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (73%)]

Ik heb ook nog de berekeningen en grafieken teruggevonden voor VHF veldsterkten. Nu, dat is geen doen; met de antennehoogte op vrijwel nul moet je honderden watts stoken om een bruikbare veldsterkte te maken bij de ontvanger, 50km verderop.

De grafieken (Eckersley) zijn al oud; het enige andere model wat bij zulke lage hoogten bruikbaar blijkt, is een militair (maar nu vrij) programmaatje EREPS; moet je maar eens op Googelen.

Sprietje aanpassen is makkelijk genoeg, 'gelukkig' (;)) zit er vrij wat weerstand in de aanpasspoel. Dat kijken we wel als je zendertje goed in 50 ohm draait.

In wat voor weersomstandigheden moet dat ding varen trouwens? Wordt de antennevoet geregeld nat? Zout water of zoet?

poeh, ik ben nog niet zo ver dat dat ding echt vaart... Ja, ik denk dat hij nat wordt, maar alleen zoet water. Het is natuurlijk mogelijk om alles te isoleren door een geïsoleerde spriet te nemen en de voet van plastic te maken en alles in te gieten.

Op 31 mei 2010 22:48:00 schreef Frederick E. Terman:
Ik heb ook nog de berekeningen en grafieken teruggevonden voor VHF veldsterkten. Nu, dat is geen doen; met de antennehoogte op vrijwel nul moet je honderden watts stoken om een bruikbare veldsterkte te maken bij de ontvanger, 50km verderop.

De grafieken (Eckersley) zijn al oud; het enige andere model wat bij zulke lage hoogten bruikbaar blijkt, is een militair (maar nu vrij) programmaatje EREPS; moet je maar eens op Googelen.

...

T.L. Eckersley van de Marconi Company?
Dan zijn die grafieken zo'n 70 jaar oud.