MP3-speler

Mijn vraag is of er iemand weet hoe ik een stand-alone mp3-speler kan maken waarvan ik redelijk gemakelijk aan de onderdelen van geraak.

I like it when a plan comes together http://www.geocities.com/elektrozone

ik lees wel eens vaker berichten over hoe je een eigen mp3 speler kan maken maaruh dat kan helemaal volges mij niet hoor

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Jazeker is dit mogelijk! Als ik mij goed herinner stond er in de elektruur van een jaar geleden een schema. Je had een ouwe pentium bak nodig. Verder zou het natuurlijk ook mogelijk zijn d.m.v. een uP MP3's te decoderen. Alleen is hier denk ik veel pioniers werk nodig. Ik heb ergens gelezen dat iemand de MP3 code in assambly probeert te krijgen, wat dan weer als voordeel heeft dan een 486 DX-66 de decodering kan verzorgen.

Greetz

Op zo 24-02-2002 14:42:56 schreef Michaël:
Mijn vraag is of er iemand weet hoe ik een stand-alone mp3-speler kan maken waarvan ik redelijk gemakelijk aan de onderdelen van geraak.

Zie bijvoorbeeld: http://www.mp3projects.com
En zo kan je met een zoekmachine nog veeeeeel meer
vinden.

Marcel

Klopt Marcel, kijk ook eens op elektronica.pagina.nl staan een heleboel MP3 links op

Op zo 24-02-2002 16:11:54 schreef Risselada:
Als ik mij goed herinner stond er in de elektruur van een jaar geleden een schema. Je had een ouwe pentium bak nodig.

Waarvoor dan nog dat schema? Een oude pentium bak met geluidskaart, hd en
een stukje software is dan immers al voldoende.

Verder zou het natuurlijk ook mogelijk zijn d.m.v. een uP MP3's te decoderen. Alleen is hier denk ik veel pioniers werk nodig. Ik heb ergens gelezen dat iemand de MP3 code in assambly probeert te krijgen, wat dan weer als voordeel heeft dan een 486 DX-66 de decodering kan verzorgen.

Er bestaan gewoon complete uP's die speciaal gemaakt zijn om MP3 te decoderen.

Marcel

ja maar dit noem ik niet zelf maken dit is gewoon een stel onderdelen bij elkaar zoeken en hoppatee je kan ook in de winkel een laptop kopen heb je hetzelfde effect

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Op zo 24-02-2002 20:32:19 schreef Erik:
ja maar dit noem ik niet zelf maken dit is gewoon een stel onderdelen bij elkaar zoeken en hoppatee je kan ook in de winkel een laptop kopen heb je hetzelfde effect

Die uP gaat echt niet zomaar uit zichzelf MP3's decoderen.
Hij zal ook aangestuurd moeten worden. M.a.w. er moet een hele schakeling omheen gemaakt worden. Die zal je toch zelf moeten bouwen. Dat is m.i. wat anders dan een zooi onderdelen bij elkaar rapen.

Marcel

als jij een laptop hebt en je maakt een output poort die zorgt dat je een lcd schermpie aanstuurt en de muziek draait ben je ook alzover tis misschien nu wel makkelijke praat maar toch

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Op zo 24-02-2002 23:29:23 schreef Erik:
als jij een laptop hebt en je maakt een output poort die zorgt dat je een lcd schermpie aanstuurt en de muziek draait ben je ook alzover tis misschien nu wel makkelijke praat maar toch

Denk dat je inderdaad te simpel bekijkt, lijkt me wel vet om zoiets te bouwen m.b.v. een 486je, die heb ik nog een paar liggen daarvoor, als iemand daar zo'n schema voor heeft, hoor ik het graag !

Op ma 25-02-2002 20:16:41 schreef Antoine:

[...]

Denk dat je inderdaad te simpel bekijkt, lijkt me wel vet om zoiets te bouwen m.b.v. een 486je, die heb ik nog een paar liggen daarvoor, als iemand daar zo'n schema voor heeft, hoor ik het graag !

kijk op www.hdap.nl mijn collega's zijn bezig met een mp3 speler
met harddisk.

Op zo 24-02-2002 16:11:54 schreef Risselada:
Jazeker is dit mogelijk! Als ik mij goed herinner stond er in de elektruur van een jaar geleden een schema. Je had een ouwe pentium bak nodig. Verder zou het natuurlijk ook mogelijk zijn d.m.v. een uP MP3's te decoderen. Alleen is hier denk ik veel pioniers werk nodig. Ik heb ergens gelezen dat iemand de MP3 code in assambly probeert te krijgen, wat dan weer als voordeel heeft dan een 486 DX-66 de decodering kan verzorgen.

Greetz

Er bestaan IC's die je een datastroom aanbied, deze decodeerd dan (softwarematig, geen dedicated hardware) de datastroom in PCM/Wave format.
Tegenwoordig bestaat er ook een MP3PRo-format, lagere datarate en hogere kwaliteit. Het lijkt me niet dat dit formaat wordt ondersteunt door dergelijke IC's.

Bye.

Risselada

Ik heb nog een vraagje
Waar haal ik zo'n oude computer?

I like it when a plan comes together http://www.geocities.com/elektrozone

Op zo 31-03-2002 18:21:12 schreef Michaël:
Risselada

Ik heb nog een vraagje
Waar haal ik zo'n oude computer?

Micahël, ik weet niet of het voldoende voor je is, maar ik heb hier nog een compleet 486 moederbord liggen, met 66MHz CPU, RAM, een 1MB VGA kaart, en een MIO-kaart (HDD, FDD, 2xCOM, LPT, Game), heb heel misschien ook nog een geluidskaartje, als je wilt..... mag je het zaakje hebben, ik heb er met succes Win'95 opgedraaid gehad dus heb je vast een beginnetje, als je interesse hebt hoor ik het wel

Antoine

Waar woon je ergens (de gemeente en welk land)?
;)

[Bericht gewijzigd door Michaël op maandag 1 april 2002 00:04:34

I like it when a plan comes together http://www.geocities.com/elektrozone

Op zo 31-03-2002 23:29:50 schreef Michaël:
Antoine

Waar woon je ergens (de gemeente en welk land)?
;)

Helmond

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Jeroen

Moderator

Ik denk niet dat een 486/66 dit gaat trekken. Misschien onder Linux (zijn speciale distributies voor) maar met Windows 95 of DOS gaat dit niet werken. Het minimale waar ik MP3 op heb gedraaid is een Pentium 66 met Win 95.

Op ma 01-04-2002 14:08:28 schreef Jeroen:
Ik denk niet dat een 486/66 dit gaat trekken. Misschien onder Linux (zijn speciale distributies voor) maar met Windows 95 of DOS gaat dit niet werken. Het minimale waar ik MP3 op heb gedraaid is een Pentium 66 met Win 95.

ik heb laatst een mp3 speler waar een dos programma'tje opstond die speciaal was gemaakt voor dit soort activiteiten daar werkte het wel op een 486/66

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Op zo 31-03-2002 23:29:50 schreef Michaël:
Antoine

Waar woon je ergens (de gemeente en welk land)?
;)

Ik woon in Helmond ja, dat klopt, (Noord-Brabant), maareh, kan het ook opsturen alleen dan mag je wel de verzendkosten betalen natuurlijk ;-). Weet niet, er heeft Win95 opgedraait lang geleden weet niet of het ding ook met Mp3's om kan gaan. Heb nmog ff gekeken en het is een Opti495 moederbord, met DX2-66Mhz, en kan een 100MHz op (die ik misschien ook nog wel een heb), en 8MB geheugen. 5xISA, 1xVESA, 2xISA(8bit). Een I/O kaartje met 2xCOM (16450), 1xLPT, 1xIDE (voor twee aparaten), 1xFDD en 1xGame, 1MB VGA kaart Trident, en misschien nog wat meer van dat spul als je het nodig hebt. Mocht je er interesse in hebben mail dan ff je adres of dat je het komt ophalen ook best :-)

avdcruyssen@gmx.net

Mzzls
Antoine

Het klinkt mischien droog maar: Kan je niet een PIC ic met een stel geheugen IC'tjes koppelen, een siriele of parallele poort vebinding maken. Aan dit zaakje een klein versterkertje en dan die PIC programeren?
Kan je altijd nog verder uitbouwen. En is volgens mij ook best compact. Mischien wel een jas zak vol maar beter dan een pentium kast onder je arm.
Suc6 en Mazzl
Stefan

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Op ma 01-04-2002 18:48:08 schreef Stefan:
Het klinkt mischien droog maar: Kan je niet een PIC ic met een stel geheugen IC'tjes koppelen, een siriele of parallele poort vebinding maken. Aan dit zaakje een klein versterkertje en dan die PIC programeren?
Kan je altijd nog verder uitbouwen. En is volgens mij ook best compact. Mischien wel een jas zak vol maar beter dan een pentium kast onder je arm.
Suc6 en Mazzl
Stefan

Probleem is dat een PIC de snelheid daarvoor niet heeft, en ik eerlijk gezegd geen flauw benul heb van hoe en wat je dat zou moeten doen :-)

Je kan ook gewoon een (stand alone)MP3 speler kopen. Ik heb er een voor €90 bij de modern electronics gekocht. Werkt uitstekend, en weegt maar 63 gram. Misschien iets minder leuk, maar wel handig.

Als je een volwaardig apparaat wilt moet je eens kijken op de site van Oscar-mp3
http://www.oscar-mp3.de/eng/start.htm
Erg mooi apparaat. Je doet dan ook nog wat zelf.

suc6
Jan Pieter

Als ik zo'n aanval van ijver krijg, ga ik stil in een hoekje zitten wachten tot het voorbij is.

Jan Pieter ik ben eens een kijkje gaan nemen maar ik vind het wel wat duur.

I like it when a plan comes together http://www.geocities.com/elektrozone