betreft: Koelkast (geen vriezer) :
KOELT NIET VOLDOENDE bij gebruik thermostaat draaiknop
Liebherr - inbouwmodel
KIe 2340 Index 23/001
Service nr. 9970558-00
koelkast heeft een regelunit bovenaan-buiten kast:
Tempdisplay -- SuperCoolknop -- thermost.draaiknop -- deurschaklr.
1. Met knop 'Super Cool' daalt temp. tot 2°C (op Tempdisplay)-gemeten temp in glas water midden koelkast is dan ook een 3°C: dit is OK
2. Met thermostaat draaiknop (standen : 1-2-3-4 standen), kan de temperatuur niet laag genoeg ingesteld worden: - stand '4' -- nog steeds 8 a 9 °C gemeten in koelkast met thermometer in glas water in middenvak, midden op plaat. De display geeft dan een 7°C aan.
de koelkast is nu uit de keukenkast gehaald, de temp.rondom koelkast is nu een 21°C, het is een SN-T type.
De regelunit bovenaan al eens losgemaakt, vanaf thermostaat vertrekt een capilaire voeler (ik denk dat het zo noemt) naar binnenkant koelkast (onbereikbaar - zie volgende foto in midden, de cap.voeler gaat in witte mantel koelkast binnen)
- het binnenlichtje blijft niet branden, de deurschakelaar houd ik constant ingedrukt (plakbandje erover)
- binnenin koelkast zit een 'voeler' (NTC?) die met 2 draadjes gekoppeld is naar de printplaat (op foto is licht-armatuur even weggehaald)
Ik vermoed thermostaat of NTC vervangen, NTC zal wel lukken, maar thermostaat heeft een capillaire voeler, die bovenaan in koelkast 'verdwijnt', en waar ik verder niet aankan...
Wie kan me enig advies geven?
dank
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
op turbostand werkt hij dus wel goed..... deurrubber al eens nagezien en of de deur wel helemaal sluit , evt de kk een stukje verder naar voren zetten zodat sluiten zichtbaar is .
de temperatuur is gemeten met minstens een uur de deur dicht? . heeft hij ook zat ventilatie van onder naar boven ? zoniet is de koelverhouding niet goed haalbaar na een aantal jaren . zit er bijv veel spinrag in het onderste gat . dit type regelaar is niet zo snel van slag , het kan zijn dat de potmeter voorop vuil is en dan niet altijd meer op de hoogste stand koelt .
zo te zien is het een model uit de 90's en dan is hij al 15 jaar oud dus motorslijtage kan ook het verschil veroorzaken . heb je al de verdamper schoongemaakt ?
van het net geplukt :
Klimaatklasse Omgevingstemperatuur
SN 10 - 32 graden
N 16 - 32 graden
ST 18 - 38 graden
T 18 - 43 graden
SN - ST 10 - 38 graden
SN - T 10 - 43 graden
[Bericht gewijzigd door testman op (12%)]
bedankt voor snelle reactie..
- deurrubbers zijn voor testen proper gemaakt
- koelkast is uit de keukenkastgehaald en op losstaand tafeltje gezet, voldoende luchtcirculatie en goed zicht op rubbersluiting, ook volledig stofvrij gemaakt vanbuiten
- klimaatklasse mag nu met dit weer geen probleem zijn: omgev.temp 21°C
- even opgezocht : aankoop is van mid.'99
- vermits 'super-cool stand' 2°C haalt moet de motor/compressor toch nog in voldoende goede staat zijn?
blijft:
- potmeter is geintegreerd in thermostaat, zal eens kijken of ik hier iets kan aan bekijken / ..
ik denk aan 2 zaken:
- thermostaat
- NTC voeler in koelkast zelf
kan ik hier bijkomende testen uitvoeren?
Thermostaat K57L5861 lijkt mij niet goed meer.
Bij supercool wordt de thermostaat overruled en word na 6 uur automatisch uitgeschakeld om energie te besparen.
De temperatuurvoeler doet na mij weten niet mee , behalve dan dat hij dit doorgeeft voor het display.
Hier zit misschien wel een leuk testje in om daar achter te komen.
Temperatuurvoeler kan je misschien afdekken en kijken wat er gebeurd met de temperatuur in de koelkast en op het display.
testman
ach ik zie het nu ook het is een gewone thermostaat , geen printje . dan is de th waarschijnlijk verlopen idd . als de supercool pas na 6 uur de koeler op 2 graden heeft vraag ik me af of dat de ondergrens is van z'n koelen . maar thermostaten verlopen met de tijd dus een nieuwe zal het probleem oplossen . op de max stand gaan ze meestal aanvriezen en onderin vriest het dan continu , heb je dit ook nog ?
@ S.Oldeerbout
De temp.voeler in de koelkast: had ik voorheen al vrijgemaakt (zat achter afdekking van binnenlampje-op een afstandje hiervan). Ik had deze al eens afgeplakt met wat tape, de display bleef daarna constant op 9°C, eender welke stand van thermostaat. Daarna constateerde ik, door het bedieningspaneel los te maken bovenaan koelkast, dat het binnenlampje bleef branden(de deurschakelknop bleef constant uit!). Dat was dus geen relevante test. Daarna de deurschakelknop afgeplakt, zodat lichtje constant uitblijft.
Sindsdien staat koelkast nog steeds vrij, stand op max.koelen ('4'). De met thermometer gemeten temperatuur is een 8°C. Op de display komt 2°C. Ik heb zojuist de voeler in de koelkast in een glas lauw water gezet, binnen de 2 minuten stond de display van 2°C naar 9°C.
Ik denk sowieso de thermostaat te vervangen, en dan zien of het nog nodig zal zijn de voeler in de koelkast te vervangen.
MAAR: de thermostaat heeft een krullend buisje aan zich. Ik veronderstel dat dat de capillaire voeler is, en deze voeler verdwijnt in koelkast, en ik vrees dat deze niet uit koelkast kan gehaald worden.
ik zet voor alle duidelijkheid nog eens de foto erbij:
Ik weet niet hoe ik een pijltje op een .jpg kan plaatsen, daarom probeer ik het uit te leggen: het is de meest linkse witte kabel, van links naar rechts, iets dieper gelegen, die in de koelast verdwijnt in een rubberen hulsje.
@ testman: er is geen aanvriezen in de koelkast.
1.- zijn we zeker van thermostaat type K57L5861?
2.- hangt daar een cap.voeler aan?
3.- kan ik die misschien op een andere plaats inbouwen?
voeler kun je er meestal voorzichtig uithalen, let op !!! merk met een plakker of permanent marker goed de plek waar deze in de koelkast verdwijnd.
Bij je nieuwe voeler is het zeer belangrijk dat hij er weer net zo ver insteekt (zelfde diepte/lengte), voor een goede werking.
overlengte voorzichting oprollen, nooit de kappilair inkorten (ja heb het gezien
) en zeker niet knikken.
als de oude tehermostaat als defect is gemeten kan je er rustig iets harder aan trekken, stuk is ie toch al. beetje treken duwen draaien en hij moet los komen.
suces.
[edit] maak eens een goede foto van de binnenkant schiet me net te binnen dat dat hij soms ook op/achter de verdamper geklikt kan zijn (bv. Gram) zit de verdamper als los element in de koelkast ?
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (15%)]
@ Shiptronic:
Daar kan ik zeker wat mee, bedankt! De thermostaat-voeler zou er dus waarschijnlijk uit kunnen.
Maar eerst laat ik je foto's van binnenkant zien:
foto van volledige achterkant:
foto van bovenkant achter-links:
foto van onderkant achter-links:
ik heb er een schroevendraaier tss. gestoken om te laten zien dat het een aparte 'plaat' is, maar deze kan ik niet draaien. Enkel het onderste stuk kan wat naar voren.
Ik heb er een spiegel onder gehouden, en zie leidingen links en rechts door de achterwand komen.
ik kan nog niet zien of de thermost.voeler hierop gemonteerd is.
Ik heb nog niet de thermostaat gedemonteerd.
Ik ga eerst op zoek naar vervangtype, zodra deze er is, probeer ik te demonteren. In tussentijd wacht ik op evt. aanvullende reacties.
Prachtig toch zo een forum, t'is de eerste maal dat ik het echt actief gebruik (voorheen enkel consulteren). Ben eens benieuwd of mijn probleempje hiermee opgelost raakt.
testman
als de thermostaat er al niet uitkan door aan die draad te trekken dan kan hij ook ingepurd zijn en word het een nieuwe kast , daar deze sensor tegen de leidingen moet zitten ( schakelt ong bij -15 graden ) , ook kan de sensor via de snoeren aan de bovenkant achter weer uitkomen en dan over de achterwand lopen naar de plek waar de voeler zit , kijk hier ook maar eens na.
mocht het ding er niet uitkunnen , dan zit er een klein schroefje op de th met lak erop , dat zou een verbetering kunnen geven maar een lichte draai zal al zat zijn dan .
ik heb ook weleens het schakeldeel omgezet van de th naar een andere thermostaat , daar de mechanica juist slechter word .
SLOTJE
ik heb de vorige dagen de thermostaat open gemaakt en een stelschroefje in de thermostaat gevonden.
Door wat zoeken (vast of los draaien) is het me momenteel gelukt de temperatuur op stand 2 (van de 4) op een 5°C te krijgen.
Ik ga morgen alles zo terug monteren. Uiteindelijk zonder een wisselstuk te gebruiken, enkel wat bijregelen van schroefje in thermostaat.
Bedankt aan degenen die hun kennis en tijd hierin wilden steken!
(toch moet ik de rekening nog eens maken of het niet voordeliger is een nieuwer-zuiniger type aan te kopen, de deze is van 1999, de energieklasse heb ik nog niet teruggevonden)
testman
een vervangende aaa klasse is zeker 50% zuiniger met energie , maar de truc met het schroefje heeft dus gewerkt dat is mooi toch .
vervangen kan altijd nog .... nu is je bier iig koel.
weet je nog of dat je het stelschroefje hebt in- of uitgedraaid, ik heb namelijk het zelfde probleem....
zet een markering streepje, en schroef een halve slag inof uit, kijk wat er gebeurd, als het beterword door schroeven tot het goed is, als het slechter word moet je de andere kant op 
als er na een aantal slagen draaien niets gebeurt, heb je of het verkeerde schroefje of er is iets anders aan de hand
Wij hebben dezelfde Liebherr koelkast maar deze is van bouwjaar 2001,om te koelen moet ik steeds de super cool knop indrukken want de normale gang van koelen gebeurt niet meer.
Tijdens het koelen via de super cool knop loopt de temperatuur af van 9 naar een streepje in het bovenste gedeelte van de display.
is hier ook de thermostaat ook kapot en wat te doen.
M.v.g Herbert