Nieuwelingen & FAQ

Dit topic is gesloten

Ik heb geen flauw idee of dit een steeds meer voorkomend probleem is, maar het valt me meer en meer op.

Wat me opvalt aan posts van nieuwe accounts:

  • vragen die in schoolvragen behoren, beginnen daar vrijwel nooit
  • topickicken en ander ongewenst gedrag zoals overmatig quoten komt wel erg vaak voor onder nieuwelingen
  • zeer belabberd taalgebruik

Eigenlijk alles wat met doorlezen van de FAQ voorkomen had kunnen worden. Ik zie dat de moderators het daar vrij druk mee hebben, zo zie ik Henry S. vaak redelijk knorrig reageren op dergelijke posts (terecht, trouwens! Zeker niet bedoeld als negatief commentaar op jou, Henry!)

Nu is de FAQ best een lange lap tekst, en ik kan me dan ook goed voorstellen dat niewelingen hem niet gelijk helemaal doorlezen maar gewoon gelijk akkoord klikken (moet dat eigenlijk überhaupt?)

Misschien zou het geen kwaad kunnen een hele korte samenvatting van de FAQ, met name gericht op postgedrag, te tonen bij de aanmelding. Dat wordt dan toch iets sneller gelezen, denk ik.

Een ander idee is het screenen van de eerste paar posts van een persoon op woorden als "school" en "gip" en "eindopdracht", om ze dan te vragen of ze zeker weten dat ze niet in schoolvragen willen posten alvorens hun tekst gepost kan worden.

Ook een idee is nog een "verbod" op het posten van een reply op jezelf binnen bijvoorbeeld 12 uur (dit dus echt onmogelijk maken, of op z'n minst een waarschuwing zoals bij het bereiken van de 90-dagen-inactief limiet).

Sommige ideeën zouden redelijk goed te implementeren moeten zijn, en zouden de mods misschien een stuk werk uit handen nemen. Graag uw mening.

Wat ik bij dit forum zie, is dat het heel laagdrempelig is. Aan de ene kant een voordeel en aan de andere kant krijg je zaken die je in je post schetst.

Andere fora vragen voor aanmelding even de tijd, daar bedoel ik mee dat het wel eens een dagje kan duren voordat je je vraag kan stellen. Soms is dat geen punt maar het kan ook remmend werken op de soms oeverloze vragenstellerij zonder dat je even wat leest op het forum over regels of zo.

Het zou al heel wat zijn als ze hun gegevens even netjes invullen. Je zou kunnen denken: eerst goed invullen en dan toegang tot het forum. (Dit voorstel heb ik overigens al eens zien passeren) Ik denk echter dat dit door de moderators wel of niet geregeld moet worden. Zij "knorren" tegen de vragenstellers. Zonde van de energie. Zij houden zo wel de touwtjes goed strak en dat is ook te waarderen.

Voorts over het taalgebruik... helaas is het bedroevend maar vlg mij is taalgebruik een visitekaartje, andere mensen denken daar blijkbaar anders over, ik berust
Groet
Fred

Op 7 juni 2011 23:01:25 schreef Captain:
Voorts over het taalgebruik... helaas is het bedroevend maar vlg mij is taalgebruik een visitekaartje, andere mensen denken daar blijkbaar anders over,

Sommige mensen verzinnen terplekke afkortingen en hopen dan maar dat anderen het zomaar begrijpen.... Zo is volgens mij "vlg" niet de officieele afkorting van "volgens". :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Een "turbo FAQ", dat zou best een aardig idee kunnen zijn, bijvoorbeeld naast het invoerveld eventueel met een beperking tot de eerste 30 dagen of zo.

Alle mogelijke beperkingen bij het posten door nieuwelingen zijn al eens uitgebreid besproken. Tot nog toe waren we het uiteindelijk altijd wel eens dat we teveel beperkingen niet wenselijk vinden.

Bedankt voor de suggesties! Om eindeloze discussies te voorkomen een slotje.

Dit topic is gesloten