Ja idd ik denk ook de WOEW!:P Het zou me zooo vet lijken om een keer in het echt te zien!

Wat ik wel vreemd vind is dat als je het filmpje plaatje voor plaatje afspeelt je aan het einde van de vonk net voor hij helemaal verdwijnt nog "stukken vonk" in de lucht hangen. Iemand een idee hoe dat zit? Hij verdwijnt langzaam terwijl ik zou zeggen dat zodra de vonk ergens onderbroken wordt er geen stroom meer kan lopen en zo goed als onmiddelijk de vonk verdwijnt...

Aan het begin zie je de vonk trouwens beginnen als 2 losse vonken die dan naar boven gaan door de hete lucht en 1 vonk vormen. Net als de gabriel electrode die wel gebruikt wordt bij de jacobs ladder. Dat zijn 2 weerstanden in serie waarvan 1 uiteinde aan 1 van de electroden zit en het andere uiteinde tussen de electroden in geplaatst is. Dit zorgt ervoor dat de ruimte tussen de 2 staven minder kritisch is. Zo kun je makkelijker de vonk over laten springen doordat dit in 2 stappen gebeurt.
Grappig:)

@ Fry
Beetje late reactie, Wist je trouwens dat dat effect op die foto van je TC (die waaiers van vonken) het banjo effect genoemd worden?:) T zijn net snaren.)

[Bericht gewijzigd door ·°*teslaman*°· op ]

Ik weet dat dat banjo effect heet. Ik had het alleen nog maar op andermans foto's gezien. Heel gaaf omdat uit je eigen tesla te zien komen !
In werkelijkheid zie je het trouwens niet. Die vonken geven vrij veel licht en het gaat zo snel achter elkaar dat je het als 1 dikke vonk ziet. Eigenlijk net zoals de ontladingen naar de strikerail in een van mijn filmpjes.
Misschien als je op een halve meter afstand gaat kijken dat je het wel kan zien, maar dat ga ik maar niet proberen .:P

Ik ga morgen trouwens de nieuwe secondaire wikkelen met twee vrienden. 1400 wikkelingen. 1 meter wikkellengte en 20 cm diameter. Bijna 900 meter draad :) Tijd voor een serieuze tesla !!!!!

Ik heb ook eindelijk de store functie van mijn scoop aan de praat gekregen. Ik ga binnenkort proberen om de resonantie in de secondaire spoel op mijn scherm te krijgen.
Ik ben heel benieuwd of dat er net zo uit ziet als mijn pspice simulaties en scoop foto's van anderen die het geprobeerd hebben.
Ik ben vooral benieuwd naar hoeveel cycli het duurt tot een knoop en na hoeveel knopen de vonk blust.

Te strak gewoon! Als mijn ouders eens een keer mee zouden willen werken had ik m al afgehad. Maja...
Khoop nu eerst maar eens over te gaan!:)

Dit was een erg succesvolle dag !

De primaire secondaire is gewonden. Met wat emmers, lijmklemmen, plankjes en een boormachine een provisorische draaibank in elkaar gezet.
http://www.riebeeck.cistron.nl/tesla/windens.jpg

Na een uurtje voor bereiding hebben we de spoel eigenlijk in een half uurtje gedraaid. Tergelijketijd in de lak gezet zodat de draad lekker vast op de buis zit. Er zijn geen overlappingen en maar op twee plaatsen kun je een streepje pvc tussen de windingen zien :)

De toroid is ook klaar :) Een dikke flexibele RVS schoorsteen pijp om een ronde plaat mdf die dmv. spuitbuslijm beplakt is met alufolie.
http://www.riebeeck.cistron.nl/tesla/toroid2s.jpg

http://www.riebeeck.cistron.nl/tesla/tes2s.jpg
Grote versie

Dit geeft wel een leuk iedee van hoe groot het ding wordt. Rechts onder zie je de eerste tesla staan in de schaduw van zijn grote broer :)
De toroid ligt er gewoon los op. De secondaire moet boven nog wat ingekort worden en mooi bevestigt worden.

oei...
dat ding is knap groot zeg! toch geen fried fry zoals iemand anders al zei...
het ziet er flitsend uit! waarmee voed je hem?
en wat ga je doen met je kleine tesla?

[Bericht gewijzigd door Ledlover op ]

Ik ga hem voeden met de trafo's van pagina 52 van deze thread.
Ik heb niet echt plannen met de kleine spoel. Voorlopig is het de enige werkende spoel die ik heb, de nieuwe is nog lang niet klaar.

Ik vind hem echt VET gruwelijk!
Jij hebt echt een relaxte biggie ass werkplaats! Dat wil ik ook maar dat krijgen we pas in ons volgende huis volgend jaar...:( Dan zou me TC al af moeten zijn. Dus dat is balen.
Waar heb je btw je spoeldraad vandaan gehaald? En hoeveel heb je daarvoor voor betaald?
En je primaire heb je dus ook al af?
Wat voor buis heb je daarvoor gebruikt en waar heb je dat vandaan en hoeveel heb je daarvoor betaald?
Ik ben dus pas langs een auto bedrijf geweest om te vragen hoeveel 9meter koperbuis van 6mm me gaat kosten.
Ze hebben daar alleen 5mm en dat zou me 60 euro gaan kosten!:o Dat is echt niet leuk meer!
Hoe maak jij trouwens de uiteinden van je toroid aan elkaar Fry? Ik dacht zelf aan een soort van metaal tape ofzo. Hij zit al in de goeie vorm en ziet er goed uit. Kmoet alleen de uiteinden nog op een bepaalde manier bewerken. Mijn sparkgap heb ik al volledig ontworpen. Wordt mooi!:D
Ik heb bijna vakantie. 2 weken Turkije en verder zeeen van tijd voor mijn TC!:D

Die werkplaats is zeker groot.
Het draaien van de spoel deden we in onze machinale werkplaats (8 bij 8 en 4 hoog).
De toroid maakte we in de hal (8 bij 16 en 8 hoog)
De laatste foto is genomen in DIY's electronica werkplaats.(5 bij 8). Door de deur kijk je naar de hal, niet naar buiten dus. :)
In die hal draai ik de tesla ook tot nu toe.

De primaire moet nog gemaakt worden net als de condensator en de SRSG. En dan nog de hele constructie eromheen en niet te vergeten alle bedrading, variacs enzovoort. Het gaat nogwel een maandje duren voordat hij klaar is.
Ik ga de primaire maken van 12 mm wicu koperen waterleiding. Ik weet niet precies wat het kost. Maar het is zacht koper en makkelijk te krijgen.

Het draad voor de secondaire komt bij baco army goods vandaan in ijmuiden. DIY heeft daar eens een rol van 1,5km gekocht voor 5 euro ofzo :P

De uiteinden van de toroid zitten aan elkaar door er een stuk van de zelfde buis maar dan ingezaagd over de lengte, in te schuiven. En dan de boel aan elkaar gepopnageld. En later over de naad een strook alutape geplakt.
Dit is wel hele stugge rvs pijp, als je iets soepelers hebt kan het vast simpeler.

Als je nu geen koperen pijp voor de primaire kan vinden/betalen, kun je altijd nog coax kabel nemen. Dat werkt ook best okay. Het ziet er niet zo mooi uit en het tappen is lastig. Misschien kun je een primaire maken die je wat kan afwikkelen om te stemmen als je begrijpt wat ik bedoel.

Hee mensen wat denken jullie hier van.

http://www.euronet.nl/users/sonja/kv1.JPG

http://www.euronet.nl/users/sonja/kv2.JPG

http://www.euronet.nl/users/sonja/kv3.JPG

Het is een 0-60 kV meter van baco die uit ijmuiden niet heel boeiend maar ze hebben er nog een paar liggen 4,50. Maar goed zoals te zien is zit er tussen de in en uitgang een draad. daarvan gaat er een weerstand naar de spoel van de meter.

Dat dit niet hoort weet ik maar wat is het idee hier achter??

Ik vind het ook wel apart dat de 2 aansluitingen van de meter op minder dan 6 cm afstand van elkaar zitten dus de 60kv kan gewoon door vonken(isolatie ja maar aan de binnenkant zit niets dus het is er niet voor gemaakt)

Fry je coil is echt prachtig! Ik ga ook eens naar ijmuiden dan om draad te halen. Kweet nog niet zeker of ik nog een grotere ga maken.

Als die meter echt 60KV aan zou kunnen wil ik er ook wel 1... Tsja het was geloof ik 1,1mm per KV dus dan kom je uit op 6,6cm... Dan zou je dus vonken aan de binnenkant krijgen bij 60KV. Dus dat zou dan wel geisoleert moeten worden ja. Die K zetten ze er natuurlijk niet zomaar voor, het zou kunnen. Kun je er niet 1 een keer proberen met een paar KV?
Ik heb met wel eens afgevraagt of ik voor een normale V meter een K kan zetten en dan met iets van een weerstand brug het voltage kan verlagen met een factor 10000. Dan kan je dus bij een V meter van 10V tot 10KV meten. Dan loopt er alsnog maar 1 tot 10V door je meter dus niks geen isolatie en dergelijke. Dat zou wel mooi zijn. Is dat mogelijk?

Ja dat van die weerstanden kan.

Ik heb het ook nog even gevraagd bij baco en die man zij dat die draad er zit voor bescherming bij transport. Dit klinkt wel logies maar dan gebruik je niet 0.5MM2 denk ik.

En nu dat ik de draad los heb gesoldeerd is de max. uitslag al bereikt bij 0,2V, na ja ga ik hem zelf maar ombouwen met weerstanden ;).

En toen ik er bij baco liep zag ik geen gelakt draad dus als je alleen daar voor gaat zou ik eerst ff bellen.

K thanks!
Zijn hier mensen bekend met het maken van zulke weerstand bruggen? Dan zoek ik ook iets dat zover gaat.... Het liefst nog tot 100KV maar ik denk niet dat ik zo ff ergens een V metertje vandaan kan halen dat tot 100V gaat.

Hmm blaas net me metertje op |:(

Er is wel wat te vinden op het internet maar zover ik weet moet je alleen uitkijken dat de spanning over de weerstanden in je brug niet te hoog is. Dit verschilt per weerstand. En is een paar honderd volt.

volgens mij is dit onderwerp al eerder voorgekomen in deze post.

(misschien een zoek functie voor tesla coil en dergelijke???)

eventjes een vraag over een flyback transformator.
ik had deze week een flyback trafo gebruikt (gewoon in de monitor laten zitten) om mijn lifter te voeden dit ging allemaal goed. alleen toen ging ik er voor de gein even wat vonkjes mee trekken wat ook goed ging. maar toen ineens stopte hij ermee en nu krijg ik hem niet meer aan. hij maakt nu een soor tikkend geluid om de seconde ongeveer en het ledje knippert daar op mee iemand een idee wat dit kan zijn of kan ik beter de flyback eruit halen en los aansturen ?
zo jah heeft iemand een pinout ervan schema heb ik al wel

Ik denk dat ergens nu overslag plaatsvindt, het is zeker een beetje een soort 'hol' tikje?
Mijn broer heeft hier in zijn monitor lastvan en zijn scherm doet bij zo'n tikje ook vaag.

Dit is wel een redelijke manier om in deze thread te zoeken :
Na .net de zoekwoorden invullen en googlen

Op 11 juni 2004 20:35:23 schreef Bobbyb:
Hee mensen wat denken jullie hier van.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Het is een 0-60 kV meter van baco die uit ijmuiden niet heel boeiend maar ze hebben er nog een paar liggen 4,50. Maar goed zoals te zien is zit er tussen de in en uitgang een draad. daarvan gaat er een weerstand naar de spoel van de meter.

Dat dit niet hoort weet ik maar wat is het idee hier achter??

Ik vind het ook wel apart dat de 2 aansluitingen van de meter op minder dan 6 cm afstand van elkaar zitten dus de 60kv kan gewoon door vonken(isolatie ja maar aan de binnenkant zit niets dus het is er niet voor gemaakt)

Is dat niet om de meter tijdens opslag en transport te beschermen? Kan me er nog vaag iets herinneren. Als je de meter niet kortsluit en je verplaatst hem, kun je met een hoogohmige spoel makkelijk voldoende emk opwekken om de wijzer krom te laten slaan.

Jorrit, je geeft geen enkele informatie over de flyback gehalve dat hij uit een monitor komt, ik denk niet dat iemand je dan een pinout kan geven.
Bij de meeste drivers voor hv experimenten is de pinout niet belangrijk omdat je zelf de primaire en evt. feedback spoel maakt.
Google maar eens in deze thread zoals ik mijn bovenste post zei, op flyback.

Waarom het nu niet meer werkt kan ook komen omdat je de driver tor hebt opgeblazen. De belasting bij vonken trekken is nogal wat groter als waar het circuit ooit voor is ontworpen

Bobbyb : farnell waar jij kan bestellen dacht ik, heeft vr37 weerstanden. die zijn 3.5 kV en kosten 25 cent. Daar kun je een mooie voltagedeler mee maken.
Ik heb er zelf ook weerstanden voor besteld, maar ik moet hem nog steeds maken. het wordt een 1/10 en 1/100 deler.

De waardes die ik er voor heb besteld weet ik even niet meer. Je moet in iedergeval goed opletten dat de 1/2 watt niet overschreden wordt.

juro je hebt gelijk denk ik want alle analoge toestellen meot je kortsluiten bij transport.

oke ik heb wat gegevens opgezocht over mijn flyback
het is het type tf2-3vo-050-l3
deze heb ik gezocht op de site www.hrdiemen.com
en toen heb ik hem gevonden.
http://www.hrdiemen.com/cas/cgi-bin/esquema.pl?img=HR46056.gif dit is de link ervan
maar hoe moet ik hem nou precies aansluiten want ik doe het liever niet fout.

Waar wil je hem op aansluiten ? Een zelf gebouwde driver?
Je kan hem niet rechtstreeks op wisselspanning aansluiten in iedergeval.

fry, waar woon je? kan je keer demonstratie geven van die TC? :D

ik zat aan het schema van powerlabs.org te denken of ongveer dezelfde alleen dan met 2 torren

Ik woon in utrecht. Mail me maar als je hem wil zien.

Jorrit, ik heb vaak gelezen dat de enkele transistor driver beter werkt als de push pull driver. Tenzij je twee complementaire transistoren hebt. Door verschillen tussen de twee transistoren wordt er 1 bloedheet en gaat vaak stuk.

Een betere transistor is de 2n3773. Dan kun je er zonder problemen tot 20 volt voeden. Voor nog hogere voltages moet je een snubber netwerkje over de transistor zetten. Een vrijloop diode verminderd het uitgangsvoltage dramatisch.

De pinout is voor beide schema's niet echt van belang omdat je de primaire en feedback spoel zelf moet wikkelen zoals op powerlabs is beschreven.
Vonken trekken met jouw flyback doe je tussen de hoogspanningkabel en pin 7