Hallo iedereen,

Ik heb een stappenmotor uit een oude printer gehaald en zou deze graag aansturen met de k8055 van Velleman.
Ik heb begrepen dat je op een stappenmotor niet zomaar een accu aansluit en dat deze draait.

Ik heb wat gezocht en heb op dit forum nog een andere discussie gevonden over dit onderwerp.
Blijkbaar heeft Velleman een kit ontwikkeld om een stappenmotor aan te sturen: http://www.velleman.eu/distributor/products/view/?country=nl&lang=… .
Het is dus niet mogelijk om via de digitale of pwm uitgangen van de k8055 een stappenmotor aan te sturen zonder deze kit?

Alvast bedankt!

Sommigen mensen hergebruiken ook de sturing van de printer zelf.
Hoe moet je hieraan beginnen?

welke besturing heb je?
welke motor hem je?
wat wil je er mee gaan doen?

De stappenmotor is van het merk Malaysia. Het typenummer is: 42SIN-15K8NA.
Ik heb momenteel geen besturing. Ik heb enkel een volledige printer staan waar ik de stappenmotor uit heb gehaald. Ik kan de besturing misschien ook uit de printer halen en deze gebruiken?
De bedoeling is om de tweede stappenmotor ook te demonteren.
Ik zou met deze beide stappenmotoren via de k8055 twee wielen apart willen aandrijven.

Meestal zijn al die motoren in printers verschillend, dus ook dat wordt lastig...
Wat voor motor is het? Hoeveel draden (uni- of bipolair)

dan moet je even op de printplaat kijken wat voor driver ze gebruiken en dan kan je de datasheet opzoeken en kijken of je hem kan aansturen.

Sorry, maar ik kan even niet volgen, ik heb nog nooit met stappenmotor gewerkt.. :s
Wat bedoel je met de driver?

[Bericht gewijzigd door weerstand54321 op (23%)]

Het IC dat de motor aanstuurt...

Ik ga straks even kijken.
Is het niet mogelijk om gewoon stroom te zetten op de stappenmotor zodat deze gewoon constant blijft draaien?

Je hebt een dubbele H-brug nodig.
Een L298N is een IC met twee H-bruggen erin, die kan je gebruiken.
En dan stuur je die aan met een microcontroller, bijv. een Arduino.
Ik ben daar op het moment ook mee bezig, als ik het printje af heb zal ik een foto posten.
Kapotte L298N erin gesoldeerd, oeps...

Stijntjhe zegt arduino maar dat kan ook prima met k8055

Nee, dat kan niet met de K8055. Als de motor unipolair geweest was dan wel, maar bipolair gaat niet. Niet zonder H_brug dan hè, de H_brug kan je dan wel weer aansturen met je K8055.

Lambiek: dat is wat ik bedoelde. ik zal het volgende keer beter uitleggen :}

Op 25 augustus 2011 16:43:24 schreef weerstand54321:
Ik ga straks even kijken.
Is het niet mogelijk om gewoon stroom te zetten op de stappenmotor zodat deze gewoon constant blijft draaien?

Nee.
Een bipolaire stappenmotor heeft 2 spoelen, die op een vervelende manier bekrachtigd moeten worden.

Even uit m'n geheugen van een van m'n zelfgebouwde sturinkjes was het bij die van mij (als A spoel 1 voorstelt en B spoel 2):

A + > -
B + > -
A + < -
B + < -

Het pijltje geeft de stroomrichting door de spoelen aan.

Om een dergelijke motor te kunnen laten draaien is een dubbele H brug nodig, omdat je 2 spoelen hebt waar je de stroomrichting ook in moet kunnen omkeren.

Wat betreft de sturing van de printer: ik heb dat wel eens gedaan, maar vaak heeft die sturing zoveel extra ingangen voor allerlei signalen van de rest van de sensoren in een printer, dat je heel wat moet simuleren om die driver nog te vertellen dat er niets mis is met de papierinvoer, papierla en andere zaken.

En dan moet je ook nog het geluk hebben dat je er een datablad van kan vinden: in het verleden heb ik dat wel geprobeerd, maar zonder succes.