Alle PV inverters hebben een verplichte beveiliging tegen het zogenaamde eiland bedrijf.
Dit wil zeggen dat zij bij uitval van het net geen spanning meer leveren aan dit net zodra de netspanning wegvalt.
De beveiliging in de inverter is een relais wat de verbinding met het net verbreekt bij wegvallen van de netspanning.

Toch is dit iets wat ik wel graag zou willen regelen maar dan op een veilige manier.

Ook bij een noodstroomgenerator is dit immers mogelijk.
Je kunt dan denken aan een relais wat de verbinding van de woning met het net verbreekt bij uitval van het lichtnet waardoor de woning op zich zelf een eiland gaat worden.

Wat ik me meer afvraag, wat gebeurt er met een inverter, kan deze tegen de sterk wisselende belastingen bij rechtstreeks huishoudelijk gebruik of kan ik beter gaan nadenken over het omschakelen van de panelen zelf naar een 2e inverter die ook geschikt is voor het laden van accu's? Dat ik alleen energie heb als de zon schijnt is voor een dergelijk geval al voldoende.

De installatie die ik heb is redelijk fors (3 kilowatt piek) en levert op een zonnige zomerdag bijna 10 kilowatt op.

Wie heeft zinnige tips voor me?

Jerry

Een grid-inverter heeft de netspanning nodig om het vermogen af te leveren, en kan niet als eilandvoorziening gebruikt worden.

Het is een veel gemaakte denkfout dat ze omgebouwd kunnen worden om batterij-loos netspanning te kunnen leveren.

Je moet du gaan denken aan de extra investering in batterijen, laadregelaar en inverter. Plus een schakelsysteem om de Pv stroom om te schakelen bij uitval van de netspanning.

Wat wel kan is een Victron Multiplus kopen.
Dit is een combinatie van een UPS (uninterupted power supply) en een DC-->AC converter.
Dit apparaat zet een accuspanning (12/24/48 V) om in 230 wisselspanning 50Hz. Als de netspanning in je huis uitvalt start de omvomrer direct op. Als er WEL netspanning is wordt de accu weer opgeladen, en schakelt een relay over op het lichtnet van de NUON.
De inverter heeft een 230v uitgang waar dus ALTIJD spanning op aanwezig is, ook als de hele straat zonder stroom zit.
Deze uitgang kun je DIRECT koppelen aan een solar-inverter!!!!!!
De Victron Multiplus bevat speciale eigenschappen die dit mogelijk maakt. Kijk maar eens op de site van Victron.

Als de stroom in de straat is uitgevallen zal de Multiplus 230V maken uit de accu. Als de zon dan ook schijnt worden automatisch je accu's bijgeladen. Gewoon de stekker van de solar-inverter in de stopkontakt-uitgang van de Multiplus duwen, zo simpel is het.

hij zal wel extra schakelaars nodig hebben dan anders moet de victron de hele wijk totaan de wijktrafo gaan aanzwengelen en dat gaat dan pieiiiiip en uit is de ups . een automatische scheider in de meterkast zal dan nodig zijn .

Deze scheider zit natuurlijk in de multiplus.
Deze schakelt om van NUON-net naar eigen voorziening.

Dat is inderdaad een situatie die ik een aantal jaar ook gebruikt heb. Een 5Kv UPS, en zonnepanelen met een grid-inverter, maar qua prijs scheelt het bijna tot niets en kan niet iedere UPS een groot battery-pack aan.

Het is dus ook van belang te weten voor hoe lang je een outage wil kunnen afhandelen, plus het heeft het nadeel dat bij uitval van de netstroom je batterijen NIET opgeladen worden door de grid-inverter.

Op 1 juli 2010 12:27:52 schreef hobby-ist:

Deze uitgang kun je DIRECT koppelen aan een solar-inverter!!!!!!

Gewoon de stekker van de solar-inverter in de stopkontakt-uitgang van de Multiplus duwen, zo simpel is het.

Heb je dit wel een gedaan? Volgens mij kan dit nl niet of idd geval niet met alle PV inverters. De multiplus kan alleen via de generator/net ingang laden, of idd geval 1 ding tegelijk.

Ik weet 99% zeker dat ook bij de Victron Multiplus de batterijen NIET opgeladen zullen worden.
Dat ding is toch niet gek? Gaat zijn batterijen proberen op te laden uit 230V die die zelf aan het leveren is! Alleen als er stroom op zijn input staat zal hij de batterijen gaan laden.

Ik heb het bij twee verschillende UPSs geprobeerd [een 5Kva en een 3Kva op een battery-bank van 14k4 Ah], en in beide gevallen slaat de grid-inverter uit.

Misschien dat als je een afname hebt die groter is dan de Pv productie dat ie een tijdje blijft lopen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Je hebt van SMA een off grid inverter die dat wel kan.

GIOX,

Kijk eens op de site van victron energy.
http://www.victronenergy.com/upload/documents/multi%20with%20grid%20co…

Het systeem werk (zoals ik al zei) in twee richtingen.
Je kunt de accu's bijladen in twee gevallen:
1] indien er normale netspanning is van de NUON
2] indien er een solar-paneel is aangesloten via een grid-tie inverter op de AC-uitgang van de MULTIPLUS EN als er meer AC-power word opgewekt (met de zonnepanelen) dan dat je verbruikt.

Weer een voorbeeld:
Het is zomer (overdag), en de netspanning is uitgevallen in de hele straat.
De Victron Multiplus levert nu 230V via de 12V accu(noodstroomfunctie).
De zonnepanelen wekken 1400Watt op. U tv staat thuis aan (trekt 200W). U wekt dus meer energie op dan u verbruikt.
Aangezien de zonnepanelen de 1400Watt niet meer kwijt kan in het lichtnet ( de stroom in de straat is immers uitgevallen!!!) zal deze de energie in de accu duwen. Er gaat 1400 - 200 = 1200Watt de accu IN. Bij 12V loopt er dan 1200 / 12 = 100Ampere de accu IN.

Indien het NUON-net weer terug is schakelt de Victron Multiplus terug naar normaal bedrijf, en worden de accus bijgeladen via het NUON-net. Net zoals bij een normale acculader. Indien u weer zonne-energie opwekt loopt deze energie nu deels in de accu, en als die vol is weer gewoon het lichtnet in. Uw stroommeter loopt dan TERUG.

Eigenlijk is het heel simpel.

Tja, ik lees nu al een uur manuals op deze site en applicatie voorbeelden. En ondanks dat ik wel gezien heb dat de Solar Power via de grid-invertor op de output moet, staat er niet dat het teveeel een energie in de batterijen opgeslagen wordt. Alleen via het net of via de generator.

Dus kan je een exacte locatie geven waar beschreven staat dat dit echt kan!

De excacte details vind je niet.
Dat ligt nl vast met de opbouw van het apparaat.
Je vind wel application-notes over HOE je alles aan moet sluiten, en welke instellingen dat je moet activeren.
Ik heb er zelf al mee "mogen spelen", en het is een geweldig apparaat. Er zitten nog vele andere handige features op.

Ik heb hier zelf ook een staan maar wist niet dat dit kon. Eigenlijk zou het wel moeten kunnen aangezien er maar 1 eindtrap inzit die bi-directioneel werkt. Het net wordt er dan met een relais doorgeschakelt..

wij hebben opschool een generator op eilnad bedrijf laten werken.
er moet een soort module tussen die de netspanning meet bij het opstarten en daarmee syncorneseert hij. bij het wegvallen van het net schakeleld hij niet af.

bij het opkomen van het net.
-->nog enkele sec door op generator --> als net nog niet weet wat hij wilt
--> meten van het net.
--> opnieuw syncorniseren.
--> alletwee inschakelen

@RedTiger: Laten we het niet ingewikkelder maken dan het is. Het is duidelijk dat als er wel netstroom is, de output van de grid-invertor DOOR de UPS heen gewoon het net opgepompt wordt.
Het gaat erom wat er gebeurt als de netstroom wegvalt en het geleverde vermogen van de grid-inverter groter is dan het opgenomen vermogen in de kring/woning.

Ik werk al jaren met dit spul en ik ben er nog nooit één tegengekomen die dan de batterijen gaat laden van het overschot van stroom van de grid-inverter. Sterker nog, ik ben nog geen grid-inverter tegengekomen die blijft lopen.

Maar ik zal Victron wel even bellen vandaag.

@wilske: Er zijn diverse UPS systemen die een generator input hebben. Die synchroniseren allemaal.

En wat gebeurt er dan wanneer een elektrieker die de installatie niet kent en de hoofdschakelaar afzet om bijvoorbeeld een hestelling te doen aanhet wasmachine en dan wel stroom krijgt via de PV installatie,dat kan toch ook niet kunnen??

mvg Luc

de hoofdschakelaar zet alle spanning af.
zo als het zecht dit is een schakelaar en geen automaat.
en als er spanningen op de kast blijft staan moet dit aangeduid zijn met een driehoekige gele stikker met een bliksem op

De Multiplus veranderd NIETS aan de uitgaande groepen in een huis.
Alles blijft normaal. Als je aan een groep gaat werken in een huis dan schakel je deze groep gewoon uit, terwijl de andere groepen onder spanning blijven.

Voorbeeld:
Een huis heeft 8 groepen. De solar-inverter hangt aan groep 3.
Er zit een Multiplus tussen de hoofdschakelaar (dus in de toevoerleiding), en de stroom van de NUON is uitgevallen.
De Multiplus neemt het over, en genereert 230V. DEze 230V gaat naar alle 8 de groepen. Groep 3 "helpt mee" in de energieproductie.

Dan heeft Luc toch gelijk? Afzetten van alleen de hoofdschakelaar maakt de gehele installatie niet spanningsloos. Een volgende vraag is of dit een groot nadeel is, dat lijkt me namelijk niet.

is toch niet zo heel speciaal als je nu een reeks zekering hebt die achter een UPS zitten heb je dit probleem toch ook.(ok misschien niet een situatie die je onmiddelijk in een woonhuis verwacht)

Heb hier ook een zekeringkast met een hoofdschakelaar waarbij ook 4 zekering zich niet op die hoofdschakelaar bevinden.

@Shipmate:

Ik weet niet hoe dit zit met regelgeving, maar ik zou verwachten dat wanneer een huis een noodstroomvoorziening heeft, zowel de NUON als de noodstroomunit via een hoofdschakelaar uitgezet moeten worden.
Eigenlijk heb je de volgende serie aan onderdelen:
NUON-hoofdschakelaar--> Noodstroomvoorziening met doorschakelrelais--> hoofdschakelaar die alle eindgroepen spanningsloos maakt.
Bovenstaande is gebaseerd op pure logica. Zo zou het volgens mij moeten zijn.
De Multiplus heeft trouwens een kleine schakelaar voor uit te schakelen.

@LUCB

En wat gebeurt er dan wanneer een elektrieker die de installatie niet kent en de hoofdschakelaar afzet om bijvoorbeeld een hestelling te doen aanhet wasmachine en dan wel stroom krijgt via de PV installatie,dat kan toch ook niet kunnen??

Een goede elektricien zal voordat hij gaat werken aan een installatie eerst de eindgroepen spanningsloos maken waaraan hij gaat werken. Dit kan dmv het uitnemen van de stoppen, of door het omdraaien van de eindgroep-schakelaar. Dit staat helemaal los van het feit of er wel/niet een solar-inverter in het huis aanstaat, of als er wel/niet een noodstroomvoorziening is.
Gaat u werken aan een groep in het huis?--> betreffende eindgroep opzoeken in de meterkast en deze uitschakelen.
Dit is normale procedure.
Indien een goede erkende elektricien aan een schakelkast gaat werken, moet hij of de hoofdzekeringen verwijderen, of de hoofdschakelaar van de aanvoerende lijn omzetten. Hierna moet deze vakman testen of alles werkelijk spanningsloos is dmv een meter. Hierna kan hij veilig werken.

Alleen als er tegen de nen1010 in een hoofdschakelkast is gebrast door een prutser kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.