hardbass
PE2BAS
Hallo,
Na een lange tijd van uitzoeken hoe zenders en ontvangers nou precies werken snap ik het meeste wel.
Echter wat ik nog niet snap is hoe het signaal wordt uitgezonden.
Ik snap het deel dat je een wisselspanning hebt die je als draaggolf gebruikt.
Ook snap ik dat je die moet moduleren.
Dit kan zowel AM als FM, ook het verschil tussen deze twee snap ik.
Maar stel, dit alles heb ik nu gedaan.
Dan heb ik in feite alleen een schakeling die een wisselspanning maakt.
Maar hoe kan ik die wisselspanning nou de lucht in krijgen?
En hem ergens anders nou weer opvangen.
Wat ik wel eens heb gezien is dat je antenne een "spoel" of een "spriet" kan zijn. (Spoel zoals de fmzender van de site, spriet zoals op een radio.)
Hoe krijg ik nou het simpelst mijn wisselspanning er aan de andere kant weer uit?
Is het aansluiten van een antenne genoeg?
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Een antenne is een apparaat dat elektrische stromen omzet in radiogolven, dus ja.
Wikipedia heeft op alles een antwoord, dus ook op dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Antenna_(radio)
hardbass
PE2BAS
Dus heel simpel gezegd,
Als ik een antenne op de fase aansluit heb ik een zender gemaakt met een draaggolf van 50Hz?
En zou ik in principe kunnen ontvangen met een identieke antenne?
EDIT;
Als ik het goed begrijp is een spriet te vergelijken met een condensator waarvan de plaaten heel ver van elkaar verwijderd zijn.
En zend dus een elektrische lading?
En zo een als op de site is te vergelijken met een spoel.
die maakt dus magnetische golven? (zoals een trafo)
Ik ga eens wat simpele proefjes uitvoeren.
Daar wordt ik waarschijnlijk een stuk wijzer van.
[Bericht gewijzigd door hardbass op woensdag 9 november 2011 21:36:51 (33%)]
Voor 50Hz - met een golflengte van 6000km - zou de antenne vrij groot moeten zijn om merkbaar te stralen.
Toch, bij lange leidingen moet men er rekening mee houden, al is het dan om te voorkómen dat ze gaan stralen.
Een spoel is niet van huis uit een goede straler. Bij de FM bug wordt hij toch zo gebruikt, omdat het gemakkelijk is, en de gevraagde reikwijdte maar klein.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op woensdag 9 november 2011 21:38:54 (27%)]
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Jammer dat een antenne pas effectief wordt als ie gaat resoneren. Dat doet ie als de lengte een 1/4 van de golflengte is, of een veelvoud daarvan (ok heren experts, het kan anders, maar laten we het even simpel houden). Op 50 Hz heb je een golflengte van 6000km (!). Een kwart daarvan is 1500km, da's een beetje lang voor een antenne. Een breinaald op die frequentie straalt niet echt veel dus.
[edit] ok, die post van FET stond er net nog niet
Dus golflengte zegt iets over hoe ver het bereik van de antenne is?
Goed dat je de breinaald noemt.
Want rond zo'n breinaald, op de fase van het lichtnet aangesloten (brr, eng) staat wel een brommerig elektrisch veld.
En rond een spoel, op het lichtnet aangesloten, staat een magnetisch bromveld.
In de onmiddellijke omgeving kun je dat veld weer oppikken, en vaak gebeurt dan juist ongewild - je hebt dan last van 'brom oppikken'.
Deze velden, magnetisch of elektrisch, bestaan op zichzelf, soms apart, soms tegelijk. Ze blijven in de buurt van het ding dat ze opwekt, en zodra de spanning of de stroom afgezet wordt, verdwijnen de velden ook.
Omdat er weinig beweging in deze velden zit, noemen we ze wel eens 'quasi-stationaire velden'. Een andere naam is 'reactief veld'. Alle energie die in het veld zit, krijgt de 'straler' (de breinaald of de spoel) uiteindelijk na iedere (halve) periode weer terug; er gaat netto dus geen energie weg.
MAAR!
Als het ding dat 'straalt' groot genoeg is, en als de frequentie hoog genoeg is, dan heeft bij de wisseling niet alle energie die in het veld zit, tijd om terug te vallen op de leiding die het veld veroorzaakte. Die is dan alweer bezig een nieuw stuk veld op te bouwen, met de omgekeerde polariteit.
In zo'n geval kan het niet anders of de energie die geen tijd meer had om terug te keren, moet dan maar naar buiten verdwijnen, weg van de straler, de ruimte in.
Hoe hoger de frquentie en/of hoe groter de straler, hoe meer van de energie er iedere periode wordt uitgestraald, in verhouding tot de energie die in het reactieve veld achterblijft.
Uiteindelijk gaat het uitstralen zó gemakkelijk, dat je de straler met recht een antenne kunt noemen.
De uitgezonden velden noemen we het stralingsveld. Hieraan gaat wèl energie op; die wordt uitgezonden.
Het uitgezonden veld is een elektromagnetisch veld. Er zit altijd een magnetisch en een elektrisch aandeel in en die twee zijn gelijkwaardig aan elkaar. Ze zijn ook in fase met elkaar.
Dicht bij de antenne heb je natuurlijk een mengvorm van het quasistationaire veld en het stralingsveld. Dan lijkt het soms alsof het elektrische of juist het magnetische veld belangrijker is. Eenmaal op voldoende afstand vervalt dit verschil. Aan een elektromagnetische golf kun je niet meer zien wat voor antenne hem uitstraalde.
De golflengte zegt op zichzelf niets over de reikwijdte van de zender.
In de praktijk is er wel verschil, maar dat komt door de verschillende manieren waarop een golf, eenmaal uitgezonden, zich kan voortplanten: door de vrije ruimte, over het aardoppervlak, weerkaatst tegen de ionosfeer of tegen de troposfeer... verschillende golflengten doen verschillende dingen. En voor korte golfjes kun je natuurlijk een kleinere antenne gebruiken, dat is vaak handig.
Maar als er alleen vrije ruimte bestond, zou er geen verschil zijn voor een eenmaal 'gelanceerde' golf.
hardbass
PE2BAS
Aha,
Nu snap ik het, het verklaart ook waarom bij verschillende frequenties verschillende lengtes worden gebruikt.
Ik denk dat ik hier wel wat mee kan.
Ik ga eens wat uitproberen.
Wat is trouwens een handige frequentie, om me te beginnen?
Ik heb hier nog een spriet liggen van 15cm.
15*4 is dus 60cm.
29.979.245.800 / 60.
De frequentie is dan dus iets minder dan 500MHz.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Bouw eerst eens en zendertje voor je je druk maakt om en antenne. En vergeet 500 MHz, dat is geen goed eerste experiment. Je moet dan ook nog je ontvanger maken. Een stukje draad of de spoel straalt genoeg om het met je radio er naast op te pikken. Die antenne is het eenvoudigste deel. Probeer eens een FM bugje voor de 3 meter band, die van hier op de site bv.
Even voor de zekerheid, je weet dat echt uitzenden onder vergunning, dus met antenne aan je zender, strafbaar is en de boete daarvoor echt bizar hoog is ?
[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 9 november 2011 23:21:03 (18%)]
Ledlover
Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Op 9 november 2011 23:18:47 schreef fred101:
Even voor de zekerheid, je weet dat echt uitzenden onder vergunning, dus met antenne aan je zender, strafbaar is en de boete daarvoor echt bizar hoog is ?
Volgens mij ben je de Z van Zonder vergeten
Er zijn banden waar je zonder vergunning mag zenden, maar alleen met goedgekeurde apparatuur. Pas onder de 9khz is alles compleet vrij, als ik het goed begrepen heb - maar daar kan je niet zo veel mee tenzij je met duikboten wil communiceren.
Wat is 't doel van je zender? Experimenteren? Muziek verzenden? Apparaten besturen?
Voor ieder doel is er weer een andere oplossing. Als je wil rommelen met zelfbouwzendertjes kan je beter je licentie halen. Voor muziek zo'n legaal 50nW FM zendertje. Besturing kan met zo'n klein 433mhz moduletje en een microcontroller of iets dergelijks.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 9 november 2011 23:28:23 (24%)]
Op 9 november 2011 23:10:50 schreef hardbass:
29.979.245.800 / 60. De frequentie is dan dus iets minder dan 500MHz.
Ach, je drukt de lichtsnelheid in cm uit. Ik was al aan deze post begonnen toen ik het snapte.
c = 299 792 458 m/s exact (bij definitie). Dit is voor vacuum.
De golfsnelheid op de draad (in lucht, maar dat scheelt bijna niets met vacuum) is iets langzamer; je antenne moet dus ook iets korter zijn (of: resoneert op een iets lagere frequentie).
Het verschil hangt af van de 'slankheid' van de draad, en varieert van ruwweg 2% korter voor dunne draden van meters lang, tot dik 5% korter voor staf of buis van een paar decimeter lang.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Ik denk dat het ook best safe is om voor de lichtsnelheid 3*108 m/s te nemen.
Jazeker, natuurlijk is dat voor ons helemaal nauwkeurig genoeg. Al is de verkortingsfactor wel belangrijk.
Ik bedoelde meer het grappige feit dat de lichtsnelheid, door die definitie, exact bekend is in meters per seconde.
We meten nog steeds de lichtsnelheid - maar tegenwoordig doen we dat niet meer om de lichtsnelheid te controleren, maar om de meter te controleren.
hardbass
PE2BAS
Hallo,
Eventjes voor de duidelijkheid.
De zender van de site heb ik al eens gemaakt, deze werkt ook zeer goed.
Ik kom zeker het hele huis door. (oud huis, betonnen vloeren geen metaal.)
Het doel is het overzenden van iets maakt niet uit wat.
Ik wil er me leren hoe het allemaal precies werkt en niet er ook iets daadwerkelijk mee uitvoeren.
Dit houd dus in dat ik de zender alleen test zoon 1 minuut.
Dan is de pakkans ook zeer klein, uiteraard wil ik niemand tot last zijn.
Daarom wil ik mijn zender zo maken dat ik ongeveer 10meter kan zenden.
Maar ik ga in het weekend eens wat leuks uitproberen.
Bedankt,
Bas
flipflop
Op 11 november 2011 14:21:08 schreef hardbass:
Het doel is het overzenden van iets maakt niet uit wat.
Weet je, ik ga binnenkort eens proberen om m'n schoonmoeder over te zenden. Kijken of dat lukt
hardbass
PE2BAS
Whaahahahahaha,
Laten we het er dan op houden dat ik muziek wil verzenden.
Maar van de kwaltijd verwacht ik niet veel, als ik maar ongeveer een melodie hoor is het al prima.
Bij nader inzien,
500mhz is wel een akelig hoge frequentie.
Dit houd in dat mijn schakeling wel heel erg knus moet zijn.
misschien is 50MHZ eerder haalbaar met een antenne van 1.5meter.
Of misschien zelfs wel 20MHZ, daar heb ik ook kristallen van dus zal het maken van een oscillator makkelijker zijn.
[Bericht gewijzigd door hardbass op vrijdag 11 november 2011 22:14:28 (14%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Vergeet die antenne. Zet er gewoon een dummyload aan en anders kijk uit waar je gaat zitten. Als er condities zijn ga je op 50MHz met een afgestemde antenne (en zonder filters waarschijnlijk) zo de halve europa rond met 100mW en dat is een amateur band. Wij houden niet echt van muziek daar. Dan kan je wachten op klachten.
Experimenteer dan op 6MHz, daar zitten veel piraten en verder eigenlijk niet veel.
Let even op je "grootheden" mhz is nog minder dan 1Hz het is 500MHz.
Ledlover
Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
http://users.telenet.be/ranzigen/td_circuits/circuits/am_bug/am_bug.ht…
Veel simpeler wordt het niet. Je komt er met 'n goeie antenne zomaar 100m mee. Zonder antenne maar een paar meter.
Experimenteer om 'm zo stabiel mogelijk te krijgen en een zo mooi mogelijke modulatie te krijgen. Bij mij had ik met bepaalde torren veel FM waardoor je naast de zender moest afstemmen. Ik weet niet precies hoe dat kwam.
Het spreekt voor zich dat hier heel veel vuiligheid uit komt, dus het aansluiten van een goede antenne is af te raden
[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 11 november 2011 22:34:00 (13%)]
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Het probleem met zo'n AM-zendertje met de antenne direct op de oscillatorkring is dat het daardoor tegelijkertijd ook nog een onbedoelde oscillerende regeneratieve ontvanger is. Andere zenders gaan zich in T1 mengen met het oscillatorsignaal en worden ook weer uitgestraald. En dat kan naast de hogere harmonischen van de zender zelf tot allerlei nartigheid leiden.
Ledlover
Hmm, dat zou kunnen verklaren waardoor ik allerlei zenders kan ontvangen op een stille plek, als ik het zendertje aan aan het afstemmen ben.
Nee, dat denk ik niet.
In jouw geval is het waarschijnlijker dat er in de ontvanger gemengd wordt. Jouw sterke signaal samen met andere zenders leveren dan weer een product op de middenfrequent op.
Wat @dawmast beschrijft kan in principe wel, maar daarvoor heb je eigenlijk nodig dat de antennes van twee zenders vlak bij elkaar staan.