Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een schema voor een (dieren) geluiden bord.
Voor mijn zoontje van 1 wil ik graag een bord maken met plaatjes van dieren of voertuigen met een knopje waarmee een geluid word afgespeeld.
(20 tot 30 verwisselbare plaatjes/geluiden)

Ik kan nergens een schema vinden, en ik snap er te weinig van om het zelf te ontwerpen.

Heeft iemand een schema waarmee ik dit projectje kan realiseren?

Alvast bedankt!

Tom

Daarvoor zou je een MP3 module kunnen gebruiken.
De geluiden worden dan als MP3's opgeslagen en afgespeeld.

Een tijdje terug heb ik voor een project deze module gebruikt: http://www.mikroe.com/eng/products/view/165/smartmp3-board/

Deze module moet nog wel aangestuurd worden door een uc.

De mp3 trigger V2 is ook een mogelijkheid. Die heeft al 18 ingangen voor schakelaars. Via een uC zijn 256 geluiden te benaderen.

Hey Bjokal & MMSoft, bedankt!

Ik wil wel meer dan 18 opties, dus een uC heb ik dan sowieso nodig.
In dat geval is de smartmp3 board een betere optie denk ik aangezien ik dan geen versterker en speaker nodig heb.

Met de smartmp3 board & uC kan ik toch ook meerdere mp3 files direct aanspreken neem ik aan?

Hebben jullie nog een tip wat betreft een uC? Een hele simpele en goedkope lijkt me, maar aangezien ik nog nooit wat met electronica heb gedaan kan ik niet echt goed inschatten wat ik nu nodig heb voor wat ik wil doen.
Een schema zou natuurlijk perfect zijn, dan hoef ik niet alles in 1x te leren maarja kan niet alles hebben :-)

Het moet ook niet te duur worden natuurlijk, het is uiteindelijk maar een simpele toepassing (zover ik dat kan inschatten dan...)

groet,
Tom

Een hele simpele en goedkope lijkt me

Ik voel een PIC v.s. AVR discussie opkomen.

Persoonlijk zou ik zeggen : ATTiny 2313, makkelijk te programmeren qua hardware en freeware tools zoals AVR GCC of Bascom.
18 Toetsen in een matrix, ben je al een heel eind.

Groeten, Bram

Op 14 september 2010 12:12:34 schreef Tommie_:
Hey Bjokal & MMSoft, bedankt!
Het moet ook niet te duur worden natuurlijk, het is uiteindelijk maar een simpele toepassing (zover ik dat kan inschatten dan...)

Verre van.

Het Smartmp3 board neemt al een beetje zorgen van je hand, het schema is vrij makkelijk en 1 op 1 aan te sluiten.

Je zult een hoop software moeten schrijven. Zo moet je afhankelijk van je pic en programmeertaal een je sd kaart met spi aansturen en files eraf halen. Daarvoor heb je een fat libary nodig. Dat moet je dan weer snel genoeg naar de mp3 decoder sturen, die je natuurlijk ook nog moet instellen..

Als je nog geen enkele ervaring hebt met microcontrollers dan kun je beter eerst een simpele kopen en een ledje laten knipperen. Daarna kun je eens hieraan beginnen.

Of, meteen het mp3 triggerboard kopen, dan ben je meteen klaar ;)
Misschien 2 als je meer geluiden nodig hebt..

@bprosma: Het smartmp3board waar de TS het over heeft is van mikroe, en kan zowel op de pic als avr boarden van ze aangesloten worden.

Voor de TS met allerlei goedbedoelde PIC/AVR adviezen wordt dood gegooid: Kijk eerst even of er in je kennissenkring er iemand verstand van heeft, dat scheelt weer met antwoord op je vragen krijgen. En anders kun je op het forum genoeg flamewars vinden :)

[Bericht gewijzigd door RoelA op (17%)]

AN #165 - RC2 sound / Voice playback

http://www.mcselec.com/index.php?option=com_content&task=view&…

Lijkt me goed genoeg voor deze toepassing, geen mp3 decoder en sd kaart nodig.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (26%)]

Bedankt voor alle antwoorden!

Ik denk dat ik voor de MP3 trigger ga.
Met dit board kan ik meteen beginnen en wat in elkaar zetten met 19 triggers.

Ik kan dan ook gaan kijken hoe een uC werkt en proberen het board aan te sturen en de triggers uit te breiden. Dit zal wel even duren dus heb ik ondertussen in iedergeval wat leuks voor mijn kleine.

Roland zijn oplossing zal waarschijnlijk ook prima werken zonder de "overkill", maar ik begrijp er (nog) niks van als ik naar dat schema kijk, geen idee hoe en waar ik dan moet beginnen...
Zoals ik al zei, ik heb nog nooit wat gedaan met electronica :-)