Hoi iedereen,
Ik wou een passieve bass filter gaan maken, maar heb eigenlijk helemaal geen informatie over de waardes van de spoel/weerstand en condensator?
ik heb wel deze formule F = 1 / (2 pi (L C)^0,5)
F = maximaal 250 Hz maar, hoe kan ik de formule omzetten?
zodat ik C = heb
en hoe kan ik de zelfinductie in Henry uitrekenen? ik snap niets van de formules op wikipedia 
alvast hartelijk bedankt
Marcel
Belleblaas
BelleBlazer4Life
Marcel,
Ik houd niet van voorkauwen maar dit was
Laten we er even vanuit gaan dat de door jou gegeven formule voor jou toepassing juist is (ik denk namelijk dat je wat mist).
Je geeft aan dat F = 1 / (2 pi (L C)^0,5.
Heb je enig idee wat die macht (^0.5) nu voorsteld? (volgens mij snap je dit wel) want ik ben die notatie zelf niet op wikipedia tegen gekomen (wat voor studie volg je eigenlijk?).
Als ik dit mis heb kan ik je vertellen dat een getal^0.5 de tweede machts wortel is van dat getal. Dus 9^0.5 = Wortel(9) =3
Als je dit al door had dan moet het isoleren van "C" ook kinderspel voor je zijn. Denk i.p.v. F aan w (omega= 2*PI*f) en substitueer (vervang) F door w (omega). Dit maakt de formule overzichtelijker.
w= WORTEL(1/LC) (inverse bewerking van worteltrekken toepassen...)
w^2=????
Ga vervolgens eens kruislings vermenigvuldigen (zo noem ik dat maar even ->w/1=w).
En dan jij verder!
OK lang verhaal maar er zijn legio calculators online te vinden.
Ik wil geen spelbreker zijn, Belleblaas, maar wat is er mis met gewoon het antwoord te geven? Het is geen schoolvraag toch?
F=1/(2*pi*wortel(L*C)) => 2*pi*F = 1/wortel(L*C) => (2*pi*F)^2 = 1/(L*C) => C = 1/(4*L*(pi*F)^2).
Als je de zelfinductie van een zelfgewikkelde spoel wilt schatten dan kan je misschien op deze webpagina de juiste waarden invullen en op calculate drukken: http://www.66pacific.com/calculators/coil_calc.aspx
De benaderde formule die men gebruikt staat ernaast...
Maar ik denk dat je best start van een grote capaciteit met een gekende C-waarde en zo de L-waarde berekent van de spoel die je nodig hebt. De formule hierboven is symmetrisch in L en C, dus L = 1/(4*C*(pi*F)^2)
B.V.
Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)
Een laagdoorlaatfilter bereken je toch niet met de formule voor resonantiefrequentie?
Heb je een schema van hoe het er ongeveer zou moeten uitzien want ik ben niet helemaal mee.
Belleblaas
BelleBlazer4Life
@jommeke,
Geen schoolvraag of verborgen schoolvraag...heb ze beide meerdere malen voorbij zien komen. Als ik echt niet zou willen helpen had ik mijn boodschap in andere vorm gebracht of zelfs geeneens gereageerd.
En
"symmetrisch in L"
wat bedoel je daar nu mee?
Spelbreker???
In beide gevallen geef ik de TS de mogelijkheid om nog een stap verder na te denken want ik heb het idee dat TS het wel deglijk begrijpt maar even een extra trigger nodig heeft.
Niets mis mee denk ik.
@B.V.
Daarom denk ik (zoals beschreven in mijn eerste antwoord) er iets ontbreekt.
ja ik kom er niet echt uit.
ik kwam aan die formule, doordat ik hier de zoekmachiene gebruikte, en zo op een andere discussie kwam.
en ik heb ook geen schema. daarom kwam ik eerlijk gezegd ook naar dit forum.
daar is het toch voor, om te helpen..
en nee het is geen schoolvraag, want ik heb immers al vakantie i.v.m. examens 
Belleblaas
BelleBlazer4Life
Marcel,
Laat eens zien wat je zelf hebt gevonden (inclusief links e.d.) en laat aan de hand daarvan zien waar je op dit moment met de door jouzelf gevonden gegevens zelf vastloopt.
Nogmaals.... welke/wat voor opleiding volg je?
B.V.
hierop heb ik een beetje zitten rondneuzen:
http://www.breem.nl/fldbasis/pgbasis-05.htm
en op google gezocht naar dergelijke sites.
De opleiding die nou volg is middenkader engineering technicus mechatronica niveau 4.
ik heb vmbo kader elektro opleiding gehad.
B.V.
Op 1 juni 2010 22:12:40 schreef B.V.:
Een laagdoorlaatfilter bereken je toch niet met de formule voor resonantiefrequentie?
Heb je een schema van hoe het er ongeveer zou moeten uitzien want ik ben niet helemaal mee.
Het zou in principe wel kunnen met volgend schema:
Vin -> L in serie met (C en R in parallel)
Na de resonantiefrequentie is er een attenuatie van 40dB/dec. Opslingering rond de resonantiefrequentie kan je vermijden door de Q-factor laag genoeg te kiezen.
Maar ik besef dat het misschien wel een beetje ver gezocht is...
edit: ik bedoel dus onderstaand netwerk:
Leg je op dat F=2*pi*250=1/sqrt(LC) en dat Q=R*sqrt(C/L)=1/2 zodat het 6dB-punt op 250Hz komt te liggen (i.e. de helft van de spanning aan de uitgang bij 250Hz), dan bekom je C=39uF en L=10mH. Deze waardes zijn dus afhankelijk van de impedantie van je luidspreker (ik heb hier R=8Ohm genomen, maar kan vb. ook 4Ohm zijn). De waarde van C is realistisch, maar die van L is misschien wat groot. Je kan hoe dan ook nog een beetje opslingering toelaten (en het 6dB-punt wat naar rechts verschuiven) door L wat kleiner te kiezen. Onderstaande figuur is een plot van de frequentierespons:
En
"symmetrisch in L"
wat bedoel je daar nu mee?
F=1/(2*pi*wortel(LC)). Als je L en C verwisselt bekom je dezelfde formule. Dus als L=f(C), dan is ook C=f(L).
[Bericht gewijzigd door jommeke op (35%)]