hallo, ik had een vraag over de knipperlichten van mijn scooter. ik zal verder daar niet over beginnen. maar ik had dus een vraag over de knipperlichten.
in totaal zijn het er vier. nu heb ik de voorste 2 eraf gehaald en nu doen de 2 die achter zitten het niet meer. (ze zijn allemaal aangesloten op een schakelrelais)
nu vroeg ik me af of het mogelijk is om bij de 2 voorste aansluitingen weerstandjes in te bouwen zodat daardoor de achtersten het weer doen?
ik had het zelf zo uitgedacht
de lampjes die er eerst zaten: 12V 10W
dus P = UxI --> 10/12 = 0.8 A
U = IxR --> 12/0.8 = R = 15 Ohm
is dit correct en dus mogelijk?
met vriendelijke groet
Joost van Dijk
Tja R=U2/P is 144/10=14.4 ohm, maar je gaat nu wel 10 watt verstoken naar warmte, dus hij zal het niet echt doen.
PE1MIU
Kennis leert wat mogelijk is, ervaring wat onmogelijk.
Als je de voorste knipperlichten vervangt voor vermogensweerstanden van 15Ohm en minstens 10W dan gaat dat werken.
Bedenk wel dat deze weerstanden behoorlijk heet kunnen worden, dus ze dienen tegen het chassis of op een aluminium hoekprofiel gemonteerd te worden om de warmte af te voeren.
Anoniem
Wellicht kun je ook het knipperrelais modificeren. Kun je er achter komen wat het type van het knipperrelais is?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
hang de oude lampen gewoon achter de bekapping met wat zwarte lak over het bolletje heen , dan hoef je geen weerstanden te kopen en is het vermogen nog gelijk .
ook kun je de clicnotante aanpassen zodat deze op een lagere belasting reageert .( heb er bij mij een relais bijgezet omdat ik het ding niet hoor en zo staat ooit kilometers het knipperlicht aan )
@ PE1MIU
dus het zou kunnen werken? als ik ze goed wegwerk?
en het alternatief is dus 12V 10W lampjes wegwerken in de kappen?
Op 5 september 2010 11:35:25 schreef testman:
hang de oude lampen gewoon achter de bekapping met wat zwarte lak over het bolletje heen
Geeft die zwarte lak geen risico m.b.t. oververhitting van deze lampen?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zwarte lamp lijkt me een absolute prutsoplossing of een slechte grap. Een vermogensweerstand op het frame schroeven is wel de minste nog realistische oplossing, maar beter zou inderdaad zijn het relais te modificeren of vervangen. Dan verspil je in elk geval geen stroom en heb je minder onderdelen die stuk kunnen.
testman
dan geen lak erover maar een stukje 22 of 28 mm koperbuis wat je aan 1 kant platknijpt en zo meteen aan het franme vastzet , dan zit de lamp ook vast .
de clignoteur heeft een weerstand en condensator , verklein je de condensator dan reageert hij eerder op lichtere belasting .
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 6 september 2010 07:40:30 schreef testman:
dan geen lak erover maar een stukje 22 of 28 mm koperbuis wat je aan 1 kant platknijpt en zo meteen aan het franme vastzet , dan zit de lamp ook vast .
Ik zie werkelijk niet in waarom je een lamp in een koperen buis zou willen gaan klemmen. Neem gewoon die weerstand. Berekening was in orde, wel aan frame voor koeling zoals gezegd.
Clignoteur aanpassen is technisch een mooiere oplossing, maar de truuk met de weerstand wordt heel vaak toegepast.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Ik vind zelfs 10W vermogensweerstanden nog een prutsoplossing (die je dikwijls vindt bij goedkope LEDknipperlicht ombouwkits).
Mechanische knipperrelais kan je niet aanpassen naar een kleinere belasting (bimetaal).
Best is een elektronisch knipperlichtrelais aanschaffen.
Deze werken meestal bij belastingen vanaf 0.1 tot 10A, en de knipperfrekwentie is onafhankelijk van de belasting.
Voor het probleem van 'knipperlichten vergeten' bouw ik in al mijn motorfietsen een goede luide buzzer (Sonalert, model SC628, of een gelijkaardige) voor panelmontage in op een aluprofieltje.
Samen met twee 1N4148 diodes (OR poortje) vanuit de L en R knipperlichtdraden heb ik dan een luide biep synchroon met de knipperlichten. 
Alleen bij mijn Harley was dit niet nodig omdat het knipperrelais automatisch stopt na 10 seconden als je rijdt (alleen stilstaand blijft hij continu knipperen).
testman
een weerstand is ook een prutsoplossing , je hebt er ook geen nut van en deze schakelt ook nog eens ohms dus kan ook weer bijeffecten geven . gewoon de clicnoteur vervangen voor een electronisch model met een aanpassing .
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
je hebt er ook geen nut van
een zwarte gloeilamp is nuttiger wil je zeggen?
en deze schakelt ook nog eens ohms dus kan ook weer bijeffecten geven
Verklaar u nader;)
k heb het vaak genoeg toegepast bij een brommer. 10Watter weerstand erin, tegen t frame op geschroefd, en dan ledjes.
Werkt prima.
testman
ik bedoel dat de gloeilampen er al zijn en de weerstanden moet je kopen , en dan zou ik gaan voor de gemodde lampen gezien dat alleen aanpassing is van de oude situatie .
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Wat een non-argument. Ik heb thuis bovendien ook niet die koperen pijp liggen waar jij het over hebt (maar wel die weerstand), dus wat je 'moet kopen' is maar relatief.
En dat de ohmse belasting een probleem zou zijn? Een lamp lijkt me eerder een probleem door de lage weerstand als hij koud is.
Ik ontken nog steeds niet dat het aanpassen van de clignoteur een mooiere oplossing zou zijn hoor..
testman
de omse last kan anders reageren met inschakelen dat is net waar de clignoteur op reageert , een flinke elco die ook voorijlt zou ook kunnen werken . maar gewoon de clignoteur aanpassen is ook zo gedaan .