Hallo allemaal,

Ik heb een Citta waarbij het licht wordt opgewekt door een spoel op de krukas. De lampen van de brommer zijn 12v, alleen de spoel wekt een veel hogere stroom op. Als ik dus topsnelheid rijd kan ik na ongeveer 5 minuten mijn lampen weer vervangen..

Ik ben echt een leek in elektra maar ik dacht aan een condensator. Alleen ik heb gehoord dat een condensator kan ontploffen als hij teveel stroom krijgt? Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Alvast bedankt!

Wat is er allemaal niet origineel aan die brommert? Want ik kan me slecht indenken dat bij een nieuwe Citta de lampen ook na 5 minuten stuk zijn.
En als hij helemaal origineel is lijkt het bijknutselen van allerlei extra's me zinloos, dan is er gewoon iets stuk dat gerepareerd/vervangen moet worden. Bijvoorbeeld een rotte vonkende massa, dat kost ook lampen.

Opgevoerd waarschijnlijk... Heeft m'n broer ook een tijdje gehad, daarna hoger vermogen lampen er in gezet, spoel kan nooit genoeg leveren, dus branden ze niet meer door.

Als het, zoals GJ zegt gewoon bij een standaard Citta gebeurd kan je ook een rotte lampen reeks te pakken hebben. Probeer dan een andere winkel.

Ja hij maakt wel wat meer toeren dan een standaard Citta :P
En de standaard lamp ervoor is 6v, dat levert een originele ook.
Maar ik ben dus al overgestapt naar een hoger voltage..

Kan ik niet alle stroom hoger dan 12v opslaan in een condensator? en dat ik dat misschien als mijn blok minder dan 12 opwekt er weer bij kan gooien? Weet niet wat er allemaal mogelijk is..

is ook wel merk afhankelijk hoe lang de lampen meegaan , mijn oude brommert ging 11000 km mee met de lampen en deze is na 8000 km al aan een 2e set toe of miss al de 3e set . moet wel zeggen dat de oude met remmen een feller brandende koplamp kreeg wat me juist andersom lijkt te gaan normaal.

maar te lichte lampen ( achterlicht en koplamp samen ) geeft een hogere spanning , de max rpm van de motor valt mee , die ging bij mij ook 2000 hoger als normaal en boven de 1500 rpm zag je al geen lichtsterkte verschil meer , was wel een 4takt met accu wat miss scheelt met een 2takt zonder accu .

als je er een 12v lampje inzet pak een wat zwaardere lamp anders is de lichtopbrengst te weinig

als hij opgevoerd is, is het logisch. dan wordt er meer vermogen opgewekt. net als dat je fietslamp feller gaat branden als je harder fietst. alleen als je te hard fietst (of in jou geval, teveel toeren maakt) gaat er teveel vermogen door je lamp heen. en gaat hij dus kapot.

kun je zwaardere lampen nemen
niet opvoeren
spanningsregelaars toepassen (+ overige componenten)

Bedankt voor de reacties!
Waaraan moet ik denken als ik het wil gaan regelen met spanningsregelaars enzo? Want een hoger voltage dan 12v is er niet voor die vitting..

Je hebt ook geen hogere spanning lampen nodig als je de belasting wil vergroten.

je moet dan lampen hebben die meer vermogen kunnen hebben (dus het aantal watts)

een dynamo (en zo'n spoel vast ook wel) werkt als een stroombron.
hij wil ten alle tijden een bepaalde stroom laten lopen en past daarop zijn uitgangsspanning aan. bij een te zwakke lamp komt er dus een hogere spanning te staan en gaat er teveel vermogen lopen door de lamp (wet van ohm).

Bij zwaardere lampen is dat geen probleem. die kunnen dat vermogen wel hebben.

spanningsregelaar lijken me niet direct nodig. Gewoon wat zwaardere lampen is volgens mij wel genoeg

Ah ik snap het!
Het kan dus niet zoveel kwaad als mijn brommer bijvoorbeeld 14v opwekt,en ik maar lampen van 12v heb. het ligt aan het aantal watt of hij die extra stroom aan kan, en hij zal dan ook veller branden?
Helaas gaan de lampen maar tot 5w..

nee zulke lampen zijn gespecificeerd op een bepaalde spanning omdat er dan een bepaalde stroom gaat lopen (wet van ohm)

dus als je bijvoorbeeld een 10w lamp hebt met een weerstand van 1 ohm. dan zullen ze hem bijvoorbeeld certificeren als 10v lamp. als je namelijk 10v erop zet, gaat er 1A lopen. bij elkaar is dat 10W.

overigens zal bij zo'n 'dynamo' de spanning inzakken naar mate hij meer stroom moet leveren.

hij wekt misschien wel 20v op als er niks aan hangt. maar zodra de lampen eraan zitten zakt dit een stuk in. hoe zwaarder de lampen hoe verder het inzakt

@Timberleek: een dynamo is geen stroombron; het is een spanningsbron met een vrij forse interne weerstand, waardoor de spanning inzakt wanneer de stroom toeneemt.

@TS: heb je een schema of iets dergelijks van die brommer? Ik dacht dat de meeste toch wel spanningsregelaars aan boord hadden. Als die er wel is, zou die stuk kunnen zijn, of niet goed aangesloten. Als je zo'n ding opvoert, kan de regelaar ook stuk gaan, waardoor vervolgens weer je lampen blijven sneuvelen. Een lampje waar 12V op staat, mag iets meer dan 14V hebben, want dat is ongeveer de spanning die er over een 12V accu staat wanneer deze opgeladen wordt tijdens het rijden.

@sparkyGSX

o ik dacht juist dat ze een dynamo vaak aanzagen als een stroombron. tenminste dat heb ik hier wel eens gelezen.

@Sparsky,
Een spanningsbron met een hoge inwendige weerstand noemen we een stroombron. Een wisselstroomdynamo heeft stroombroneigenschappen. De spanning van een wisselstroomdynamo neemt lineair toe met het toerental. De zelfinductie van de wisselstroomspoel is constant. De frequentie van de opgewekte spanning neemt lineair toe met het toerental, dus neemt ook de inwendige impedantie van de wisselstroomdynamo lineair toe . De kortsluitstroom heeft bij iedere toerental daardoor een vaste waarde. Dit is allemaal theoretisch en een grove benadering, anders zouden de lampjes van TS met zijn opgevoerde brommer nooit doorbranden.

Uit de kluiten gewassen 12V zenerdiode?

in een huidige fietsdynamo zitten ook 2 7,5v zeners van 1watt om de spanning stabiel te houden .

@ohm pi: je kunt het ding wel als stroombron zien, maar alleen als de weerstand van de belasting veel hoger is dan de interne weerstand. Zelfs dan is het nog een zeer grove benadering; zonder belasting zou de spanning van een stroombron oneindig hoog moeten worden, en dat is natuurlijk ook niet het geval.

Ik zou, in plaats van een forse zener, eerder een combinatie van een zener met een flinke bipolaire tor gebruiken. Zeners zwaarder dan 5W zijn al relatief zeldzaam en kostbaar, terwijl 5W weinig voorstelt voor een bipolaire transistor in een TO-220, TO-247, TO-3, of dergelijke behuizing waarbij je de warmte een beetje redelijk kunt afvoeren.

De regelaar waar Theove naar linkt, lijkt me ook wel een aardig idee. Waarschijnlijk zit daar ook iets dergelijks in.

Moet er wel bijzeggen dat het niet zo'n nette gelijkrichter/regelaar is maar voor lampen werkt het prima:

http://www.motelek.net/schema/vdo/kokusan_regler.jpg

Heeft R2D2 die foto gemaakt? :-)

Die vraag kan ik eerlijk gezegd niet volgen GJ_.

Foto is van Ewald Rosner (D).

Kijk eens naar het spiegelbeeld in de scoop >:)

Op 4 oktober 2010 07:41:22 schreef GJ_:
Heeft R2D2 die foto gemaakt? :-)

Hahaha, dat je 't ziet :D

Bij oudere brommers zat er volgens mij geen regekaar in. Mijn zundapp gloeide wat als ik stil stond en brande fel als ik reed. Mijn broer had een zwaar opgefokte Kreidler en altijd kapotte lampen. Die reed ook nooit in het donker.

Het vermogen van de dynamo neemt niet toe. Uiteindelijk vragen de gebruikers vermogen en moet de dynamo dat leveren. De spanning wordt hoger. Daardoor gaan de lampen meer stroom gebruiken en dus meer vermogen opnemen. Dat vermogen moet de dynamo leveren. Wordt de spanning te hoog dan gaan de lampjes dood. Levert de spoel te veel vermogen dan gaat hij ook dood of hij moet behoorlijk over gedimensioneerd zijn.

In mijn enduro en engelse tweecilinders gebruikte ik speciale lampjes waren van philips meen ik, die konden meer trillingen aan. Dat scheelde best veel. Het lampje van de TS krijgt al te veel spanning, zo'n citta is absoluut niet gebouwd op raggen dus dat moet trillen als een gek dus dat te hete lampje wordt ook nog extra gemarteld. Als dan ook de aardovergangen en stekkers beroerd zijn vanwege de leeftijd (ik ken cittas alleen van vroeger, een dames snorfiets achtig ding en bij 6V denk ik dat deze ook oud is) dan heb je zo een defect lampje. 12V erin zetten zou kunnen maar dan zie je bij normale snelheid niets meer, een zwaarder lampje kost je vroeg of laat een spoel. Een zener is beter. Die zijn er wel degelijk zo zwaar. Mijn Triumph Speedtwin heeft ook een zener. Alleen zit daar ook een accu in en gelijkstroom dynamo. Ik denk dat zo'n shitta gewoon pulsen levert.