Hallo iedereen,

We gaan op vakantie naar Italië en we hebben geen airco.
Bestaan er airco's op 12V?
Ik heb ook al koelboxen gezien die koude lucht afgeven???

Alvast beankt! :)

Die zijn er wel, maar niet goedkoop... http://www.roadpro.co.uk/retail/product_list.aspx?prod=DC+Airco+12V+ai…
Koelboxen die koude lucht afgeven, koelen waarschijnlijk net genoeg om een ruimte ter grootte van een keukenkastje ietsje af te koelen...

Ja.

Gôh, alweer een tevreden klant. Als alle vragen hier zo makkelijk waren te beantwoorden dan zou het hier best saai kunnen worden.

Nu even alle gekheid op een stokkie.
Topicstarter, natuurlijk bestaat zoiets, maar de vraag is, wat je er mee wilt doen. Hoe groot is je auto, wil je een ingebouwde installatie of moet het een los kastje zijn?

Losse kastjes werken namelijk niet, ook die koelboxen niet. Het afkoelen van een ruimte betekent het onttrekken van energie. Die energie moet ergens naar toe.

Nu kun je wel gaan hannessen met koelelementen maar die ontdooien erg snel in een hete auto. Het meest duurzame is een airco met eigen compressor die door de motor wordt aangedreven. Andere oplossingen met ventilatoren, peltiers en dat soort dingen zijn gewoon niet goed. Je hebt het namelijk over enorme hoeveelheden (warmte)/(zonne) energie die weggewerkt moet worden.

airco op 12v ??? zal een leuke stroom gaan trekken , zelfs al is het een poppenhuisairco zit je vlot aan 500watt pompvermogen wat 41 ampere is bij 12v .

is het niet beter om onderweg de arko te gebruiken en op de vakantieplek een mobiele airco op 230v te gebruiken ?

Ik heb wel al frigoboxen gezien met een ventilator op die de koude lucht afgeeft.
Het kan makkelijk 45 graden worden in de auto.
Het zou fijn zijn moest die temperatuur al een klein beetje lager te krijgen zijn....
Het is niet de bedoeling om een airco te laten inbouwen, meer een extern apparaat...

EDIT: http://www.gandermountain.com/modperl/product/details.cgi?r=view&i…

[Bericht gewijzigd door weerstand54321 op (16%)]

Daar moet je ijs in gooien. Waar haal je dat onderweg?

Dat apparaat maakt gebruik van een paar blokken ijs om de lucht te koelen. Als je auto 45 graden is, en je lekker door het zonnetje rijdt dan worden ettelijke duizenden watts aan warmte toegevoerd aan je auto. Je ijs zou in een half uurtje gesmolten zijn. En het opnieuw bevriezen duurt een eeuwigheid.

Die dingen werken als je in een gesloten, geisoleerde ruimte zit. Dan is er weinig aanvoer van energie en kun je het ijs gebruiken om de temperatuur lager te krijgen. Door de isolatie blijft het dan koel. Deze apparaten zijn niet gemaakt om toestromende warmte te 'neutraliseren'.

Op tweakers zijn ze eens aan de slag gegaan met zelfbouw van dit soort dingen. Het principe is 100% hetzelfde.
Linkje naar het tweakers forum

Even een quote uit het topic

Realiseer je je dat er een paar kilowatt (!!) aan zonnewarmte op je auto valt? Oftewel, genoeg om (grofweg) een halve kg ijs per minuut te laten smelten. Oftewel voor je ritje van een uur zal je grofweg 30 kg ijs mee moeten nemen, en een flinke vriezer heeft 24 uur nodig om dat te laten bevriezen...

[Bericht gewijzigd door mbbneon op (18%)]

Een auto is nu eenmaal een beroerd oord om te koelen. Je zit in een klein hokje van glas en staal, midden onder de zon...
(Met wat pech ook nog donkerkleurig geverfd, dan wordt het nog moeilijker.)
Een apparaat uit 1 deel, wat in het interieur van de auto staat, kan nooit werken. (Waar moet de warmte heen?)

Is het duur om achteraf airco in te bouwen?

wat voor auto heeft u?

dat kan ook makelijker( een beetje dan ) haal de spanning van de autodynamo voor de 6 dioden weg en na 2 flinke zekeringen zet je deze zo op een flinke trafo van ~ 12v liefst met 3 aparte wikkelingen 12v ( wegens de 3 wikkelingen van de dynamo ) en zo de 230v in de airco , dan ben je een lompe agregaat kwijt en omvormer die de inschakelstroom niet aankan . heb je wel een flinke dynamo nodig van een 90a maar die zit in een beetje auto wel in .

maar is meer een project voor een echte barrel die geen inruilwaarde meer heeft .

Op 10 juli 2010 15:20:45 schreef weerstand54321:
Is het duur om achteraf airco in te bouwen?

Een andere auto mèt airco kopen is waarschijnlijk goedkoper...

Op 10 juli 2010 15:49:38 schreef testman:
[...]
Gebrabbel van testman

Heb ca. 7 minuten nodig gehad om proberen te begrijpen waar je naartoe wou...
Dus je bedoelt het gebruik van een 230VAC mobile airco in de wagen.

Jouw oplossing kan niet werken want 230VAC mobile airco's hebben een tweede luchtcircuit naar buiten toe dat de koudere (net gekoelde) lucht uit dezelfde ruimte weer aanzuigt om de compressor/condensor te koelen (vanwaar hun zéér belabberd rendement).
In een wagen betekent dat het (1-2m³?) pas gekoeld volume aan lucht in een paar seconden direct weer naar buiten geblazen wordt...
0.1% rendement? (of is het 0.01%?)

Alleen echte 'split' airco's kunnen in een wagen werken (dat zijn ook alle autoairco's).

PS: Mijn Kalorik 12.000BTU/u mobiele airco (1700W opgenomen vermogen) in de keuken (ingesteld op 24°C) draait continu aan vol vermogen sinds 7:30 deze morgen.
Hij stopt enkel (ca. om de 2-3 uur) als de condensatiebak vol is.
Temperatuur in de keuken zakt niet onder 27°C (zonder airco ca. 30°-32°C).
De 'warme lucht' slang zit in het kattenluik in de achterdeur.
Beter dan niets maar 't is om van te wenen...

Alleen echte 'split' airco's kunnen in een wagen werken (dat zijn ook alle autoairco's).

Of een voor dakmontage zoals in mijn bovenstaande link.
Weegt wel 36kg, gebruikt 25Amp, en is 70x90x35 cm, maar daar krijg je ook 4400btu voor.

@Arco: Deze oplossing werkt inderdaad wel maar voor die prijs koop ik me een complete tweedehandswagen mèt ingebouwde airco...

@ t-keu ik heb zelf jaren een mobiele airco gehad en dat aanzuigen van lucht uit de ruimte waar hij staat om de condensor te koelen is mij bekend . ik had dat ook opgelost met een 2e slang en een bak om de airco heen getimmerd van multiplex waar deze de lucht aanzoog , met een slang van 100mm diameter eraan naar buiten toe . nu moest hij wel warmere lucht gaan gebruiken voor zijn eigen radiator te koelen maar binnen was het zo veel koeler te krijgen omdat er geen 32 graden lucht van de gang binnengezogen werd.

ik had 1 raam voorzien van een plank 9mm multiplex met 2 gaten 100 / 125 mm voor de slangen van de airco dus hoefde de raam niet open te blijven staan wat anders ook weer veel hitte binnentrok , ik kon de plank met wat klemmen in de sponning zetten en zo dichtte de plank ook nog af met de rubbers van het raam zelf in het kozijn .

uiteindelijk heb ik het ding ( wat ook 12000btu was ) eruit gegooid omdat hij zoveel liep en veel herrie maakte . nu heb ik een splitunit van 12000 btu die ik heb gemod naar 15 binnen ventilatiestanden en deze koelt op 24 graden en haalt deze zelfs nog op stand 12 van 15 ( dus erg stil zodat ik ook snacht's kan slapen )

en ja ,ik doelde op de foto van sine en er een losse airco aanhangen zonder omvormer of agregaat , maar met 1,5kva trafo van de dynamo afgehaald om verliezen tegen te gaan van een omvormer die ook de accu leeg trekt wat deze metode niet doet en de dynamo regelt zichzelf bij omdat de gelijkspanning zakt door de ( ac ) belasting .

Op 10 juli 2010 17:33:48 schreef Turbokeu:

gezever van turbokeu

kijk kan ik ook en ik heb het probleem met de mobiele ac's zelf opgelost dus " gezever " slaat meer op jou ...

zal je even helpen met je kalorik : een wurgwartel pg11 in de lekbak maken , onderin de bak. dan een stuk slang erin en deze door het katteluik steken en je bent het steeds leegmaken van de lekbak ook kwijt .

Een bak water mee nemen en het dak continue nat houden? Het verdampende water zou dan wat energie aan de auto moeten onttrekken...

ik adviseer:

zoek een belastinvrije auto met airco

of een jaren 90 auto (kosten geen **** meer) zelfs met airco niet

een bmw 5 serie ofzo, hebben veelal airco, luxe auto en zeer goedkoop.

kost wel een lieve duit wegenbelasting maar dan doe je gewoon 3 maanden in de wegenbelasting en daarna verkoop je m weer.

kijk kan ik ook en ik heb het probleem met de mobiele ac's zelf opgelost dus " gezever " slaat meer op jou ...

Luister testman,
Ik heb totaal geen probleem met jou.
Ik ben zelf de eerste om je ervaring en kennis te erkennen, ik geef toe dat er regelmatig posts van jou zijn die zeer nuttige informatie inhouden maar de meeste vereisen een zware herseninspanning om de gedachte erachter te ontcijferen/decoderen...
Je mist spijtig genoeg de 'gave' om je kennis/ervaring in klare taal aan anderen door te geven.

zal je even helpen met je kalorik : een wurgwartel pg11 in de lekbak maken , onderin de bak. dan een stuk slang erin en deze door het katteluik steken en je bent het steeds leegmaken van de lekbak ook kwijt .

Dat is een idee!
Afvoerslang gewoon verlengen door het kattenluik naar de sterfput op het terras...

Op 10 juli 2010 14:27:57 schreef testman:
airco op 12v ???

Mag je ik je eraan herinneren dat het boordnet van de auto zo'n, jawel, 12V is?

zal een leuke stroom gaan trekken , zelfs al is het een poppenhuisairco zit je vlot aan 500watt pompvermogen wat 41 ampere is bij 12v .

is het niet beter om onderweg de arko te gebruiken en op de vakantieplek een mobiele airco op 230v te gebruiken ?

Mobiele Airco is over de 1000W. En de 12V 230V~ converter heeft ook hendig wat verliezen. Hoe snel wil je je accu leeghebben?

ok heb je gelijk in , terwijk ik aan het typen ben over 1 oplossing , is m'n brein al bezig met oplossing 2 en gezien ik geen vrouw ben loopt het nogeens door elkaar heen . vooral omdat ik bij idee 2 , idee 1 al half vergeten ben en vlug ga typen om het te onthouden .

en ben blij dat ik dit typ , als ik het ga uitleggen snap je het na 2 uur nog niet . ( ken mezelf wel onderhand ) ik moet af en toe wat schipperen met jip en janneke taal vaak voor sommige ts en de co érs snappen het dan niet meer , but no one is perfect :)

@testman: No hard feelings...
Gij doet moeite om het leesbaar te houden, ik doe moeite om het te begrijpen.
Beste van twee werelden toch?

Helaas kunnen wij geen winkelwagen voor u aanmaken.

Artikelnummer graag