Hallo,
Ik ben nieuw hier op het forum en heb niet zo heel veel verstand van audio en speakers.
Nu heb ik 2 oude National Panasonic speakers van mijn vader gekregen, maar van een van de 2 speakers maakt de woofer een raar soort gekraak
Is het mogelijk deze te laten reparen of vervangen (voor niet zo veel geld). Zo ja waar kan ik dat laten doen of de onderdelen kopen?

Hier een paar foto's:

http://i39.tinypic.com/2j2x4ec.jpg

http://i44.tinypic.com/2i12vjr.jpg

Mvg. Ruud

Vlgs mij de reparatie niet waard, ga na de kringloop en haal daar een setje.

Heel raar het blijkt te komen door schroeven die tegen de rubberen band aan drukken,ik zal eens kijken naar schroven met een smallere kop

Kan je de schroeven niet gewoon aandraaien ?

Dat kan inderdaad een oorzaak zijn. Is de rand zelf wel heel? Weet je overigens zeker dat het om National-Panasonics gaat? Het stickertje ziet er niet naar uit en ze hebben ook geen fabriek in Finland gehad(voorzover ik weet dan, leer altijd graag bij!).

de rand is op een paar krasjes na wel heel. op de voorkant is zo'n plaatje met National Panasonic er op. Op de onderkant van de woofer zat wel een stickertje van goodmans

Op 29 oktober 2011 20:55:52 schreef Shiptronic:
Kan je de schroeven niet gewoon aandraaien ?

de ene keer wel en de andere keer niet

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (36%)]

Speaker 45° draaien en de schroeven in "vers" hout draaien

goed idee ik zou het morgen proberen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (70%)]

de buitenste ruberen band zit aan de onderkant een beetje los, kan het ook daardoor komen?

Gewoon lijmen met bisontix, dan zit het weer goed vast.

Op 29 oktober 2011 20:56:15 schreef maartenbakker:
Weet je overigens zeker dat het om National-Panasonics gaat? Het stickertje ziet er niet naar uit en ze hebben ook geen fabriek in Finland gehad(voorzover ik weet dan, leer altijd graag bij!).

wel,
Panasonic had en heeft idd geen vestiging in Finland, maar liet er in de jaren 70 een reeks speakers bouwen (het overgrote deel is uitgerust met philips woofers en tweeters) daarna werd het Spanje. Daar werden wel Panasonic (toen nog matsushita electric industrial) speakers ingebouwd.

groeten

Kris