3 x 230V

Hallo,
Ik wil achteraan een sauna plaatsen (ongeveer 50m ver in mijn garage).
Ik krijg 3 x 230V binnen in mijn elektrischekast (vooraan) en vandaar wil ik vertrekken met 1 zekering te plaatsen 40A in mijn kast en met 3+1(6mm²)kabel naar de garage waar ik ook nog een 40A zekering ga plaatsen om vandaar uit ook de stroom te kunnen afzetten.

Naar de meeste zekeringen in mijn kast vertrekken echter 2 draden. Is het logisch dat ik 3 kabels aansluit en tot achteraan in de garage breng of kan ik al even goed gewoon 2 kabels + N aansluiten of enige andere opmerking hoe ik best aansluit?

Bedankt

Grtn
Shoe

Wat heeft de sauna nodig ?

3fase , 2fase 400V ?

Een 3fase onderverdeler plaatsen in de garage kan duur worden. Eindgroepen zijn altijd 16A, de kabel naar de onderverdeler zal dan in huis afgezekerd moeten worden op 3x 25A en zal de hoofdzekering 3x 50A moeten zijn.

Gaan de 3 fases van de energieleverancier eerst in een 3fase hoofdschakelaar of gaan ze naar verschillende aardlekschakelaars ?

GJ_

Moderator

Op 4 augustus 2011 19:54:14 schreef Fabian1:
Wat heeft de sauna nodig ?

3fase , 2fase 400V ?

Hou er rekening mee dat TS evengoed 3x230V binnenkrijgt en geen 3x400V. Dat schrijft ie ook zelf.

De hoofdschakelaar (dag) waar de 3 X 230V naar toe gaat is een verliesstroomschakelaar 63A 0,3A 230/400V Siemens

boven
naar 4 aansluitkolommen om vandaar verder te gaan naar de verschillende zekeringen
1 3 5 N

2 4 6 N
Onder
komt van de verdeelfirma

Ik denk een sauna op 230V (mono)te nemen, heb nog niet aangekocht. maar zou er in de toekomst nog iets bijkomen achteraan kan ik altijd de volle 3 x 230V gebruiken, daarom heb ik nu al een 3+1 draad 6mm² gelegd tussen beide?

Mvg
Shoe

Frederick E. Terman

Honourable Member

..3x230V binnenkrijgt en geen 3x400V

Ik raak altijd in de war van de benamingen.

De drie fasespanningen van ieder 230V (ten opzichte van de gemeenschappelijk nul) vormen toch tegelijkertijd drie lijnspanningen van ieder 400V? Dat is de gebruikelijke 'krachtstroom', en als ik wel eens aan 'draaistroomstopcontacten' van een frees of zaagmachine meet dan klopt dat ook.
Er zijn toch geen gewone woningen waar drie fasespanningen van 400V binnenkomen?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
jerome

Golden Member

Er zijn heel veel gewone woningen waar 3~ 230 of 400v binnen komt en ook verdeeld wordt in de kast.25 jaar geleden kreeg men dat op aanvraag. Het volstond over een toestel te beschikken dat enkel op 3 fase kon werken. Ik heb dat hier ook, en voor iemand die wat wil knutselen is het geen overbodige luxe. Waarom men het vandaag de dag zo moeilijk en duur maakt om krachtstroom huishoudelijk te leveren is me een raadsel. Alle aansluitingen zijn verplicht 4 aders en 2 blijven ongebruikt.

@Shoe: vanwaar ben je? Kan soms handig zijn i.v.m. reglementeringen :D
In België (automaten):
2.5mm² = 20A
4mm² = 25A
6mm² = 32A
10mm² = 40A
16mm² = 63A (of zit hier nog iets tussen?)
Nu dit is monofasig, 3F is veels te lang geleden maar zal ook zoiets zijn. Wat je wel moogt doen is bv 10mm² nemen en lager afzekeren, maar als je afzekerd van verdeelkast naar verdeelkast moeten beide zekeringen hetzelfde zijn (zou ik logisch vinden) of de zekering in de andere verdeelkast lager.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
GJ_

Moderator

Op 4 augustus 2011 23:29:54 schreef Frederick E. Terman:
[...]Ik raak altijd in de war van de benamingen.

Psies, de namen zijn verwarrend.

In Nederland is (nu overal?) "krachtsstroom" 3x400V, oftewel 3 fasen met 230V t.o.v. de nul en 400V tussen de fasen.

In Belgie is er op behoorlijk wat plaatsen ook nog 3x230V, oftewel 127V t.o.v. de nul en 230V tussen de fasen.

Hoeveel Watt is de sauna die je wil kopen?
Wat is de waarde van de hoofdzekering?
Ben je er absoluut zeker van dat je huisaansluiting 3X230V is?

Op 4 augustus 2011 19:54:14 schreef Fabian1:
Wat heeft de sauna nodig ?

3fase , 2fase 400V ?

Een 3fase onderverdeler plaatsen in de garage kan duur worden. Eindgroepen zijn altijd 16A, de kabel naar de onderverdeler zal dan in huis afgezekerd moeten worden op 3x 25A en zal de hoofdzekering 3x 50A moeten zijn.

Gaan de 3 fases van de energieleverancier eerst in een 3fase hoofdschakelaar of gaan ze naar verschillende aardlekschakelaars ?

Dit is een Nederlandse visie op het probleem en dus niet van toepassing in België omdat de regels in beide landen verschillend zijn.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 5 augustus 2011 06:39:25 schreef GJ_:
3x400V, oftewel 3 fasen met 230V t.o.v. de nul en 400V tussen de fasen.
3x230V, oftewel 127V t.o.v. de nul en 230V tussen de fasen.

OK, de naamgeving is weer duidelijk. :)
Ik moet er dus wel duidelijk "3x" voor zeggen natuurlijk. Dank je!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 5 augustus 2011 10:53:20 schreef NV-Lambik:
[...]

Dit is een Nederlandse visie op het probleem en dus niet van toepassing in België omdat de regels in beide landen verschillend zijn.

Het was mij nog niet bekend dat TS woonachtig was in belgie. Excuus ;)

FET, ik voel met je mee.
Bij hoogspanningsnetten is het gebruikelijk om de lijnspanning te noemen. Dus bij een 10kV net is de spanning 10kV tussen de fasen.
Dat lijkt me een logische aanduiding, aangezien hoogspanningnetten bijna nooit een nul hebben.

Maar bij laagspanningsnetten heb je bijna altijd wel een nul, en meestal wordt die ook gebruikt. In de Nederlandse situatie heb je meestal 230 tussen fase en nul, en dat is ook de spanning waarop de meeste apparaten werken. Daarom heb ik er wat moeite mee als zo'n net 3x400V wordt genoemd, aangezien die 400V maar zelden wordt gebruikt.

Het lijkt mij handiger om bij LS netten altijd beide spanningen te noemen, dus b.v. 3x127/230V of 3x230/400V. Dan is er nooit een misverstand over.

Sauna zal 3800W zijn of 7600W afhankelijk vd kachel.
Denk het eerste om nog wat over te houden mocht er nog iets anders geplaatst worden.
Op het plan staat 3 x 220V / 50Hz (4 draden).
4 draden gaan naar de 63A hoofdzekering en vandaar 4 draden naar 4 verschillende klemmen om op af te takken naar de verschillende mono zekeringen behalve het elektrisch fornuis waar 3 draden van 3 verschillende klemen gaan.
Note: ter info ik heb ook elektrische verwarming maar dit is volledig afzonderlijk van waar ik wil vertrekken.

Gij hebt het over 4 draden. Als je een aansluiting van 3x127/230V hebt zou er geen NUL zijn en dus maar 3 draden. 4 draden is een aansluiting van 3X230V/400V.
Daarna zeg je dat er naar het fornuis 3 draden gaan en dat wijst dan weer op een aansluiting van 3x127/230V.
Heb je een meettoestel om spanning te meten en weet je dat veilig te gebruiken, meet dan de spanning eens tussen de verschillende draden.
Als je ook elektrische verwarming en hebt dan zal de hoofdzekering zeker zwaar genoeg zijn om er nog een sauna van 7600W bij te hangen.

Op 5 augustus 2011 12:46:45 schreef Fabian1:
[...]

Het was mij nog niet bekend dat TS woonachtig was in belgie. Excuus ;)

Ge hoeft u niet te excuseren, mijn opmerking was eigelijk niet voor jou bedoeld maar voor TS zodat hij niet in de war zou raken door de verschillende regels.

Er zijn dus 4 klemmen

230V is er tussen klemmen :
1 & 2
1 & 3
2 & 4
3 & 4

Waar er niets is is tussen 1 & 4

grtn

Dan zijn 1 en 4 dus hetzelfde.
Ik mis nog de spanning tussen 2 en 3, wat meet je daar?

jerome

Golden Member

Is erg onduidelijk, maar het kan ook alsvolgt zijn. Een verliesstroom schakelaar heeft 4 aansluitingen. N,F1,F2,F3. Voor 3X127-230 net wordt de N aansluiting in de aardleksch. niet gebruikt. Om de goede werking te verzekeren legt men een draadbrug van N naar een fase. Vandaar over elk punt 230v en over 1 en 4 niets, want daar zit de brug.
Een foto doet wonderen. Indien ts 400v krachtstroom binnen krijgt, zou hij max voor 40Amp zijn afgezekerd, voor een huishoudelijke toepassing met elec verwarming.
Edit,toevoegsel: als de testlamp doorbrandt is het 400v.:-)