hobby luke
Honourable Member
Hallo,
Deze tuner-versterker geeft geen geluid via de luidsprekers.
De relais schakelen niet in.
Op de hoofdtelefoonuitgang is er wel (regelbaar) geluid,alhoewel het maximum volume niet zeer hoog is.
Ik heb de 2 elco's van 15000 µF/35 V in de voeding vervangen omdat deze totaal verlopen waren met een grote rimpel als gevolg.
Ik geraak echter niet goed wijs uit de werking van de relais inschakeling.
Voor degene die wil meezoeken is het schema hier te vinden:
http://www.eserviceinfo.com/index.php?what=search2
Groeten,
Luc.
Hoi,
Deze tuner versterker heb ik ook gehad , degelijk apparaat met een goede klank.
De schema's kan ik niet zien de gedownloade mappen zijn bij mij leeg.
hobby luke
Honourable Member
Hallo,
Ik heb het net nog eens geprobeerd, alle 4 de mappen gedownload en de manual is zichtbaar.
MVG,
Luc.
mr flip
Je hebt werkpaarden en je hebt luxepaarden, maar ik ben een luipaard
de schema's kun je wel downloaden, maar je moet toch ff grundig r2000 invoeren bij het zoek ding balk, en dan via multipart binnenhalen.
Ik heb er even overheen gekeken, ik raad je aan om het ff uit te printen voor het overzicht, want anders is het nogal veel scroll werk.
begin ff te checken of alle voedingspanningen er staan.
raar dat je via de koptelefoon wel geluid hebt, deze word via de aan en uit hoofd schakelaar doorverbonden met aanzetten, je zal zien dat bij die schakelaar extra pinnetjes met audio uitkomen.
check deze, het zijn eigenlijk 2 schakelaars in 1 behuizing, ik heb in het verleden mee gemaakt dat die niet lekker waren voor de audio.
(pas op met de 220)
als het dat niet is, en je hebt alle voedings spanningen, meet dan even voor het relais (voor de schakel contacten) of er misschien op een van de kanalen dc spanning staat.
lijkt me een mooi ding 
hobby luke
Honourable Member
Bedankt om even te willen meekijken.
Ik had het schema reeds uitgeprint,is inderdaad veel beter te volgen.
Alle voedingsspanningen zijn aanwezig (+ en - 29V, 55V,+ 16V).
De netschakelaar bestaat uit 2 aparte schakelaars die mechanisch met elkaar verbonden zijn (deze voor het geluid zit bij het frontpaneel en de eigenlijke netschakelaar zit achteraan).
Er staat op geen van beide kanalen een DC spanning.
De relais worden aangestuurd als een van de (of beide) luidsprekers ingeschakeld wordt via de contacten van luidsprekerschakelaar L1/L2.
Op de gemeenschappelijke toevoerlijn (8A1)naar deze contacten staat er geen spanning,daar zit het probleem.
Groeten,
Luc.
mr flip
Ik zal het schema na het weekend eens uitprinten, want ik ben meer aan het zoeken dan aan het kijken waar het ergens zou kunnen zitten.
check c21, en c22. deze zijn belangrijk, en wat ik zo zag haalt hij uit dat circuit zijn spanning vandaan.
het is zo moeilijk voor mij om te zien, maar daar zitten je beveiligingen, en als alles goed is krijg je je stuurspanning daar vandaan naar l1 l2.
Omdat je al aan gaf dat de (hoofd) elco's gaar waren, heb je veel kans de je kleinere electrolieten ook niet helemaal zijn, in audio circuits merk je dat niet meteen 123, maar in beveiligings circuits tja...dan doetie niks meer.
Ik gebruik een esr meter in combinatie met een gewone capasiteit meter, en ooit nog een labvoeding (voor doorslag bij hogere voltages)
Bij niet zeker of het kapot is of niet RECAPPEN, let op als je capasiteit goed meet, maar je esr is te hoog, dan heb je kans dat hij niet inschakeld...
Ik hoop dat ik het goed zie tis een beetje lastig met dat gescroll 
hobby luke
Honourable Member
Ik heb nog wat metingen gedaan:
-C21 (Elco 100µF/10V) gaf 197µF/0,29 ohm ESR /// deze vervangen door 100µf/0,18 ohm ESR/25V.
-C22 (Tantaal4,7µF) gemeten: 4,6µF/0,78 ohm ESR /// geen elco van 4,7µF beschikbaar met kleinere ESR.
Met een 1000Hz/100mVpp signaal op een van de monitoringangen, krijg ik volgende resultaten:
-Transistor T19(B en E): 100mVpp.
-Na de volumeregeling, op C101: 1000Hz regelbaar.
-Na de toonregeling, op C114 en C116: 1000 Hz geregeld met volumeknop op 50mV.
-T105(B en E):1000Hz/50mV
-T106(C):idem
-T107(B en E):idem
-T108(C):1000Hz/1,7Vpp
-T109(B en E):idem
-T114 en T115 (B en E):idem
Dat is wat ik tot nu toe gemeten heb.
MVG,
Luc.
mr flip
zo nou komt die esr ook weer niet, als ie maar niet een paar ohm is
(tenminste voor inschakel vertragingen/beveiligingen)
Je bent nu op de eind trap aan het meten.
maar meet eens in rust (geen input)
tussen aarde en r12 aan de kant van de eindtrap
tussen aarde en r13 aan de kant van de eindtrap
vdc op multi meter
dit zou nagenoeg niks moeten zijn.
en check toch rond t3 t/m t7
als je geen dc hebt, of rare dingen op je uitgang van de eidtrap moet het daar toch zitten.
Wat mij niet helemaal duidelijk is: p4 p5 p6 (wat is dat?)
Kan zijn dat dat is omdat ik hem nog steeds niet heb uitgeprint 
daar zit iig de relais stuuring
check eens of er op r22 16 volt staat! (ten opzichte van aarde)
check ook eens of er een diode daar in sluiting staat (ook de blus op het relais)
zou het raar vinden als het daar niet in de buurt zit 
ben zeer benieuwd
mr flip
t3 en t4 zijn de dc beveiliging torren, als het fout gaat zowel positief als negatief trekken ze punt 6 naar beneden, punt 6 voed de schakelaar punt 8a1.
8a2 en 8a3 gaan naar punt 7 - 8 relais
punt 1 komt de voeding binnen 16volt
punt 5 is de muting, deze moet 0 volt zijn als ie 12,5 volt is dan staat de mute aan.
p4 p5 p6
lijken mij een schakelaar????
zal wel ergens bij de voeding switch uit komen.
deze lijkt mij voor de "eind plop" als je je versterker uitzet dat hij meteen de relais ontkoppelt.
check dit ff, als de trappen goed zijn, en geen dc lekken, moet het daar ergens zitten 
nog steeds zeer benieuwd
mvg flip
hobby luke
Honourable Member
Ik heb net alle metingen uit je eerste bericht uitgevoerd, en dan rap nog eens terug om op je tweede bericht te kunnen antwoorden.
De situatie is als volgt:
-Alle dioden, transistoren en weerstanden in het circuit rond de relais gemeten (losgekoppeld waar nodig); dit meet allemaal goed.
-Er staat 16 V op R21 (kant kollektor T7).
-Er staat geen DC spanning op R12 en R13 (kant eindtrap).
-P4 p5 p6 is een deel van de netschakelaar (is er mechanisch mee verbonden, zie ook bericht nr5).
Nu het probleem:Op punt 5 staat ongeveer 17 V, dit met de muting schakelaar aan of uit.
Wanneer ik echter de lijn naar R19 loskoppel, verandert er niets.
MVG,
Luc.
mr flip
punt 4 bij het mute circuit staat 55v deze verzorgt die spanning.
via de weerstanden naar t24
hij moet die lijn dus uiteindelijk naar 0 trekken
vandaar dat het loshalen niet werkt
check c104 en rond t24
ps als je met een multie meter torren meet op diode stand wil helaas niet altijd zeggen dat ze goed zijn
meet onderspanning de b-e overgangen vdc ongeveer 0,6 volt
hobby luke
Honourable Member
Bedankt voor alle hulp tot nu toe.
Het zal tot eind volgende week duren eer ik verder kan werken aan het toestel.Ondertussen kan ik het schema nog wat bestuderen.
Ik laat dan nog iets weten.
MVG,
Luc.
hobby luke
Honourable Member
Het toestel speelt weer.
De fout was een slechte werking van de preset toetsen.
Bij deze toetsen zit een schakelaar (blok "C" op pag.14 van het schema).
Dit is het witte blokje op de foto.
Deze bleef haperen in gesloten stand.
Na reinigen van het mechanisme, werkt de schakelaar weer normaal en schakelen de luidsprekers weer in.
Bedankt voor de medewerking!
MVG,
Luc.
mr flip
Mooi dat het weer werkt.
Schakelt, die schakelaar elke keer als je een preset in drukt het relay ff uit?
Tja dat had ik nooit gezien zonder het apparaat, ik raak mijn overzicht snel kwijt met alleen een schema, en dan ook nog zo één die z'n fijne aftak lijn er door heen heeft lopen...
Erg leuk dat het weer werkt, weer eentje gered.
mvg flip