hallo
ik en een vriend willen een vecht robot maken
hebben julie ideetjes ?
we hebben een basis kenis van microcontrollers, en we zouden graag de rfm modules gebreuken.
heben julie tips voor de sturing via de rfm module, en vecht wapens even tueel?
thnx
In het verleden (2003) heb ik, in een commissie, een vechtrobot ontwikkelt tijdens mijn studie voor RobotWars. Ons wapen was een roterend stuk staal. Zeer effectief.
Het ligt eraan wat je wilt doen. Wil je wedstrijden doen, ofzo? Het is belangrijk te weten wat het doel is voordat je een robot gaat ontwikkelen.
Een robot bestaat uit veel onderdelen; niet alleen een microcontroller. Daarnaast dient een vechtrobot een goede constructie hebben en een krachtige aandrijving. Dan worden de componenten wat zwaarder en de energievoorziening groter (dikke accu's).
Hoever wil je gaan? Wil je de motoren aansturen met H-bruggen? Wat voor soort vermogen? Etc. Een eerste goede aanzet is dus hierover zelf eens goed brainstormen.
Dus ... wat zijn jullie uiteindelijk van plan om met de vechtrobot te doen?
hallo
we heben net wat gebrain stormt, we heben het volgende besloten:
- sturing met 2 microcontrlors (1 robot, 1 afstandbediening)
ik dacht aan de pic18f4450
- aandrijving 2 moteren (1per achterwiel), voorstelen de welke ?
- heben julie ideen voor te draaien met motoren (hebben 4 wielen).
- als wapen een ronde zaag die draait
- de met een arm laten bewegen met 3 stapenmotor's + joystik op
afstand bediening
- voor de rest nog iedeen ? (zoals lijn volger, ...) altijd welkom)
De regels bestuderen ?
http://www.um.edu.mt/__data/assets/pdf_file/0017/101627/Robot_Wars_201…
Groeten, Bram
Op robotwars sites van andere deelnemers kan je veel leren van ervaringen en valkuilen. Het is ook leuk om te zien wat andere doen. Dan kan je bepaalde componenten, zoals batterijen en motoren, snel bepalen.
Ben verder benieuwd. Probeer vooral goed te bedenken wat voor soort robot je wilt bouwen. Dan kan je vanuit die gedachten de diverse deelsystemen bekijken en invullen.
Succes!
hallo,
zijn nu bezig met onderdelen te kiezen en zo, hebben het regelement ook na gelezen en hebben nog een vraag.
4.4 Rotating hardened stell blades that may shatter are not allowed. Prior to installation discuss the blade grade with the organising committee
wil dit zegen dat ons paln met de draaiende slijpschijf nie kan door gaan?
alvast bedankt
Wij hadden een roterende schijf, maar deden wel mee in de hoogste klasse van 100kg. De arena is dan veiliger en rondvliegende delen worden dan tegengehouden voor het publiek.
Als een mogelijkheid bestaat dat er stukken af komen vliegen die mogelijk mensen kunnen verwonden, dan is het dus niet toegestaan. De arena is volgens mij hier open.
Wil je het zeker weten, kan je het beste contact opnemen met de organisatie en het geheel uitleggen. Misschien hebben ze ook nog tips en trics.
Rotating hardened stell blades that may shatter
shat·ter v. shat·tered, shat·ter·ing, shat·ters
v.tr.
1. To cause to break or burst suddenly into pieces, as with a violent blow.
Ofwel inderdaad een schijf die in sukken kan breken (en vervolgens rondvliegen).
Groeten, Bram
P.S.
tegengehouden voor het publiek.
Ik las in eerste instantie "tegengehouden DOOR het publiek" 
[Bericht gewijzigd door bprosman op (17%)]
mm ok maar het is een bedoeling dat we zo'n robot gaan maken, maar zoeken een gelijk soortige wedstrijd in belgie namelijk engeland is ver voor ons 16-jarige.
we hebben al een paar componenten gekozen die we gaan gebreuken.
deze zal ik in het kort mededelen
maar ik vin geen datasheet van onze 2 servo motor's:
robbe
futaba
s3003
kan iemand mij helpen aan deze ?
mvg
rick6213
in mijn bericht hierboven zijn eventuele fouten voorbehouden ;)
1. panser
2. paintball geweer (stappen motor)
3. rupsbanden veel beter
4. gebruik servo's omgebouwd of niet
5. camera's voor, achter , en aan de zijkanten
6. een knuppel kan ook geen kwaad
als je via pc bestuurd melding krijgen als er een error is
[Bericht gewijzigd door rick6213 op (14%)]
Paintball geweer is niet toegestaan dacht ik.
En met rupsbanden ben je volgens mij trager en niet wendbaarder dan met bijvoorbeeld 2 banden en 1 zwenkwiel.
Camera's hebben geen enkel nut, tijdens robotwars kan je je robot zien.
Zo moeilijk was die niet (Google)
Servo S3003 Futaba
Compact, robust general-purpose servo offering high torque of 32 Ncm at standard dimensions.
Manufactured using the new wireless assembly technology, giving high vibration resistance and long life.
6-wiper feedback potentiometer and zero-slop pot linkage.
Technical Specifications
Dimensions: 40.4 x 19.8 x 36.0 mm
Mass/weight: 37.20 pond/g
Operating voltage: 4.8 - 6.0 V
Nominal voltage: 4.80 Volt Torque: 32.00 Ncm Transit speed: 0.18 Sec/45°
Nominal voltage: 6.00 Volt Torque: 41.00 Ncm Transit speed: 0.14 Sec/45°
Number of cells: 4 - 5 NC / NiMH
Groeten, Bram
Technical Specifications
Dimensions: 40.4 x 19.8 x 36.0 mm
Mass/weight: 37.20 pond/g
Operating voltage: 4.8 - 6.0 VNominal voltage: 4.80 Volt Torque: 32.00 Ncm Transit speed: 0.18 Sec/45°
Nominal voltage: 6.00 Volt Torque: 41.00 Ncm Transit speed: 0.14 Sec/45°Number of cells: 4 - 5 NC / NiMH
dit had ik ook gevonden maar snap helaas niet hoe deze werkt :s
r3dnax
Nieuwe website: http://members.home.nl/xanderhuisman/Sites/Xander/home.html
PICBASIC
Aan een servomotor zitten 3 draden, een - draad, een + draad en een signaaldraad die van de PIC komt.
De print in de servo heeft een constante spanning nodig, meestal 4,8 ... 6V (5V kan dus ook) die minstens één Ampère piekstroom kan leveren.
Het 5V positioneringssignaal (de derde draad) moet meestal een pulsbreedte hebben van tussen de 1mSec en 2mSec lang, met een frequentie van ongeveer 50Hz.
Met 50Hz betekent het dat er dus elke 20mSec een pulsje van 1 ... 2mSec komt.
Ook deze keer is Google je beste vriend :
http://www.servocity.com/html/how_do_servos_work_.html
Groeten, Bram
ok, bedankt voor de reactie, ik heb de picbasic handleiding voor servo's gelzen en snap deze 
maar weet iemand of er ook robotwars wedstrijden in belgie zijn ?
we zijn ook bezig met een printplaat te ontwerpen
mvg
hallo,
hier zijn mijn schema's voor in de robot al:
Dit schema is nu al voor 2 servo's te sturen, 2 moteren (achteraandrijving), usb conector, en de voeding's gedeelte.
de programeerconnector moet nog aangesloten worden moet dit nog wel opzoeken hoe of wat
hier moet nog rfm module op aangesloten worden.
hebben jullie nog iedeen voor er op aantesluiten.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ja: je voeding deugt niet, want de ontkoppeling ontbreekt. Die motoren voor de aandrijving hoef je niet te bestellen, want die gaan toch nooit lopen op deze manier. Die torren kunnen niet in geleiding, behalve als Vcc/2 hoger is dan 7V of zo, dan gaan de torren stuk, en waarschijnlijk nog steeds niet geleiden. Dat is nog afgezien van het feit dat je een ontzettend klein, schattig, en volkomen kansloos robotje moet bouwen om met die torren weg te kunnen komen, als je ze al op de goede manier aan zou sluiten. Zelfs dan zouden ze na een paar keer uitschakelen de geest geven door de inductiepiek uit de motoren.
We hadden hier altijd een mooie term voor: niet gehinderd door kennis.
Ik zou je aanraden de motorregelingen in te kopen (modelbouw of zo), of je te verdiepen in vermogenselektronica en motorsturingen. Op zich hoeft het niet zo heel erg moeilijk te zijn, een paar MOSFETs, snelle diodes, en gate drivers, als je niet al te lompe motoren gebruikt, maar op deze manier gaat het echt niet werken.
EDIT: je zou de motoren natuurlijk ook via een paar geschikte (lees: lompe) relais kunnen aansturen, dan kun je ze niet regelen, maar het is wel lekker eenvoudig. Het lijkt me trouwens ook wel handig dat de motoren achteruit zouden kunnen draaien. Dat kun je met MOSFETs doen, maar dan hebt je volledige bruggen nodig, of met een MOSFET om te schakelen en een relais om de motor om te polen.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (16%)]
@sparkyGSX
je bedoelt voor met een H-brug te werken en dan nog een ontkopel diode over de moteren te zetten, klopt dit ?
Waarom heb je je servo's op je programmeer pinnen gehangen? Dat is niet handig, je servo's zullen alle kanten op gaan bij het proggen.
Ik dacht dat de condensator voor je usb regulator 220n moest zijn...
hallo,
ik heb de aansturing van de motoren aangepast door een h-brug(zie onderstaandschema)
klopt dit schema ??
Ik heb ook de servo's van de programeerpennen gehaald.
mvg
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Verdere mechanische tips:
- Laag zwaartepunt
- Lage 'clearance', zodat de opponent niet snel onder je construktie kan.
- Snelle en wendbare mechanische aandrijving
- Anti flip device, om terug op je pootjes terecht te komen
Verder zijn er veel filmpjes te vinden op Youtube van de Robotwars UK destijds waar je nog kan naar kijken (al was het maar voor Philippa Forrester
)Daar kan je veel zien van hoe anderen het deden, met geniale vondsten zoals Hypnodisc (die kinetische energie opslaat in een draaiende zware schijf als wapen), Chaos 2 met de immens krachtige schoepflipper, Panic Attack met een zeer lage clearance etc, etc. Ik ben blij dat Robotwars nog altijd leven, waar is de tijd dat ik 's nachts opstond om geen enkele aflevering van de UK Robotwars te missen!
Veel succes!
- - big bang - -
en natuurlijk dat je dat ook kan bewijzen