Moet ik de elco's niet vervangen?, Dit toestel is toch al 40 jaar oud, en het zou me niet verwonderen dat de boel verlopen is.
En zo ja, welke elco's moet ik dan vervangen? allemaal of..?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Heb je het nog steeds over de CTX-E? Die zijn van midden jaren '80 dus minder dan 30 jaar oud en uit de tijd dat je elco's niet massaal hoefde te vervangen. Alleen als dat op basis van symptomen of metingen nodig is, vervang je er 1 of meer.
Losing memory. Check for dry on or faulty 2.4v cell 1777
heb ik gevonden, wat wil "Check for dry on" zeggen?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Die cel is al 14 dagen zonder stekker 2,6V. dus is die cel echt stuk?
Ni-Cad of Ni-MH?
En er vallen maar sommige zenders weg, niet alle zenders.
Ook beweegt het beeld soms naar boven en naar beneden, hoe kan ik dat oplossen?
[Bericht gewijzigd door Luckyboy op (22%)]
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Ik denk dat we verkeerd zoeken, de zenders vallen niet weg uit het geheugen, maar staan er naast ten gevolge van een verlopen AFT of andere afstemkring. Dit vooral omdat het hier maar een paar zenders betreft. Fout in de back-up batterij heeft tot gevolg dat alle zenders weg zijn alsmede ook de beeld en geluids instellingen.
Groetjes Hans.
maartenbakker
Golden Member
Ik denk dat je gelijk hebt, Zoef. Omdat het topic wat langer loopt had ik de eigenlijke fout over het hoofd gezien.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (57%)]
Kan ik die spoeltjes met de multimeter goed afstellen? Anders kan ik er bij wijze van spreken nog 5 jaar aan draaien.
maartenbakker
Golden Member
Je moet er ook niet aan draaien, je moet de spoeltjes voorzover die in aanmerking komen 1 voor 1 EEN HEEL KLEIN BEETJE proberen te verdraaien. Als het geen verschil maakt zet je het spoeltje onmiddelijk weer terug in de oude stand.
Zoef de Haas.
Het antwoord is ja, als je weet welke spoeltjes het zijn, dan moeten deze afzonderlijk van elkaar worden afgeregeld. Daarbij gaat eerst het toestel in de C modus, dus bijvoorbeeld C 45 en dan wordt de AFC spoel afgeregeld op max. beeldscherpte. Daarna schakelen we over naar P modus en regelen de AFT spoel ap op max. beeldscherpte. Het is voor de AFT noodzakelijk om steeds van C naar P te schakelen net zo lang dat er geen verschil meer is tussen C en P. Het zijn steeds maar kleine verstemmingen, dus niet als een blinde aan de kerntjes gaan draaien, want dan krijg je hem nooit meer goed.
Groetjes Hans.
Het kan makkelijk zijn om de AFC los te leggen bij het afregelen. Dat doe je door pin 5 van de TDA2541 te desolderen. Het gaat om de spoeltjes 5157 en 5158, draai niet aan de andere. Je moet slechts een heel klein beetje verdraaien. Een halve toer max. Moet je meer draaien dan is er wat anders fout.
Als er wat mis is met de spoeltjes die tussen tuner en mf staan, dan krijg dat meestal niet goed. Ik heb ooit die ganse zooi vervangen door een Xtalfilter. Dit toestel werd soms wel geleverd met Xtalfilter. Dan bouw je het op dezelfde manier om, als in dat ander toestel.
[Bericht gewijzigd door Evarist op (32%)]
Zoef de Haas.
Dat valt wel mee, ik heb er zo ongeveer 30.000 op de tafel gehad en ben nog spring levend. Zo af en toe een zeer kortstondig orgasme, maar dat houdt de spieren soepel en bovendien houdt dit je allert!
Groetjes Hans.
Zoef de Haas.
Let wel op!. Niet meer dan een kwartslag naar links of naar rechts en geeft dit geen resultaat, dan in de oude stand terug zetten. Merk de juiste (oude) standen anders krijg je het nooit meer goed.
Groetjes Hans.
De zenders blijven nu wel goed staan, maar de tijd tussen het zappen van de ene naar de andere zender is bij een aantal zenders toch wel 5 seconden, dus ik denk dat hij er nog iets naast staat.
Wellicht ten overvloede: gebruik ook een geschikte trimschroevendraaier of -sleutel, dus eentje van plastic of van keramisch materiaal.
Metalen gereedschap heeft teveel invloed op dit soort spoeltjes.
Wardje
Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening
Op 11 november 2011 23:56:26 schreef Zoef de Haas.:
Dat valt wel mee, ik heb er zo ongeveer 30.000 op de tafel gehad en ben nog spring levend. Zo af en toe een zeer kortstondig orgasme, maar dat houdt de spieren soepel en bovendien houdt dit je allert!Groetjes Hans.
Hebt ge die geteld dan Zoef ?
Zoef de Haas.
Ik heb ze niet geteld, maar als je uitgaat van gemiddeld 2-3 per dag over 40 jaar, dan kom je op dit aantal.
Groetjes Hans.
Ik las de onderwerpen over de Philips 16CT2216 en heb zelf ook nog zo'n TV. De laatste tijd verliest hij zijn instellingen (beeld en geluid) en ik vermoed dat het de backup batterij is. Weet iemand waar ik die kan vinden?
Heb nog een gebruiksaanwijzing liggen, die kan ik mailen indien interesse.
Alvast bedankt voor het antwoord.
Vr.gr.
Rien
Het accu'tje zit op het VST bord. Dat is de printplaat waar ook de microprocessor op zit.
Groeten, Ron.
Zoef de Haas.
Dan zal je ook alle instellingen weer moeten vast leggen. Geluid, helderheid en kleur. Instellen, dan memory open, display knippert, dan groene toets op de AB en tenslotte 2X rode toets op het toestel.
Groetjes Hans.
RAAF12
Golden Member
Linksboven zit de accu. Evt vervangen door een ander exemplaar als het origineel niet meer te krijgen is.
afbeelding geleend van http://obsoletetellyemuseum.blogspot.nl/2011/12/phonola-philips-16ct22…