Hallo,

Is het mogelijk om met 2 autobatterijen en een omvormer 12v(of 24) naar 230v (gemodificeerde sinus) een seriemotor van ongeveer 300w aan te sturen en hiermee een soort kart aandrijven?
En welke snelheid zou ik dan ongeveer kunnen halen?

Gr. Kevin

Snelheid hangt van veel factoren af. Voor 300W in de orde van 20km/h.
Hoe ga je de snelheid regelen?

Hoe ga je de snelheid regelen?

Een seriemotor is toch te regelen met een triac-regeling niet?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (3%)]

Ja, heel kort. Ten eerste zal de motor een hele forse stroom trekken bij het inschakelen (ik geloof dat 6x Inominaal ongeveer de vuistregel is). Daarbij zal de stroom door de spoelen in de motor steeds abrupt onderbroken worden bij een gemodificeerde sinus, waardoor de MOSFETs aan de uitgang van die regelaar steeds op hun donder krijgen, en niet lang zullen leven.

Hoe zou je de snelheid eigenlijk willen regelen? Met zo'n motor achter een standaard omvormer zou hij altijd helemaal niets doen, of vol gas geven.

Kortom: een slecht idee. Wat je wel zou kunnen doen is de uitgang van de omvormer gelijkrichten en de motor met DC voeden. Een schakeling om de motor te PWM'en, om daarmee de stroom en dus het koppel en de snelheid te kunnen regelen, lijkt me wel een goed idee. Een regeling met een triac of een paar thyristors zou wel kunnen, als je de ontsteekhoek goed kunt regelen bij een gemodificeerde sinus.

Niet aan beginnen als je geen ervaring hebt met vermogenselektronica.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (10%)]

Niet aan beginnen als je geen ervaring hebt met vermogenselektronica.

Ok bedankt voor de uitleg en de snelle reactie.

Volgend jaar krijgen we op school vermogenschakelingen met motoren.
Nog niet zo'n slecht idee gelijkrichten, zou je dan nog steeds een hoog toerental halen denk je? Seriemotoren lopen tot in de 10 000'en toeren (onbelast) op ac, is dit op dc ook?

Een schakeling om de motor te PWM'en, om daarmee de stroom en dus het koppel en de snelheid te kunnen regelen, lijkt me wel een goed idee.

Zou ik dan nog wel een omvormer kopen? Is het niet beter om met de PWM de transfo's aan te sturen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (25%)]

Welke transformator? Je had het over een paar accu's, een omvormer en een motor. Waar zit die transformator dan? In de omvormer zitten er wel een of meerdere, maar hoe denk je dat die aangestuurd worden?

In principe loopt een seriemotor net zo hard op DC als op AC, geloof ik. Je zult overigens wel een redelijk fors buffer nodig hebben om een vlakke DC spanning te maken, en aangezien die spanning hoger is dan voor de gelijkrichting, zal de motor nog langer een flink koppel kunnen leveren, mits de omvormer genoeg stroom kan leveren, natuurlijk.

Op 12 juli 2011 15:51:39 schreef SparkyGSX:
Welke transformator? Je had het over een paar accu's, een omvormer en een motor. Waar zit die transformator dan? In de omvormer zitten er wel een of meerdere, maar hoe denk je dat die aangestuurd worden?

Ik heb nog geen omvormer gekocht, maar jij stelde voor om de motor met een PWM circuit te regelen, kan ik dan niet beter de omvormer weglaten en met de PWM de transfo's aansturen? Of gaat dit niet?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (3%)]

Even doorborduren op wat sparky zij. Stel dat je een 4700uF/400VDC elco nodig zou hebben, om het geheel redelijk af te vlakken. Dan krijg je die niet vol met een 300VA omvormertje, daar heb je iets meer voor nodig.

Kan je niet gewoon over stappen naar 12 of 24VDC, en een motor nemen van een rolstoel bv.

ik snap het nu van die omvormer niet echt

waarom niet een 24v dc motor nemen? scheelt je een bak elektronica met bijbehorende verliezen. geen hoge spanningen (die zou ik niet toepassen op zo'n kwetsbaar ding). en de snelheidsregeling kan dan prima via pwm (zie de motorregeling bij schakelingen).

dan een wat stevigere eindtrap erachter en je zit prima.

overigens zijn autoaccu's niet echt geschikt om steeds leeg te trekken en weer op te laden. tractiebatterijen zouden dan beter zijn, maar die zijn vaak wel duur (vandaar snap ik de autoaccu keuze wel)

[Bericht gewijzigd door timberleek op (22%)]

Ik heb niet direct een 12 of 24v 300w motor liggen, wel 30w maar daar kom je nergens mee denk ik :-P.
Of heb jij mss een idee waar ik een oude elektrische rolstoel kan komen? Ik kan wel aan een autoventilatormotor komen, zou dit ook werken?

Een seriemotor heb ik wel liggen 16.000rpm 220v 250w (uit een wasmachine denk k).

@Zonnepaneeltje: Een gewoone transfo 12-230 (maar dan wel een stuk of 10)

een ventilator motor zal veel te weinig vermogen kunnen leveren. en ook een veel te hoog toerental waarschijnlijk. net als die seriemotor.

16000 toeren kun je niks mee. daar moet sowieso een vertragingsbak achter. de prijs daarvan plus de berg elektronica die erbij hoort gaat je meer kosten en minder opleveren dan gewoon een goede motor zoeken.

ik weet eigenlijk geen goede adresjes voor zulke motoren.
maar ik zou zoeken naar een 3-500w dc motor

meer kan ook wel (gaat ook harder), maar dan wordt het ook weer een stuk ingewikkelder kwa aansturing.
met 3-500w kun je een best stukje speelgoed maken

16000 toeren kun je niks mee. daar moet sowieso een vertragingsbak achter. de prijs daarvan plus de berg elektronica die erbij hoort gaat je meer kosten en minder opleveren dan gewoon een goede motor zoeken.

Idd met die 16000 toeren kan ik idd niks en de motor gaat dit toerental belast ook niet eens halen, dus een klein groot overbrenging maar als je de overbrenging groot genoeg maakt, kan de motor toch hoog in toeren komen omdat 'm geen kracht hoeft te zetten en heb je toch nog een degelijke snelheid of ben ik daar mis in? En een seriemotor heeft een hoog aanloopkoppel dus die zijn bruikbaar lijkt me.

meer kan ook wel (gaat ook harder), maar dan wordt het ook weer een stuk ingewikkelder kwa aansturing.
met 3-500w kun je een best stukje speelgoed maken[/quote]

3-500w motor bedoel je daarmee: een 3500w motor of 3 500w motoren?

Ik denk 300 T/M 500W. :)

ah... op die manier, XD 3500W leek me ook al wat veel, ff 290A uit 2 accu's halen leek me niet zo verstandig.

ik weet eigenlijk geen goede adresjes voor zulke motoren.
maar ik zou zoeken naar een 3-500w dc motor

En als ik die seriemotor nu eens op 24v DC aansluit moet ik er dan iets aan veranderen om 'm optimaal te laten bollen. Of is het dan geen 250w motor meer?

Moet ik zo iets toevoegen?

@timberleek: had het wel gedacht, de spanning is 10x lager dus het vermogen ook denk ik.

Jullie hebben me overtuigd, ik ga toch maar voor een simpele DC motor gaan.

Allemaal bedankt voor het reageren!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (71%)]

inderdaad 300 tot 500W.

je kan inderdaad een vertragingsbak gebruiken, maar dat is een goede hoeveelheid materiaal om in te bouwen (veel gewicht en waarschijnlijk redelijke prijs).

daarnaast moet je ook nog iets vinden wat je 230v kan leveren bij voldoende vermogen. die motoren kunnen een flinke aanloop piek trekken. de gemiddelde inverter doet dat niet.

en die inverters geven ook weer een berg ballast en moeten ook weer gekocht worden. daarnaast moet je dan een relatief ingewikkeld systeem maken voor snelheidsregeling (de meeste vinden triacs etc moeilijker als pwm ed).

als je in plaats daarvan gaat zoeken naar een goede 24v motor kun je al die ballast als de vertragingsbak en inverters vergeten. en de snelheidsregeling is simpel te maken.

edit:

die motor zal op 24v heel weinig vermogen leveren denk ik

je kan even zoeken op het forum of via google. je bent niet de eerste die een elektrische kart wil maken. daar zijn vast wel tips te vinden voor verkopers.

overigens, als je de laatste bent die reageert en je plaatst daar een reactie onder dan wordt dat gezien als topic kicken (hoog in de lijst houden). dat wordt niet gewaardeerd. als je wat wil toeveoegen, gebruik dan de edit knop rechts van de reactie (naast de quote knop).
pas na 24 uur mag je een 2e reactie onder je eigen plaatsen

alleen moet je dan een motor kopen, maar die inverter en vertragingsbak hadden ook geld gekocht.

[Bericht gewijzigd door timberleek op (25%)]

Als je voor 12 of 24VDC gaat, moet je ook een motor van die spanning gebruiken. Zoek eens op het net, er staat genoeg.

En als je wilt quoten, gebruik dan het knopje rechts van GEPOST.....
En gebruik je edit.

Hallo,

Ik zou eens kijken bij de Elektor OSPV1 Open Source project op wielen.De heeft 2 motoren van 200W en tuft 15km/u. Wellicht kun je met iets andere motoren meer snelheid krijgen.

Maar een deel van de motorsturing is vast te gebruiken.

hallo kevin.
Ik heb hier nog 2 motoren liggen van een industriele veegmachine.
deze zijn 24 volt maar kan niet zo direct zeggen hoeveel watt.
Van mij moogt ge ze gerust gratis hebben indien ze worden afgehaald.
Als ze moeten verzonden worden moet ge wel de kosten op u nemen.
Indien geintreseerd stuur me maar een mail.
Mvg danny.
edit.Zie zonet dat ge van bree zijt.
Indien interesse kan ik deze in het begin van augustus meegeven met mijn moeder die komt namelijk langs bij mij en dan hoeft ge ze enkel af te hallen in kinrooi.
Wil zelf de motorregeling voor de snelheid ook demonteren.