Gegroet,
Ik ben een techneut maar heb weinig kaas gegeten van programmeren.
Voor een betere zichtbaarheid op de motor wil ik een achterlicht maken op de topcase met alle functies, namelijk standlicht, stoplicht, pinker R en L.
Op volgend filmpje zie je wat ik bedoel http://www.youtube.com/watch?v=n8DONs8aEOM&list=QL&feature=BF
Kan iemand mij daar in helpen.
Ps ik weet dat er een AT TINY 2313 in combinatie van ULN2003 gebruikt word.
Thanks
Die signalen kun je niet aftakken van de bestaande verlichting ? Ik begrijp het nut niet zo van een microcontroller. Neem aan dat ze voor motoren geen CAN-bus gebruiken voor de verlichting. Filmpje is wel typisch Amerikaans systeem (remlicht meeknipperen).
Groeten , Bram
Niekovitch
Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten al heeft gemaakt...
als je dezelfde functie wilt als in het filmpje is het misschien wel handig om een microcontroller te gebruiken, in alle andere gevallen zou ik ze gewoon aftakken van de originele verlichting, eventueel met een mooie stekker op de motor gemonteerd zodat je koffer eraf gehaald kan worden...
je kunt ze perfect aftakken van de bestaande lichten, de reden van gebruik van een µcontroller is om dat je makkelijk je programma kunt aanpassen voor andere doeleinden zie schema
http://photos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs228.snc3/21540_10837850…
Dat ze er Amerikaans uitzien is voor mij geen punt. De winter staat voor de deur en ik zou dit echt graag willen maken, gewoon een kwestie van een veilig gevoel en het oogt mooi ook.
Vooral het 4 maal knipperen van het remlicht vindt ik superveilig.
Niekovitch
Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten al heeft gemaakt...
als je zoiets zou willen maken zou je toch eerst moeten leren programmeren, een attiny2313 is een goede keuze ja, en als je remlicht 4x wilt laten knipperen en dergelijke dan zou ik niet eens over twijfelen of ik wel of niet een microcontroller zou gebruiken..
programmeren van atmel AVR controllers kan mooi in AVRstudio van atmel in combinatie met winAVR, dan kun je namelijk in C programmeren in plaats van assembler..
zelf heb ik voor het schakelen van autolampen de IRF9540 gebruikt, ook in combinatie met een tiny van atmel, namelijk de tiny13. maar in dit geval was het twee ingangen en drie uitgangen... de twee ingangen kwamen van de centrale deurvergrendeling, een open en dicht signaal.
Die ingangen heb ik via twee optocouplers op de microcontroller aangesloten.
ja maar is er iemand bereid is om zo iets te schrijven voor mij, ik zal het dan bouwen en uittesten.
Niekovitch
Misschien zijn er mensen te vinden die de software willen schrijven voor je, maar ikzelf heb hier geen tijd voor, ik heb nauwelijks tijd voor mijn eigen projectjes en ik ben bezig met afstuderen !
succes !
Ja we zien wel, toch bedankt
in dit volgende filmpje zie je de werking van het systeem.
Ik vindt het gewoon superveilig op onze Autostrades die steeds meer gedimd worden vanwege de besparingen.
Als je achter een BMW RT of andere moto rijd in het donker, dan merk je pas wat voor een kaarslicht zij achteraan hebben. Let er maar is op in het vervolg als je op de baan rijdt
Oeps vergeten link van het filmpje te plaatsen
http://www.youtube.com/watch?v=S6spS5uR4Lc&list=QL&feature=BF
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (89%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dan kan je beter de edit gebruiken om wat aan je vorige post toe te voegen. We hebben een rubriek vraag en aanbod, daar zou je kunnen vragen of iemand software voor je wil schrijven.
Dat is niet iets wAt je even in 5 minuten doet. Tenminste, ik niet. Ik ben nu bezig om te leren een ATmel in C te programmeren. Ik doe dat op een Arduino. Dat is makkelijker. Daar zitten al veel hulpmiddelen in en je kan de hele Arduino zo inbouwen als je wil. Je kan ook losse processors met bootcode copen. Die zijn maar weinig duurder dan leeg . Ik denk dat als je daarvoor kiest je na een paat weken oefenen het zelf wel kan.
Ik rij ook zomer en winter door. Mijn motor heeft ook de nodige feestverlichting om die reden. Ik heb dan wel éen goldwing eml bermuda, een trike dus. Omdat ik een stuk breder ben vind ik het extra belangrijk dat ze me goed zien. In mijn topcase zitten knipperlichten, remlicht en achterlicht. Aan de zijkant branden ook achterlichtjes en zijn de knipperlichten zichtbaar. In de spatborden zitten links en rechts ook achter, rem en knipperlichten.
Voor heb ik een dubbele koplamp en onder bij de cilinders twee bermstralers. Ik wil alleen nog witte lichtjes aan de voorkant van mijn achterspatborden zodat ze van voren zien dat er nog wat uitsteekt. Daar zitten nu reflectors. Het bijkomende voordeel is dat bij uitval van éen lamp je niet gelijk in het donker zit. Mijn koplamp was eerst enkel. Met echt shit weer in het pikke donker op een binnendoorweg viel toen mijn koplamp uit. Bij een goldwing vervang je die niet even langs de weg. Gelukkig kon ik stapvoets op de bermlichten nog doorrijden anders had ik op de WW moeten wachten.
Ik zou echter voor degelijk en storingsongevoelig gaan en geen uP gebruiken.
Ik heb nog al wat electronica aan board en na iedere winter is er weer het nodige stuk. Kou, trillingen en pekel zijn blijkbáar niet zo een fijne combinatie. Dat een cd wisselaar uitvalt is geen ramp maar als er door een probleempje met je zelfbouwsel al je verlichting uitvalt ben je niet blij.
Dag Fred,
Bedankt voor he antwoord, Je noemt nu een goldwing dat is opzich een rijdend lichtorgel ( daar bedoel ik niks verkeerds mee ) maar zichtbaarheid is een must op een motor. Hetgeen ik wens te maken is een toevoegsel op de originele lichten en vindt het gewoon belangrijk dat je opvalt en aandacht trekt. Ik heb beslist om bij de maker van het 2e filmpje zijn systeem te bestellen ( kost 23 euro) maar die levert het niet naar het buitenland, dit is zijn reply
" Good day,
I needed to ask sir jonjett personally regarding this matter.
Unfortunately, I still can't ship the zbox outside of our country.
We're still waiting for the zbox's mass production to push through.
I also have several orders coming from India, Thailand and Malaysia, but they need to wait with no guarantee on when they could place their order. "
Vandaar dat ik het hier probeer, maar heb tot nu toe weinig reactie gehad.
Persoonlijk denk ik dat zeer veel motorrijders hierop zitten te wachten.
Dus als er iemand zich geroepen voelt voor de software laat het maar horen en liefst eerder gisteren dan vandaag
Mvg
Moggy
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dan zou ik eerst de lampunits eens inbouwen en gewoon extra aansluiten met een connector. Dan heb je in ieder geval meer zichtbaarheid en dat werk moet je toch doen. Het beste via extra relais zodat je schakelaars niet overbelast raken. Dan heb je daarna alle tijd om te zoeken naar een processor systeem. Dat plug je er dan gewoon tussen. Mocht dan een keer het ding uitvallen, wat bijna gegarandeerd zal gebeuren bij dagelijks gebruik dan kan je zo de boel onderweg weer terug prikken, safety first. Ook als de politie moeilijk gaat doen kan je zo de pkug er weer uittrekken.
Ik heb dat met de kabelsets naar mijn helm. De motorzaak heeft nooit klachten. Mensen doen jaren met zo'n kabel. Tja, als je een keer per maand of week in dé zomer een ritje maakt blijft het wel lang heel maar 2 maanden (door de pekel) is een ander verhaal. De plug wordt van binnen een bruine massa als voor die tijd de kabel intern niet al op 5 plekken door is. Ik zou willen dat ik wist wat de politie gebruikt.
als je een omschrijving kan maken van wat het functioneel precies moet doen, wil ik het wel voor een kleine vergoeding voor je maken, afhankelijk van de hoeveelheid werk.
Als je het filmpje goed bekijkt dan merk je wel op wat het moet doen, het gaat hier om extra verlichting. Het origineel blijft onaangetast.
1- 4 ingangen, standlicht, stoplicht, pinkers L+R
2- 2 uitgangen, standlicht pwm gestuurd +- 14%
stoplicht 100% en eerst 4x pinken dan constant aan
pinker Links, pinker Rechts
eventueel een mistlamp.
De extra verlichting gaat bestaan uit 4 helften leds maw 1e en 2e helft links en 3e en 4e helft rechts. In dit filmpje zie je wat ik bedoel met 4 delen op de topcase http://www.youtube.com/watch?v=9PPCGZXgc-s&feature=related
Bij aanzeten van standlicht dienen de 4 helften compleet te branden aan 14% sterkte ( komt overeen met een 5 watt lamp),
Bij het remmen dienen de leds allemaal op 100% te branden.
Als men de pinker recht opzet dient enkel de rechts (4e) helft te pinken maar standlicht moet aan blijven maw 1 2 3
een mistlamp zou eventueel op volgende manier kunnen opgelost worden
http://www.youtube.com/watch?v=VYfipqAWGUs&feature=related
Het over en weer gaan van de leds op 100% ,het pinken van die leds in het filpmje is als stoplicht bedoeld maar bij stoppen dient de mistlamp uit te gaan.
zo dat was het in een notedop