Tweeweg: Welke kleur draad is de plus? / Hoe test ik + en - via filters?

Ik heb tweeweg filters met vier draden, oranje/wit en bruin/geel. Hoe kom ik erachter welke draden de plussen zijn, de kleuren van de
tweeter zijn wit en oranje, de kleuren van midden zijn bruin en geel.
Of hoe kan ik testen welke de plus en min gaan worden?

http://i51.tinypic.com/2najgqt.jpg

Er zaten ooit McFarlow T6-60's in, misschien herkent iemand deze filters?

[Bericht gewijzigd door RES op woensdag 2 februari 2011 11:48:01 (11%)

RES

Het schema uittekenen kan wel eens helpen. Afhankelijk van de orde van de hoogdoorlaat kan de tweeter wel eens in tegenfase aangesloten moeten worden. De woofer zal ongetwijfeld met zijn "min" aan de binnenkomende "min" zitten.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Maak de luidspreker eens los van het filter en probeer met een 1,5V of 4,5V batterijtje eens heel kort aan de draden van de luidspreker zelf, en kijk in welke richting de conus beweegt. Alle luidsprekers moeten bij gelijke polariteit in de gelijke richting bewegen.

Op de meeste luidsprekers die ik tegenkom staat er een "+" en "-" op de aansluitklemmen.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Peter, bij een tweeter zul je dat niet kunnen zien, en zoals ik al zei, tweeters worden soms in tegenfase aangesloten vanwege de filterkarakteristiek.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op de luidsprekers staan + en een - in de lip geperst, das niet het probleem, maar het gaat erom welke kleuren draden uit het filter de plussen en minnen zijn.
Kan ik heel even 1.5V op de aansluitingen buitenkant kast zetten (dus voor het filter) en dan kijken naar wat de luidspreker cone doet zonder het filter te slopen? Ja ik zal eens de min doormeten kijken welke draad minste weerstand geeft.
Op de tweeters staan ook een + en een - in plastic geperst.
Is dat te horen of een tweeter verkeert om aangesloten zit?

RES
Frederick E. Terman

Honourable Member

Kan dat printje er uit? Dan kun je even het schema tekenen.
Of maak een foto van voorkant en van achterkant, dan is het ook wel te zien misschien.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hoi,,

Alleen aan de kleur van de draad kun je niets afleiden.
Voor interne elektronica worden div. kleuren draad gebruikt die toevallig voorhanden zijn.
Vaak ,maar niet altijd worden rood en zwart gebruikt voor + of - , maar dat hoeft niet het kunnen en mogen ook andere kleuren zijn.

Ik herinner me nog de oude citroen auto's een kabelboom met 2 kleuren draad ,licht grijs en donker grijs ,dat is pas een uitdaging.

bert