oude multimeter

Hoi mensen,
mijn pa was de schuur aan het uitmesten en kwam het volgende tegen:
klik hier
mijn vraag is of deze nog zou voldoen als multimeter of dat ik toch maar snel en nieuwe digitale moet aanschaffen

btw: hij werkt op twee 1,5 v baterijen + een 22,5 v baterij :P
zijn deze laatste uberhaupt voor minder dan de prijs voor een nieuwe multimeter te krijgen?

"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." - Albert Einstein

Wat betreft de 22,5 Volt batterij zou ik 'm links laten liggen, maar verder denk ik dat 'ie nog prima bruikbaar is (al zou ik er geen 1,5 kV mee durven meten)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

deze zijn meestal sneller dan die goedkope digitale meters.
kan wezen dat je liever een digitale wil.

maar ik zou deze zeker niet weg gooien, je heb er vast nog wel eens 2 gelijkertijd nodig

De batterijen zijn (meestal) enkel nodig bij Ohm metingen.
De 22,5V batterij enkel op de stand 10K. dat was toch zo op mijn AF105 van toen...
Wel mooi dat je capaciteit kan meten, stand pF x1 en x10.
De Off stand dient (meestal) enkel om het meetinstrument kort te sluiten zodat de wijzer gedempt wordt bij transport bijvoorbeeld.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

ik zal hem eens gaan testen met alleen de twee 1,5 v baterijen.
wel even eerst een tweede kabeltje regelen, want die ontbrak...

(goedkoopste 22,5v baterij die ik tot nu toe heb gevonden was iets van €12,.. en een digitale multimeter heb je al voor een tientje)

"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." - Albert Einstein

Tja, nostalgie he.
Er gaat toch niets boven een naald van een wijzer die zwaaid.
Zuinig op zijn.
Over ca 100 jaar is ie een hoop geld waard.

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

2x 12v afstand bediening batterijtjes in serie en erin knutselen heb ik ook zo in mijn AF105 en werkt prima.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 31 augustus 2010 18:09:16 schreef Pertinax:
Wel mooi dat je capaciteit kan meten, stand pF x1 en x10.

Denk er om dat je capaciteit (x1pF en x10pF schalen) alleen kunt meten met behulp van de 220V netspanning.
Hij zal nu trouwens wel te hoog aanwijzen: je zet er 230V op.. :)
(maar dat kun je verrekenen)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org