[TIPS] Beeldbuis TV herstellers opgelet!

Evarist

Golden Member

Ik heb al vaak mensen geholpen met tips over TV herstellingen. Na het lezen van dit oud topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/7861 , heb ik besloten deze topic te openen om algemene opmerkingen te maken over herstelingen. Ik heb er niets tegen dat iemand die niet thuis is in TV herstellingen maar wel in electronica zijn TV zelf probeert te herstellen. Daarvoor zijn deze waarschuwingen en tips bedoeld.
Wie hier naartoe gegoogled is en geen kennis heeft van electronica moet best van de TV afblijven.

Tip1. Doe eerst wat kennis op over TV techniek. Het best kom je terecht op de website van 'onze' Armani die ik hier feliciteer omwille van zijn goede site.Lees eerst grondig zijn site: http://users.telenet.be/microcontroller/tv.htm

Tip2.Blijf tijdens de werking overal af. Zeker van de hoogspanningskabel.Als het toestel uitgeschakeld is kunnen er nog gevaarlijke spanningen staan op de hoogspanningskabel, blijf er af indien niet nodig. Anders ontlaad je eerst de BB. De veiligste methode is een snoertje maken met aan een zijde een krokodilklem die je op de metalen mantel van de BB hangt. Aan de andere zijde neem je een oude meetpen , niet te dik en monteer hierin een weerstand van 4M7. Duw nu de meetpen onder de HSP aansluiting. Dit is veilig omdat de magnetische puls klein is en er geen statische lading op de gevoelige processors kan terecht komen.

Tip3.Ook op de primaire elco(220µF 350V) oid kan soms 300V blijven staan.Ontlaadt deze als je aan de voeding wil meten met een 220V 100W lamp met draden aan.

Tip4.Indien de TV dood is,(meest voorkomende fout) , let dan op tijdens het opstarten of je de demagnetisatie hoort.Indien nee is de zekering kapot. Meet dan,na het ontladen van de 'grote'elco de BU of Fet na met een ohmmeter.Niet kort? Dan is bijna 99% zeker de PTC kapot. Anders de bruggelijkrichter.
Indien de BU of fet kort ligt, kijk dan naar slechte contacten,vervang de elco's en hoogohmige weerstanden.(Nameten heeft vaak geen zin) Deze staan tussen de schakeling en de 300V lijn. Vervang ook het IC en de BU. Start vervolgens de voeding op met variac en controleer de golfvorm op de collector. De BU moet in verzadiging gaan, anders nog ander probleem.Controleer ook de secundaire Ub. Indien deze te hoog gaat is het regelsysteem defect.
Is de BU niet kapot dan kontroleren , weer met variac, of de voeding niet een beetje oscilleert bij lage spanning. Nee? Voeding zoals hierboven beschreven vervangen. JA? Dan gaat de voeding in beveiliging en zit je fout secundair.Zie tip5.

Tip5.De TV is dood maar de voeding is in orde zoals boven beschreven. Meet de BU van de hoogspanning na. Indien kort--vervangen en de hoogspanning nazien op losse contacten. Geheel solderen is beter.Contoleer ook de booster condensator met een C meter en visueel.Typisch:8.2nF2000V. Controleer ook de serie condensator (typisch 0.39µF)van de deflectie en de stekker hiervan.Hersolderen is beter.Ook belangijk is de drivertransfo solderen.Je kan ook de HSP transfo nameten met een speciale tester.Schakel het toestel vervolgens in via variac met de scoop op de collector.De puls moet kleiner dan 10µs zijn en de BU moet goed in verzadiging gaan. Ontstaat er uitslingering dan is de transfo defect. De spanning kan normaal opkomen en als ze helemaal opgebouwd is kan je een 'pets' horen, met als gevolg je BU terug kapot. In dit geval slaat de transfo door en moet vervangen worden. Monteer een HR en zoek die hier:http://www.flyback.com/indexcas.shtml

Tip6.Letop met goedbedoelde raadgevingen van sommigen, die er niet meer van weten dan jou.Kontacteer Evarist :) maar heb geduld. Ik zit niet dag en nacht naar dit forum te kijken.

Veel succes

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op maandag 23 november 2009 08:00:59 (1%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Mooie startpost! Ik ben zeker dat velen er wat aan zullen hebben.
Naar waar ga je op vakantie?

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
Evarist

Golden Member

Offtopic//Vivre comme Dieu en France. Leven als God in Frankrijk. Aan de Gorges du Verdon.Midden in de Provence.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Idd nuttige tips! Dit is idd de juiste volgorde van checken en hiermee heb je 99% van de defecten te pakken.

Ook ik lees regelmatig 'tips' en gepruts op dit forum waarvan mijn tenen spontaan krom beginnen te staan...

Enige tips die ik zou willen toevoegen:

[7] Evarist is niet de enige die _wel_ veel ervaring heeft op het gebied van het fixen van tv's en andere apparatuur ;)

[8] Controleer de soldeerverbinding van alle onderdelen die warm worden (tin wordt sneller bros oiv warmte). Dit zijn o.a. hoog-vermogens weerstanden, de grotere schakel-torren en spannings-regelaars. Hot-spots zijn vaak te herkennen aan 'verkleuring' van de printplaat.

[9] Soldeer soldeerverbindingen die je niet vertrouwd altijd opnieuw. Soms 'rotten' soldeerverbindingen van binnenuit, zodat nauwelijks te zien is of de verbinding gaar is. Verwijder eventueel eerst het oude tin voordat je het nieuwe tin toevoegd. Gebruik niet teveel tin en pas goed op voor soldeer-klodders elders op de printplaat.

[10] Vervang de elco's rondom de in punt 8 genoemde hot-spots. Elco's verouderen veel sneller onder invloed van hogere temperaturen, waardoor hun waarde daalt. (Met name de +5 voeding van de uC is hier erg gevoelig voor!).

[11] Met name als je nog niet zoveel ervaring hebt: Probeer altijd een schema te bemachtigen van de tv die je gaat fixen. Dit helpt enorm en scheelt tijd!

[12] Ga nooit(!) lukraak aan potmeters draaien. Voor de afregeling hiervan heb je meestal een service doc (=duur) nodig en soms zelfs speciale meet/testapparatuur.

[13] Vervang een onderdeel altijd door een onderdeel van exact hetzelfde type en zorg ervoor dat het apparaat na reparatie weer in de originele staat verkeerd (dus bv ook de draden weer netjes op hun plek en niet tegen dat koellichaam). Ik kom te vaak apparaten tegen waar heel erg duidelijk in te zien is dat er iemand in aan het prutsen is geweest.

[14] Dit geldt met name voor netspannings- en hoogspanningsonderdelen. Let bij elco's op het voltage en bestel condensatoren in de lijntrap het liefst bij de producent/importeur. Veel van dat soort onderdelen voldoen aan strengere veiligheidseisen en zijn _wel_ puls-bestendig. Elektronica-winkels willen je nogal eens een 'het lijkt erop' onderdeel verkopen dat totaal niet bestand is tegen de harde wereld van een lijntrap.

[15] Laat dit je er niet van weerhouden om je tv te fixen. Integendeel: het is leuk en erg leerzaam. Houd er echter rekening mee dat het niet geheel zonder gevaren is.

Ik vraag mij trouwens wel af waarom bij zoveel apparaten altijd weer dat soldeerwerk zo bagger is. Heeft dat te maken met het toegepaste golfbad-solderen?

It's a good day for science!
Evarist

Golden Member

Dankje dexter voo je nuttige toevoeging

Op 11 juli 2004 01:17:45 schreef dexter:

Ik vraag mij trouwens wel af waarom bij zoveel apparaten altijd weer dat soldeerwerk zo bagger is. Heeft dat te maken met het toegepaste golfbad-solderen?

Dat heb ik mij lange tijd afgevraagd. Dat is natuurlijk om de TV technieker job te geven :-)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

dit topic hier zo laten voor zuiver globale tips.

Mooi werk evarist, ook die website is erg netjes !

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op woensdag 2 februari 2005 15:52:43

Anoniem

Wreed goed initiatief Evarist.
Dexter, die zichzelf ook eens in het zonnetje wil zetten zegt dat Evarist niet de énige specialist is. Hij bedoelt eigenlijk : hé ik ben er ook nog!
Niet wenen Dexter, we apprecieren jou ook hoor.
Maar zelfs Dexter weet niet àlles. Tin wordt absoluut niet broos bij hoge temperaturen, maar juist bij heel lage!(Tinpest) Zet oma's dure tinnen kannetje maar eens een maand in de diepvries. er is kans dat deze in poeder uiteenvalt (als het echt Tin is tenminste.)
Dat komt omdat tin verschillende allotrope toestanden kent. Net zoals water beneden 0°C in ijs verandert, is beneden 10°C de meest stabiele toestand van Tin, niet zijn metallische vorm maar een witte niet geleidende vorm.
Dat is geen oxide hoor, het is wel degelijk Tin, want als je dat poeder verhit, dan krijg je weer metaal.
In realiteit zijn vermogencomponenten, transfos en dergelijke zwaarder dan andere componenten.Tijdens het transport door het soldeerbad bewegen ze soms, wat een "koude soldering" oplevert. In het begin is er nog contact, maar na een tijdje breekt de verbinding geheel door het krimpen en uitzetten tijdens het gebruik.
Bovendien zijn de zware aansluitdraden van die componenten niet van koper,maar van vertind ijzer.De tinlaag durft nogal eens loslaten, waardoor eveneens een slecht contact ontstaat.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 3 januari 2010 20:16:25 (0%)