Toch zijn er fabrikanten die inspelen wel degelijk in hun installatie handleiding (PDF) noemen.
Uit fase tegenover elkaar zetten (om de herrie te beperken) en dan 36 uur de boel soepel maken. Tsja.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Da's ook geen wereldmerk (blijkt al uit het miezerige foldertje dat de gebruiksaanwijzing moet voorstellen. [Vast CE = China Export] ). Willen ze op die manier de omzet hoog houden?? 
Bij echte kwaliteitsspeakers (KEF, B&W e.d.) zouden ze dit op de fabriek doen 
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (26%)]
Het is de installatie folder, niet de handleiding.
Verrassend misschien, maar MS krijgt over het algemeen erg goede reviews, ook door de betere audiobladen.
Goed, ik heb er verder geen belang bij, ik wilde slechts aangeven dat er wel degelijk fabrikanten zijn die het aanraden, iets dat in een eerder reactie ontkend leek te worden.
Edit:
Verrek, ook jouw kwaliteitsspeakers willen ingespeeld worden, zie de handleiding.
[Bericht gewijzigd door 6502 op (22%)]
Wat in die laatste staat lijkt me niet zulke grote onzin. Vooral dit is leuk:
..en er zijn ook aanwijzingen dat dit minder te maken heeft met veranderingen van eigenschappen van de luidspreker als met de gewenning van de luisteraar aan de nieuwe klank.
Dat komt me bekend voor. Toen we pas FM ontvangst hadden, wilde de buren er ook niet aan: ze vonden het geluid "veuls te schel". Later is dat wel goedgekomen. 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik zal maar even citeren:
.....en er zijn ook aanwijzingen dat dit minder te
maken heeft met veranderingen van eigenschappen van de
luidspreker als met de gewenning van de luisteraar aan de
nieuwe klank.
Oeps... FET, ik had jou repliek nog niet gelezen

Dat is wel een beetje erg selectief gequote uit de handleiding. Wat je weglaat is:
De eigenschappen van de luidspeker zullen gedurende de eerste luidspreker op subtiele wijze veranderen.
En:
Ook zal de ophanging in de eerste uren van het gebruik nog wat soepeler worden.
Houd als richtlijn [...] en ca. 15 uur gebruik om de mechanische onderdelen de beoogde eigenschappen te laten verkrijgen.
Ik heb drie fabrikanten nagekeken (kon bij KEF geen manual online vinden) en twee daarvan geven aan dat een (aantal uren) inspeeltijd raadzaam is. De andere fabrikanten laat ik aan iemand anders over.
Waarom denken wij het beter te weten dan degene die ze maakt?
Of is B&W nu ook ineens "China Export"? 
Ik wilde niet alles quoten. Maar inderdaad schaarde ik ook dàt onder "geen onzin".
In dat andere pamfletje las ik trouwens ook iets leuks, over de plaatsing van de subwoofer: pas de positie aan tot u tevreden bent met het geluid. Waren wij allen maar zo wijs. 
Tidak Ada
En wat als je de hele zin nu nog eens een paar keer ovet leest?
Héél bedekt wordt de nadruk op het deel van onze quote gelegd. Dat spaart ze een hoop nodeloos gezeur 
Lees voor inspeeltijd: gewenningstijd; dan begrijp je alles 
P.S. Heb je m'n vorige postigs ook gelezen??
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
't Is ook niet direct dat de speakers zonder inspelen kapot gaan, maar ze geven nog niet hun uiteindelijke geluidsbeeld daarvoor. Als je het bekijkt, is het ook wel logisch.
Bij de fabricage worden de conus, foamrand, spreekspoel en spider in elkaar gelijmd. Die zitten nooit exact op de meest ideale plaats. Ze moeten zich nog 'zetten'. Ook worden alle materialen wat soepeler na een paar weken, waardoor de luidspreker wat verder kan uitslaan.
In ieder geval een stuk realistischer als de broodje aap verhalen dat het geluid stukken beter wordt met vergulde kabels en pluggen. (Echt, alleen de verkoper wordt er beter van...)
over de plaatsing van de subwoofer: pas de positie aan tot u tevreden bent met het geluid.
Een subwoofer komt alleen goed tot zijn recht in ruimtes die langer als 12mtr zijn door de lage frequenties.
Dus bij de meeste mensen zijn ze alleen om de buren te pesten... 
(Met goede boxen heb je 'm ook niet nodig...)
Tidak Ada
Als de lijm(las) zó plastisch blijft dat die zich nog kan verplaatsen, dan hebben ze de verkeerde lijm uitgezocht. Een ander mogelijkheid is dat de conus en rand vervormen, wat de eigenschappen (stralingsdiagrem) eerder nadelig zal beïnvleoden, dan dat er verbetring optreedt!
Nee, het enige dat werkelijk kan veranderen zijn de elco's en de perceptie van de luisteraar. Gezien mijn ervaringen met psychofysica houdt ik het er op dat het de perceptie verreweg de meeste invloed zal hebben op hetgeen men hoort.
Ons brein laat zich nu eenmaal graag verneuken !
Nou gaat het over twee verschillende dingen:
1) in deze handleiding gaat het over geluid dat veranderd na enige tijd spelen. Lijkt me geen onzin, de redenen die ze geven lijken me plausibel.
2) TS had het over inspelen als verplichte exercitie, met speciale sinussen en de boxen in anti-fase tegenover elkaar, alsof het zonder die handelingen nooit meer goed zou komen met die speakers. DAT lijkt me flauwekul.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als de lijm(las) zó plastisch blijft dat die zich nog kan verplaatsen, dan hebben ze de verkeerde lijm uitgezocht.
Er heeft hier toch niemand over de lijm gesproken??? Daar is niks mis mee...
Een ander mogelijkheid is dat de conus en rand vervormen, wat de eigenschappen (stralingsdiagrem) eerder nadelig zal beïnvleoden, dan dat er verbetring optreedt!
Dat is onzin. Er vervormt niets, de materialen (spider en foamrand) worden soepeler na een tijdje. Hierdoor wordt de slag van de speaker iets langer, waardoor met name de basweergave wat dieper wordt, en het resonantiepunt iets verschuift.
Nee, het enige dat werkelijk kan veranderen zijn de elco's en de perceptie van de luisteraar.
Goede elco's verlopen niet zo erg. (Een goed filter heeft trouwens geen elco's maar foliecondensatoren)
Blijft alleen de perceptie van de luisteraar...
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
@6502:
Toch zijn er fabrikanten die inspelen wel degelijk in hun installatie handleiding (PDF) noemen.
Uit fase tegenover elkaar zetten (om de herrie te beperken) en dan 36 uur de boel soepel maken. Tsja.
Nou, daar zullen de buren blij mee zijn met 36 uur lang je luidsprekers inspelen op een redelijk volume. Zeker als de woningscheidende wand een enkele muur is van zo'n 20 cm dik en waarbij de vloeren ook nog eens zijn doorgekoppeld, zoals die veel in de supergehorige na-oorlogse woningbouw werd toegepast.
De beste manier om je speakers in te spelen is op een aangenaam volume, met muziek van een (naar eigen mening) goede band.
Onder het genot van een (aantal) goed biertje/wijntje/drank naar keuze, zul je merken dat het geluid verandert. De sterkte van de drank is hier overigens een bepalende factor.
toms7
Plug And Pray, beun hier, beun daar, beun alles maar aan elkaar
mooi zo al die verschillende meningen XD
ik heb op mijn werk wel degelijk verschil gehoord
tussen de kef iq90 net uit de doos
en na een heel weekeind staan spelen
de bas was veel voller
en al ben ik jong en luister vaak hard muziek
ik hoor toch hele kleine nuances goed
nog eentje.....
volgens mijn ma is het slecht om een versterker op zijn kant te zetten bewaren vervoeren ga zo door.....
ik vind het onzin en jullie?